REALIZATION OF SUBJECT-SUBJECT INTERACTION IN CONDITIONS OF DISTANCE LEARNING OF FOREIGN LANGUAGES BY MEANS OF ICT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.355

Abstract

The article examines innovative aspects of distance learning of a foreign language using ICT in current epidemiological realities. The authors have analysed advantages of the introduction of ICT in distance learning of foreign languages as an effective technical visual and auditory tool and a mean of educational and cognitive activity of students, which helps to increase the motivation and desire of students to learn a foreign language. Means of increasing interactive and communicative activity in the process of learning foreign languages have been researched. The use of ICT in the educational process (foreign language teaching) makes it possible to bring

something new to the usual forms of work of a teacher of higher education institution and a teacher of general secondary education, which contributes to discovering more interesting, more comprehensive and more complete innovative potential of distance learning. In this context, the use of ICT contributes to a clearer presentation of even complex learning material and thus allows to reduce learning time for successful mastering of topics.

With the implementation of ICT (Zoom, Skype, Teams, etc.) in the process of distance learning of a foreign language, you can not only create an artificial foreign language environment, but also bring it closer to the natural, through the organization of communication with native speakers.

Thanks to ICT in the process of distance learning it is possible to solve problems of learning foreign languages in cooperation, as well as individualization and differentiation of learning considering various factors: level of foreign language proficiency, speed of learning, time limits, learning style, personal educational needs and learning pathways etc.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Биков В.Ю., Кухаренко В.М., Сиротенко Н.Г. [та ін.]. Технологія розробки дистанційного кур- су / [за ред. В.Ю. Бикова, В.М. Кухаренка]. К.: Міленіум, 2008. 324 с.

Васьківська Г. Психодидактичні особливості дистанційного навчання у сучасних кризових умо- вах. Актуальні проблеми сучасної психодидактики: філософські, психологічні та педагогічні аспек- ти: мат-ли ІV Міжнар. наук.-практ. конф. Умань: Візаві, 2020. С. 21–24.

Васьківська Г.О., Паламар С.П., Назаренко Л.А. Дидактичні чинники формування літературної компетентності старшокласників у процесі реалізації інформаційно-комунікаційних технологій. Балканско научно обозрение. 2017. № 1. С. 30–35.

Гуревич Р.С., Кадемія М.Ю., Шевченко Л.С. Інформаційні технології навчання: інноваційний підхід / [за ред. Гуревича Р.С.]. Вінниця: ТОВ фірма «Планер», 2012. 348 с.

Дистанційне навчання: виклики, результати та перспективи. Порадник. З досвіду роботи осві- тян міста Києва / [упоряд.: Воротникова І.П., Чайковська Н.В.]. К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2020. 456 с.

Костенко І.Г. Використання Інтернет-ресурсів на уроках англійської мови. Таврійський вісник освіти. 2013. № 1 (41). С. 170–176.

Косянчук С. Інваріантні чинники модернізації освіти: соціальне спрямування педагогічних тех- нологій в умовах профільного навчання. Модернізація освітнього середовища: проблеми та пер- спективи. Умань: ВПЦ «Візаві». 2018. С. 174–178.

Кухаренко В.М., Рибалко О.В., Сиротенко Н.Г. Дистанційне навчання: умови застосування. Дистанційний курс. Харків: НТУ «ХПІ», «Торсінг», 2002. 320 с.

Nazarenko L., Palamar S., Vaskivska H., Nezhyva L. Didactic Potential of New Generation ICT informing Information and Communication Competence of Upper Secondary School Pupils. Proceedings of the 16th International Conferenceon ICT in Education, Researchand Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer. 2020. 27 (2). С. 248–261.

Організація освітнього процесу із застосуванням технологій дистанційного навчання у 2020/2021 навчальному році / [за заг. ред. В.І. Шуляра]. Миколаїв: ОІППО, 2020. 108 с.

Adams J. E-learning Offer Myriad Opportunities for Rapid Talent Development. T+D. 2008. P. 69–73. URL: http://yellowedge.files.wordpress.com/2008/03/adams.pdf (in English)

Dichanz H., Ernst A. E-Learning: Begriffliche, psychologische und didaktische Überlegungen zum

«electronic learning». Medienpädagogik. 2001. URL: www.medienpaed.com/00-2/dichanz_ernst1.pdf (in German).

Kettunen J. Strategy Process in Higher Education. Journal of Institutional Research. 2010. Vol. 15. No 1.

P. 16–27. (in English).

Palamar Borys I., Vaskivska Halyna O., Palamar Svitlana P. Didactical Determinants Use of Information and Communication Technology in Process of Training of Future Specialists. Wiadomości Lekarskie. Warszawa: Wydawnictwo Aluna. 2017. Tom LXX. Nr 4. S. 838–842. (in English).

Vaskivska H. O., Kosianchuk S. V., & Skyba H. M. Didactic Possibilities of Information and Communication Technologies in the Process of Development of Educational Environment in Upper Secondary School. Information Technologies and Learning Tools. 2017. Vol 60. № 4. P. 17–27. (in English).

REFERENCES

Adams, J. (2008). E-learning Offer Myriad Opportunities for Rapid Talent Development. [Electronic resource]. T+D. Pp. 69–73 [in English].

http://yellowedge.files.wordpress.com/2008/03/adams.pdf

Bykov,V. Yu., Kukharenko, V. M., Syrotenko, N. H. ta in. (2008). Tekhnolohiia rozrobky dystantsiinoho kursu [Distance Course Development Technology]. Za red. V. Yu. Bykova, V. M. Kukharenka, Kyiv: Milenium, 324 p. [in Ukrainian].

Dichanz, H., Ernst, A. (2001). E-Learning: Begriffliche, psychologische und didaktische Überlegungen zum “electronic learning”. Medienpädagogik [Electronic resource]. [in German]. www.medienpaed.com/00-2/dichanz_ernst1.pdf

Dystantsiine navchannia: vyklyky, rezultaty ta perspektyvy. Poradnyk. Z dosvidu roboty osvitian mista Kyieva. (2020). [Distance Learning: Challenges, Results and Prospects. Adviser. From the Experience of Educators of the City of Kyiv]. Uporiad.: Vorotnykova I. P., Chaikovska N. V.]. Kyiv: Kyiv. un-t imeni Borysa Hrinchenka, 456 p. [in Ukrainian].

Hurevych, R. S., Kademiia, M. Yu., Shevchenko, L. S. (2012). Informatsiini tekhnolohii navchannia: innovatsiinyi pidkhid [Information learning Technologies: an innovative approach]. Za.red. Hurevycha

R. S., Vinnytsia: TOV firma “Planer”, 348 p. [in Ukrainian].

Kettunen, J. (2010). Strategy Process in Higher Education. Journal of Institutional Research, Vol. 15,

No 1, pp. 16–27 [in English].

Kostenko, I. H. (2013). Vykorystannia Internet-resursiv na urokakh anhliiskoi movy. Tavriiskyi visnyk osvity, № 1(41), pp. 170–176 [in Ukrainian].

Kosianchuk, S. (2018). Invariantni chynnyky modernizatsii osvity: sotsialne spriamuvannia pedahohichnyhtehnolohiy v umovahprofilnohonavchannia [Invariant Factors of Education Modernization: Social Orientation of Pedagogical Technologies in the Conditions of Profile Education]. Modernizatsiia osvitnoho seredovyshcha: problemy ta perspektyvy, Uman: VPTS “Vizavi”, pp. 174–178 [in Ukrainian].

Kukharenko, V. M., Rybalko, O. V., Syrotenko, N. H. (2002). Dystantsiine navchannia: umovy zastosuvannia. Dystantsiinyi kurs [Distance Learning: Conditions of Use. Distance Course]. Kharkiv: NTU “KhPI”, “Torsinh”, 320 p. [in Ukrainian].

Nazarenko, L., Palamar, S., Vaskivska, H., Nezhyva, L. (2020). Didactic Potential of New Generation ICT Information and Communication Competence of Upper Secondary School Pupils]. Proceedings of the 16th International Conferenceon ICT in Education, Researchand Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer, 27 (2), pp. 248–261 [in English].

Orhanizatsiia osvitnioho protsesu iz zastosuvanniam tekhnolohii dystantsiinoho navchannia u 2020/2021 navchalnomu rotsi. (2020). [Organization of the Educational Process with the Use of Distance Learning Technologies in the 2020/2021 academic year]. Za zah. red. V. I. Shuliara]. Mykolaiv: OIPPO, 108

p. [in Ukrainian].

Palamar, Borys, Vaskivska, Halyna, Palamar, Svitlana (2017). Didactical Determinants Use of Information and Communication Technology in Process of Training of Future Specialists]. Wiadomości Lekarskie, Warszawa: Wydawnictwo Aluna, Tom LXX, Nr 4, pp. 838–842 [in English].

Vaskivska, H. (2020). Psykhodydaktychni osoblyvosti dystantsiinoho navchannia u suchasnykh kryzovykh umovakh [Psychodidactic Features of Distance Learning in Modern Crisis Conditions]. Aktualni problemy suchasnoii psykhodydaktyky: filosofski, psykholohichni ta pedahohichni aspekty: mater. IV Mizhnar. nauk.- prakt. konf., Uman: Vizavi, pp. 21–24 [in Ukrainian].

Vaskivska, H. O., Kosianchuk , S. V., & Skyba, H. M. (2017) Didactic Possibilities of Information and Communication Technologies in the Process of Development of Educational Environment in Upper Secondary School. Information Technologies and Learning Tools, Vol. 60, № 4, pр. 17–27 [in English].

Vaskivska,H. O., Palamar, S. P., Nazarenko, L. A. (2017). Dydaktychni chynnyky formuvannia literaturnoi kompetentnosti starshoklasnykiv u protsesi realizatsii informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii [Didactic Factors of Formation of Literary Competence of Upper Secondary School Pupils in the Process of Realization of Information and Communication Technologies]. Balkansko nauchno obozrenie, № 1, pp. 30–35 [in Ukrainian].

Downloads


Abstract views: 161

Published

2021-06-10

How to Cite

Vaskivska, H. ., & Skyba, H. . (2021). REALIZATION OF SUBJECT-SUBJECT INTERACTION IN CONDITIONS OF DISTANCE LEARNING OF FOREIGN LANGUAGES BY MEANS OF ICT. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (35 (1), 36–41. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.355

Issue

Section

Theoretical foundations of development of modern pedagogy