THE COMPETENCE DIMENSION OF PROFESSIONAL STANDARD OF NEW UKRAINIAN SCHOOL TEACHER

Authors

  • L. Hrynevych Vice-Rector for Research, Teaching and International Affairs Borys Hrinchenko University of Kyiv, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor https://orcid.org/0000-0002-5818-8259

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.3616

Abstract

With regard to the New Ukrainian School reform (NUS), which is based on the implementation of a new list of pupil’s competencies, new requirements for the teaching profession are systematized in the new professional standard. The purpose of the article is to substantiate the appropriateness of the competence dimension of the professional standard of a teacher, its structure, and opportunities to use.

In this article the recommendations on professional standards of teachers from European experience have been analyzed, the list of competencies of modern teachers in the context of national education reform has been summarized, the structure of the Ukrainian professional standard, which is based on the current legal framework, has been substantiated. The typology of professional standards of a teacher has been studied, the peculiarities of its structure have been highlighted through the definition of job functions, general and professional competencies described through the relevant abilities, knowledge and skills.

The combination of technical and developmental functions in the professional standard makes it possible to design the development of teachers’ competencies in the process of their growth in qualification categories. The proposed codification of the standard makes it more functional for structuring and developing on its basis the individual trajectory of professional development of teachers and relevant proposals for professional development.

Different possibilities for using the professional standard have been defined in this article. In particular, among them are: the development of the corresponding educational programs of the bachelor and master degree on teacher training, the accreditation of these educational programs, self-assessment of a teacher, planning of their professional development, the estimation of their activity through voluntary external certification and mandatory in-school certification, the development of long-term and short-term teacher training courses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Андреас Шлейхер. Найкращий клас у світі: як створити освітню систему 21-го століття /

Переклала з англ. Ганна Лелів. Львів: Літопис, 2018. 296 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/

zagalna%20serednya/yakist-osviti/shlyaykher-naykrashchiy-klas-u-sviti-yak-stvoriti-sistemu-osviti-21-

go-stolittya.pdf

ISBN: 978-966-8853-87-6

Бахрушин В. Є. Професійні та освітні стандарти педагогів: світовий досвід. URL: http://educationua.org/ua/articles/950-profesijni-ta-osvitni-standarti-pedagogiv-svitovij-dosvid

Гриневич Л. М. Доступ до дошкілля безпосередньо впливає на успіх дітей у математиці, але нам

катастрофічно не вистачає вихователів – потрібна реформа оплати праці. URL: https://www.kmu.

gov.ua/news/liliya-grinevich-dostup-do-doshkillya-bezposeredno-vplivaye-na-uspih-ditej-u-matematiciale-nam-katastrofichno-ne-vistachaye-vihovateliv-potribna-reforma-oplati-praci

Зарубіжний досвід професійної підготовки педагогів : аналітичні матеріали / [Авшенюк Н. М.,

Дяченко Л. М., Котун К. В., Марусинець М. М., Огієнко О. І., Сулима О. В., Постригач Н. О.]. Київ :

ДКС «Центр», 2017. 83 с.

Компетентнісний вимір професійного розвитку працівників освіти в сфері інтелектуальної

власності : монографія / В. Е. Лунячек, Н. П. Рубан, А. М. Бровдій та ін.; за заг. ред. В. Е. Лунячека.

Х. : ТОВ «Оберіг», 2020. 368 с. ISBN 978-966-8689-48-2

Концептуальні засади реформування середньої школи «Нова українська школа» / Гриневич

Л., Елькін О., Калашнікова С., Коберник І., Ковтунець В., Макаренко О., Малахова О., Нанаєва Т.,

Усатенко Г., Хобзей П., Шиян Р.; за заг. ред. М. Грищенко. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/

zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

Компетентнісний підхід до підготовки педагогів у зарубіжних країнах: теорія та практика :

монографія / [Н. М. Авшенюк, Т. М. Десятов, Л. М. Дяченко, Н. О. Постригач, Л. П. Пуховська,

О. В. Сулима]. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2014. 280 с.

Мельник Н. І. Стандарти педагогічної освіти як базові критерії формування професійної компетентності педагогів у країнах Європи / Н. І. Мельник // Науковий вісник Херсонського державного

університету. Серія : Психологічні науки. 2014. Вип. 1(2). С. 132-136.

Мукан Н. В. Професійний розвиток учителів загальноосвітніх шкіл Великої Британії, Канади,

США: монографія / Н. В. Мукан. Львів: Вид. Львівської політехніки, 2011. 248 с.

Нова українська школа. Дорожня карта реформи базової та профільної школи. / Вакуленко Т.,

Гриневич Л., Лінник О. та інші; за заг. ред. Л. Гриневич – К. : ТОВ «АКМЕ ГРУП», 2021. 46 с.

Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII.

URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Постанова Кабінету Міністрів України №800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-

%D0%BF#n18

Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України від 16.07.2018 р. № 776. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyirozvitku-pedagogichnoyi-osviti

Про затвердження Методики розроблення професійних стандартів : Наказ Міністерства соціальної політики України від 22.01.2018 р. № 74. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0165-

#Text

Про затвердження плану впровадження Концепції розвитку педагогічної освіти : Наказ

Міністерства освіти і науки України від 03.01.2019 р. № 7. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/prozatverdzhennya-planu-vprovadzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti

Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)»: Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 23.12.2020 р. № 2736. URL: https://nus.org.ua/wp-content/

uploads/2020/12/Nakaz_2736.pdf

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/

show/2145-19#Text

Про повну загальну середню освіту : Закон України від від 16.01.2020 № 463-IX. URL: https://

zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року: Розпорядження Кабінету Міністрів

України від 14 грудня 2016 р. № 988-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/249613934

Професійний стандарт вчителя нового покоління/ [Н. Авшенюк, І. Андрощук, Л. Гриневич,

С. Івашньова, О. Ліннік, Н. Софій] – К.: ТОВ «НВП «Інтерсервіс», 2021, – 72 с.

Професійні стандарти і кваліфікації у країнах з високорозвинутою економікою /

Л. П. Пуховська, А. О. Ворначев, С. В. Мельник, Ю. І. Кравець; за наук. ред. Л. П. Пуховської. К. :

«НВП Поліграфсервіс», 2014. 176 с.

Результати дослідження: Профстандарт учителя. URL: https://uied.org.ua/rezultatidoslidzhennya-profstandart-uchitelya/

Смагін І. І. Проблеми гармонізації професійних вимог у стандартах педагогічної діяльності /

І. І. Смагін // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота.

Вип. 2. С. 164-168.

Стрілець С. І., Запорожченко Т. П. Підготовка майбутнього вчителя початкової школи в умовах стандартизації вищої освіти. Scientific World Journal. Мінськ. 2017. №15. С. 5-9.

Kleinhenz E., Ingvarson L. Standards for Teaching : Theoretical Underpinnings and Applications.

Australian Council for Educational Research. 1-1-2007.

Leonard S. Professional Conversations: Mentor Teaches’ Theories-in-Use Using the Australian

National Professional Standards for Teachers. Australian Journal of Teacher Education. December 2012.

Literature review Teachers’ core competences: requirements and development. European Commission.

Directorate-General for Education and Culture. 2011.

Pedaste M., Leijen A., Poom-Valickis K., Eisenschmidt E. Teacher professional standards to support

teacher quality and learning in Estonia. Eur J Educ. 2019;54;389-399.

Supporting teacher competence development for better learning outcomes. European Commission.

Education and training. July 2013.

Taylor, A.J. Teachers’ experience of professional standards for teachers: A case study of the enactment

of teaching standards in a high performing school system. Doctoral thesis, Australian Catholic University.

-7-2016.

The Teaching Profession in Europe: Practices, Perceptions, and Policies. Eurydice Report. Publications

Office of the European Union. 2015.

What difference do standards make to educating teachers? A Review with Case Studies on Australia,

Estonia and Singapore. OECD Education Working Paper. № 174. 2018.

REFERENCES

Andreas Shleikher. Naikrashchyi klas u sviti: yak stvoryty osvitniu systemu 21-ho stolittia [The best class in the world: how to create a 21st century education system] / Pereklala z anhl. Hanna Leliv. Lviv: Litopys, 2018. 296 s. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/yakist-osviti/shlyaykher- naykrashchiy-klas-u-sviti-yak-stvoriti-sistemu-osviti-21-go-stolittya.pdf

ISBN: 978-966-8853-87-6 (in Ukrainian)

Bakhrushyn V. Ye. Profesiini ta osvitni standarty pedahohiv: svitovyi dosvid. [Professional and educational standards of teachers: world experience] URL: http://education-ua.org/ua/articles/950- profesijni-ta-osvitni-standarti-pedagogiv-svitovij-dosvid (in Ukrainian)

Hrynevych L. M. Dostup do doshkillia bezposeredno vplyvaie na uspikh ditei u matematytsi, ale nam katastrofichno ne vystachaie vykhovateliv – potribna reforma oplaty pratsi. [Access to preschool directly affects children’s success in mathematics, but we are catastrophically short of educators - we need a reform of wages] URL: https://www.kmu.gov.ua/news/liliya-grinevich-dostup-do-doshkillya-bezposeredno- vplivaye-na-uspih-ditej-u-matematici-ale-nam-katastrofichno-ne-vistachaye-vihovateliv-potribna-

-reforma-oplati-praci (in Ukrainian)

Zarubizhnyi dosvid profesiinoi pidhotovky pedahohiv : analitychni materialy. [Foreign experience of professional training of teachers: analytical materials] / [Avsheniuk N. M., Diachenko L. M., Kotun K. V., Marusynets M. M., Ohiienko O. I., Sulyma O. V., Postryhach N. O.]. Kyiv : DKS «Tsentr», 2017. 83 s. (in Ukrainian)

Kompetentnisnyi vymir profesiinoho rozvytku pratsivnykiv osvity v sferi intelektualnoi vlasnosti [Competence dimension of professional development of educators in the field of intellectual property] : monohrafiia / V. E. Luniachek, N. P. Ruban, A. M. Brovdii ta in.; za zah. red. V. E. Luniacheka. Kh. : TOV

«Oberih», 2020. 368 s. ISBN 978-966-8689-48-2 (in Ukrainian)

Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly «Nova ukrainska shkola» [Conceptual principles of reforming the secondary school “New Ukrainian School”] / Hrynevych L., Elkin O., Kalashnikova S., Kobernyk I., Kovtunets V., Makarenko O., Malakhova O., Nanaieva T., Usatenko H., Khobzei P., Shyian R.; za zah. red. M. Hryshchenko. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova- ukrainska-shkola-compressed.pdf (in Ukrainian)

Kompetentnisnyi pidkhid do pidhotovky pedahohiv u zarubizhnykh krainakh: teoriia ta praktyka [Competence approach to teacher training in foreign countries: theory and practice] : monohrafiia / [N. M. Avsheniuk, T. M. Desiatov, L. M. Diachenko, N. O. Postryhach, L. P. Pukhovska, O. V. Sulyma]. Kirovohrad: Imeks-LTD, 2014. 280 s. (in Ukrainian)

Melnyk N. I. Standarty pedahohichnoi osvity yak bazovi kryterii formuvannia profesiinoi kompetentnosti pedahohiv u krainakh Yevropy [Standards of pedagogical education as basic criteria for the formation of professional competence of teachers in European countries] / N. I. Melnyk // Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia : Psykholohichni nauky. 2014. Vyp. 1(2). S. 132-136. (in Ukrainian)

Mukan N. V. Profesiinyi rozvytok uchyteliv zahalnoosvitnikh shkil Velykoi Brytanii, Kanady, SShA [Professional development of secondary school teachers in Great Britain, Canada, USA]: monohrafiia /

N. V. Mukan. Lviv: Vyd. Lvivskoi politekhniky, 2011. 248 s. (in Ukrainian)

Nova ukrainska shkola. Dorozhnia karta reformy bazovoi ta profilnoi shkoly. [New Ukrainian school. Roadmap for basic and specialized school reform.] / Vakulenko T., Hrynevych L., Linnyk O. ta inshi; za zah. red. L. Hrynevych. K. : TOV «AKME HRUP», 2021. 46 s. (in Ukrainian)

Pro vyshchu osvitu : Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 r. № 1556-VII. [On higher education: Law of Ukraine of 01.07.2014 № 1556-VII] URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (in Ukrainian)

Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy №800 «Deiaki pytannia pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh i naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv». [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine 00800 “Some issues of professional development of pedagogical and scientific-pedagogical workers”.] URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0%BF#n18 (in Ukrainian)

Pro zatverdzhennia Kontseptsii rozvytku pedahohichnoi osvity : Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 16.07.2018 r. № 776. [On approval of the Concept of development of pedagogical education: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 16.07.2018 № 776.] URL: https://mon. gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (in Ukrainian)

Pro zatverdzhennia Metodyky rozroblennia profesiinykh standartiv : Nakaz Ministerstva sotsialnoi polityky Ukrainy vid 22.01.2018 r. № 74. [On approval of the Methodology for the development of professional standards: Order of the Ministry of Social Policy of Ukraine dated 22.01.2018 № 74.] URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0165-18#Text (in Ukrainian)

Pro zatverdzhennia planu vprovadzhennia Kontseptsii rozvytku pedahohichnoi osvity : Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 03.01.2019 r. № 7. [About approval of the plan of implementation of the Concept of development of pedagogical education: the Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine from 03.01.2019 № 7.] URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-planu- vprovadzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (in Ukrainian)

Pro zatverdzhennia profesiinoho standartu za profesiiamy «Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)»: Nakaz Ministerstva rozvytku ekonomiky, torhivli ta silskoho hospodarstva Ukrainy vid 23.12.2020 r. № 2736. [On approval of the professional standard for the professions

“Primary school teacher”, “General secondary school teacher”, “Primary school teacher (with a diploma of junior specialist)”: Order of the Ministry of Economic Development, Trade and Agriculture of Ukraine from 23.12. 2020 № 2736.] URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/Nakaz_2736.pdf (in Ukrainian)

Pro osvitu : Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 r. № 2145-VIII. [On education: Law of Ukraine of 05.09.2017

№ 2145-VIII.] URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukrainian)

Pro povnu zahalnu seredniu osvitu : Zakon Ukrainy vid vid 16.01.2020 № 463-IX. [On complete general secondary education: Law of Ukraine of 16.01.2020 № 463-IX.] URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/463-20#Text (in Ukrainian)

Pro skhvalennia Kontseptsii realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity «Nova ukrainska shkola» na period do 2029 roku: Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 14 hrudnia 2016 r. № 988-r. [On approval of the Concept of implementation of state policy in the field of reforming general secondary education “New Ukrainian School” for the period up to 2029: Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine of December 14, 2016 № 988-r.] URL: https://www.kmu.gov.ua/ npas/249613934 (in Ukrainian)

Profesiinyi standart vchytelia novoho pokolinnia. [Professional standard of a new generation teacher] / [N. Avsheniuk, I. Androshchuk, L. Hrynevych, S. Ivashnova, O. Linnik, N. Sofii] K.: TOV «NVP

«Interservis». 2021. 72 s. (in Ukrainian)

Profesiini standarty i kvalifikatsii u krainakh z vysokorozvynutoiu ekonomikoiu. [Professional standards and qualifications in countries with highly developed economies] / L. P. Pukhovska,

A. O. Vornachev, S. V. Melnyk, Yu. I. Kravets; za nauk. red. L. P. Pukhovskoi. K. : «NVP Polihrafservis», 2014. 176 s. (in Ukrainian)

Rezultaty doslidzhennia: Profstandart uchytelia. [Research results: Teacher’s professional standard.] URL: https://uied.org.ua/rezultati-doslidzhennya-profstandart-uchitelya/ (in Ukrainian)

Smahin I. I. Problemy harmonizatsii profesiinykh vymoh u standartakh pedahohichnoi diialnosti. [Problems of harmonization of professional requirements in the standards of pedagogical activity] /

I. I. Smahin // Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia : Pedahohika. Sotsialna robota. 2019. Vyp. 2. S. 164-168. (in Ukrainian)

Strilets S. I., Zaporozhchenko T. P. Pidhotovka maibutnoho vchytelia pochatkovoi shkoly v umovakh standartyzatsii vyshchoi osvity. [Training of future primary school teachers in the conditions of standardization of higher education.] Scientific World Journal. Minsk. 2017. №15. S. 5-9. (in Ukrainian)

Kleinhenz E., Ingvarson L. Standards for Teaching : Theoretical Underpinnings and Applications. Australian Council for Educational Research. 1-1-2007. (in English)

Leonard S. Professional Conversations: Mentor Teaches Theories-in-Use Using the Australian National Professional Standards for Teachers. Australian Journal of Teacher Education. December 2012. (in English)

Literature review Teachers core competences: requirements and development. European Commission. Directorate-General for Education and Culture. 2011. (in English)

Pedaste M., Leijen A., Poom-Valickis K., Eisenschmidt E. Teacher professional standards to support teacher quality and learning in Estonia. Eur J Educ. 2019; 54; 389-399. (in English)

Supporting teacher competence development for better learning outcomes. European Commission. Education and training. July 2013. (in English)

Taylor, A.J. Teachers experience of professional standards for teachers: A case study of the enactment of teaching standards in a high performing school system. Doctoral thesis, Australian Catholic University. 2-7-2016. (in English)

The Teaching Profession in Europe: Practices, Perceptions, and Policies. Eurydice Report. Publications Office of the European Union. 2015. (in English)

What difference do standards make to educating teachers? A Review with Case Studies on Australia, Estonia and Singapore. OECD Education Working Paper. № 174. 2018. (in English)

Published

2022-10-05

How to Cite

Hrynevych , . L. (2022). THE COMPETENCE DIMENSION OF PROFESSIONAL STANDARD OF NEW UKRAINIAN SCHOOL TEACHER. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (36 (2), 25–33. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.3616

Issue

Section

Theoretical foundations of development of modern pedagogy