PREPARATION OF FUTURE PRESCHOOL TEACHERS: VECTORS OF EUROINTEGRATION

Authors

  • H. Bielienka завідувач кафедри дошкільної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, доктор педагогічних наук, професор https://orcid.org/0000-0003-2759-1149

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.354

Abstract

The study presents the brief analysis of existing concepts of pedagogical education; experience of foreign educational institutions in educators training presented. A number of important steps taken in 2020 by the Ministry of Education and Science and the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, in the direction of coordinating the activities of the first, preschool level of the education system with the next, primary outlined. Development trends of modern higher education in Ukraine in the context of European integration: competence orientation, integrative approach to teaching professional disciplines, practical orientation, priority of moral and spiritual development of the teacher, use in the educational process of innovative, partner, interactive forms of work with students are identified. Strategic vectors of training of future preschool educators in Ukraine: academic integrity, integration of the content of educational disciplines, strengthening of ethical and aesthetic component of professional training, practical orientation of educational training, technologicalization and informatization of educational process, orientation of teaching methods on development of leadership skills, critical thinking, responsibility and independence of students in the process of gaining knowledge, readiness for life in the changing conditions of society are presented. The new strategy of training preschool teachers who will work in the conditions of constant transformational changes in society, development of information and nanotechnologies, network learning and communication is based on multiconceptual, interdisciplinary, integrated and systemic approaches. It provides an opportunity for future preschool teachers in the educational process to understand and maintain a balance between the pedagogical traditions of European rationalism and the sensory approaches of Ukrainian folk pedagogy according to the preschool-children education.

The main focus of the strategy of training preschool teachers — shifting the emphasis from the teacher’s educational activities to the student’s activities, the transition from reproductive to a productive learning. In some EU countries, these issues have been successfully resolved, so their experience is being effectively implemented in the practice of training future preschool teachers in Ukraine.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти) нова редакція. 2021. URL: https://ezavdnz.mcfr.ua/book?bid=37876

Бєлєнька Г.В. Підготовка фахівців для дошкільної галузі: стратегія змін. Молодий вчений. 2017.

№ 3.2 (43.2). С. 1–3.

Биндас О.М. Особливості функціонування освітніх стандартів у системі педагогічної освіти Австрії. Гуманітарний корпус. 2015. Вип. 4. С. 31–35.

Зарубіжний досвід професійної підготовки педагогів: аналітичні матеріали / [Авшенюк Н.М., Дяченко Л.М. та ін.]. К.: ДКС «Центр», 2017. 83 с.

Карташова Л.А., Бендерець Н.М. Досвід реформування систем педагогічної освіти в Австрії. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/ Narodna_osvita/vupysku/17/statti/kartashova.htm

Компетентнісний підхід до підготовки педагогів у зарубіжних країнах: теорія та практика: мо- ногр. / [Авшенюк Н.М., Десятов Т.М. та ін.]. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2014. 280 с.

Котун К.В. Педагогічна освіта Фінляндії у контексті європейського виміру: метод. рек. К.: Вид. Ін-ту обдарованої дитини, 2014. 60 с.

Локшина О. Європейські концепції професійної підготовки вчителів. Збірник наукових праць Уманського держ. пед. ун-ту ім. П. Тичини. 2011. Ч. 2. С. 204–210.

Огнев’юк В.О. Український університет у добу експонентного розвитку. Освітологічний дискурс.

№ 1–2. С. 1–25.

Професійний розвиток педагога в світлі євроінтеграційних процесів: кол. моногр. / за наук. ред. Цвєткової Г.Г. Hameln: InterGING, 2019. 557 с.

Сисоєва С.О., Рейпольська О.Д. Концепція освіти дітей раннього та дошкільного віку: новий погляд. Вісник Національної академії пед. наук України. 2020. № 2 (1). С. 1–10.

Сулима О.В. Професійна підготовка вихователів дошкільних закладів у системі вищої освіти Федеративної Республіки Німеччини: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. К., 2015. 316 с.

Чаговець А. Сучасна професійна підготовка майбутніх вихователів дошкільних навчальних за- кладів. Теоретичний аспект. Обрії. 2015. № 1 (40). С. 99–102.

Development of Education in Austria 2013/2014. Vienna, 2015. URL: www.bmbwk.gv.at

Hayes D. Beyond McDonaldization: Visions of Higher Education. Abingdon: Taylor & Francis, 2017. 150 p.

REFERENCES

Bazovyi komponent doshkilnoi osvity (Derzhavnyi standart doshkilnoi osvity) nova redaktsiia. (2021). [Basic Component of Preschool Education (State standard of preschool education) new edition] [in Ukrainian].

https://ezavdnz.mcfr.ua/book?bid=37876

Bielienka, Н. V. (2017). Pidhotovka fakhivtsiv dlia doshkilnoi haluzi: stratehiia zmin [Training Specialists for the Preschool Industry: a strategy for change]. Molodyi vchenyi, № 3.2 (43.2), S. 1–3 [in Ukrainian].

Byndas, O. M. (2015). Osoblyvosti funktsionuvannia osvitnikh standartiv u systemi pedahohichnoi osvity Avstrii [Features of the Functioning of Educational Standards in the System of Pedagogical Education in Austria]. Humanitarnyi korpus, Vyp. 4, S. 31–35 [in Ukrainian].

Zarubizhnyi dosvid profesiinoi pidhotovky pedahohiv: analitychni materialy. (2017). [Foreign Experience of Professional Training of Teachers: analytical materials]. [Avsheniuk N. M., Diachenko L. M. ta in]. Kyiv: DKS “Tsentr”, 83 s. [in Ukrainian].

Kartashova, L. A., Benderets N. M. Dosvid reformuvannia system pedahohichnoi osvity v Avstrii [Experience of Reforming Pedagogical Education Systems in Austria]. [in Ukrainian]. https://www.narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/17/statti/kartashova.htm

Kompetentnisnyi pidkhid do pidhotovky pedahohiv u zarubizhnykh krainakh: teoriia ta praktyka: monohrafiia. (2014). [Competence Approach to Teacher Training in Foreign Countries: theory and practice]. Avsheniuk N. M., Desiatov T. M., ta in. Kirovohrad: Imeks-LTD, 280 s. [in Ukrainian].

Kotun, K. V. (2014). Pedahohichna osvita Finliandii u konteksti yevropeiskoho vymiru: metod. rek. [Pedagogical Education in Finland in the Context of the European Dimension]. Kyiv: Vyd. In-tu obdarovanoi dytyny, 60 s. [in Ukrainian].

Lokshyna, O. (2011). Yevropeiski kontseptsii profesiinoi pidhotovky vchyteliv [European Concepts of Teacher Training]. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Pavla Tychyny, Ch. 2, S. 204–210 [in Ukrainian].

Ogneviuk, V. O. (2018). Ukrainskyi universytet u dobu eksponentnoho rozvytku [Ukrainian University in the Days of Exponential Development]. Osvitolohichnyi dyskurs (1–2), S. 1–25 [in Ukrainian].

Profesiinyi rozvytok pedahoha v svitli yevrointehratsiinykh protsesiv (2019). [Professional Development of a Teacher in the Light of European Integration Processes]. Kolektyvna monohrafiia za nauk. red. Tsvietkovoi H. H., Hameln: InterGING, 557 s. [in Ukrainian].

Sysoieva, S. O., Reipolska, O. D. (2020). Kontseptsiia osvity ditei rannioho ta doshkilnoho viku: novyi pohliad [The Concept of Education of Young and Preschool Children: a new look]. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, 2 (1), S. 1–10 [in Ukrainian].

Sulyma, O. V. (2015). Profesiina pidhotovka vykhovateliv doshkilnykh zakladiv u systemi vyshchoi osvity Federatyvnoi Respubliky Nimechchyny [Professional Training of Preschool Teachers in the Higher Education System of the Federal Republic of Germany]. Candidate’s thesis: 13.00.04, Kyiv, 316 [in Ukrainian].

Chahovets, A. (2015). Suchasna profesiina pidhotovka maibutnikh vykhovateliv doshkilnykh navchalnykh zakladiv. Teoretychnyi aspekt [Modern Professional Training of Future Educators of Preschool Educational Institutions. Theoretical aspect]. Obrii, № 1 (40), S. 99–102 [in Ukrainian].

Development of Education in Austria 2013/2014. Vienna, 2015 [in English]. www.bmbwk.gv.at

Hayes, D. (2017). Beyond McDonaldization: Visions of Higher Education. Abingdon: Taylor & Francis, 150 p. [in English].

Downloads


Abstract views: 681

Published

2021-06-10

How to Cite

Bielienka, H. . (2021). PREPARATION OF FUTURE PRESCHOOL TEACHERS: VECTORS OF EUROINTEGRATION. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (35 (1), 30–35. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.354

Issue

Section

Theoretical foundations of development of modern pedagogy