PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS OF FORMATION OF PERSONAL PUPILS ‘PERSONALITY

Authors

  • V. Skachkova студентка КЗВО КОР «Білоцерківський гуманітарно-педагогічний коледж», спеціальності «Початкова освіта» https://orcid.org/0000-0001-8107-7322

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2019.32.14

Abstract

In the article highlights the attitude of modern society to the individual, which again puts very high demands on the personal development of the younger generation. Psychological and pedagogical conditions for the development of the personality of primary school students are also revealed and disclosed. It is proved that children need to be perceived as a whole personality, to understand the nature of the personality of the elementary school student, the internal mechanisms of its development.
In order to achieve the above goal, it is necessary to modernize the teaching method of each subject on the basis of subjectivity of education, to create a modern educational and development environment that is comfortable for the child. It is recommended to introduce the identification and disclosure of psychological and pedagogical conditions for the development of the personality of elementary school students in the educational process. The prospects for further research in this area are seen in the study of the problem of continuity in the work of preschool teachers and elementary school teachers in the development of the tudent’s personality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Савченко О.Я. Уміння вчитися як ключова компетентність загальної середньої освіти / О.Я. Савченкоченко // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи / за заг. ред. О.В. Овчарук. — К. : К.І.С., 2005.

Можаєва О.М. Формування і розвиток основних компетентностей особистості в початковій школі / О.М. Можаєва // Початкова освіта. — 2009. — № 32. — С. 9–13.

Сапунова Л.А. Розвиток пізнавальної активності учнів початкових класів у навчальному процесі / Л.А. Сапунова // Таврійський вісник освіти. — 2013. — № 1 (41). — С. 205–210.

Савченко О.Я. Компетентнісна спрямованість нових навчальних програм для початкової школи / О.Я. Савченко // Початкова школа. — 2012. — № 8. — С. 1–6.

Бех І. Принципи інноваційної освіти / І. Бех // Освіта і управління. — 2005. — Т. 8. — С. 7–21.

Овчарук О.Л. Компетентності як ключ до оновлення змісту освіти / О.Л. Овчарук // Стратегія реформування освіти в Україні: рекомендації з освітньої політики. — К. : К.І.С., 2003. — 296 с.

Кушуріна Л.С. Роль самоосвіти в підвищенні професійної компетентності педагога / Л.С. Кушуріна // Завучу. Усе для роботи: наук.-метод. журн. — 2010. — № 4. — С. 25–30.

Залізко І.О. Від компетентного вчителя до компетентного учня / І.О. Залізко // Завучу. Усе для роботи: наук.-метод. журн. — 2010. — № 4. — С. 12–22.

Галузяк В.М. Сутнісні ознаки суб’єктності особистості / В.М. Галузяк // Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова. Серія № 12. Психологічні науки. — К. : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2005. — № 6 (30), ч. 1. — С. 262–267.

Сисоєва С.О. Творчий розвиток учнів у контексті особистісно орієнтованого навчання / С.О. Сисоєва // Гуманітарні науки. — 2001. — № 1. — С. 110–118.

Галузяк В.М. Основні характеристики ефективного стилю педагогічного спілкування / В.М. Галузяк // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. — Кіровоград : РВЦ КДПУ ім. В. Винниченка, 2001. — Вип. 32, ч. ІІ. — С. 30–34.

Боднар А.Я. Шляхи формування пізнавального інтересу особистості в процесі професійного самовизначення / А.Я. Бондар, Н.Г. Макаренко // Наукові записки НаУКМА. Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. — 2014. — Т. 162. — С. 32–37.

Downloads


Abstract views: 256

Published

2019-10-10

How to Cite

Skachkova , . V. (2019). PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS OF FORMATION OF PERSONAL PUPILS ‘PERSONALITY. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (32), 98–103. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2019.32.14