ORGANIZATION OF EDUCATIONAL INTERACTION WITH CHILDREN OF EARLY AGE: CURRENT PRACTICE PROBLEMS

Authors

  • L. Harashenko кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти Факультет педагогічної освіти Київський університет імені Бориса Грінченка, Київ, Бульварно-Кудрявська, 18/2, 04053 https://orcid.org/0000-0002-5957-7256
  • O. Litichenko кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри дошкільної освіти Факультет педагогічної освіти Київський університет імені Бориса Грінченка, Київ, Бульварно-Кудрявська, 18/2, 04053 https://orcid.org/0000-0002-7004-3837
  • T. Shynkar кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри дошкільної освіти Факультет педагогічної освіти Київський університет імені Бориса Грінченка, Київ, Бульварно-Кудрявська, 18/2, 04053 https://orcid.org/0000-0002-5957-7256

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.384

Abstract

The article deals with the current problems of organizing educational interaction with young children. The views of scientists and practitioners regarding optimizing the upbringing and development of young children in the conditions of a preschool educational institution have been studied and summarized. Attention is focused on essential problems that concern specialists regarding the content of education, staffing of preschool education, various forms of educational interaction, and methodical tools. The modern priorities of the development of young children in a preschool educational institution are analyzed. The main basic principles of the quality of the organization of the educational process are activity and competence approaches. Emphasis is placed on the importance of the variability of educational programs for young children. The need to study the state of the educational process in early age groups in a preschool educational institution is substantiated. The basis of the organization of conditions for the integral development of a young child should be an idea of the internal mechanisms of the child’s development and the real possibilities of the preschool educational institution to create appropriate conditions. The transition from the priority role of the educator to the active subject position of the child at an early age necessarily involves improving the content of early childhood education, ensuring the integrity and quality of the educational process, and optimizing the psychological and pedagogical support of children’s development. It was determined that this process is accompanied by a change in worldview positions and a reorientation of values. It requires a rethinking of the content of education and approaches to the organization of the educational process in a preschool educational institution. It was found that parents do not have complete specific knowledge about the peculiarities of the development of young children, methods and forms of communication with the child, and are interested in competent support from highly qualified teachers. On the basis of theoretical analysis, the role, place, and problems of training preschool education specialists for the implementation of psychological and pedagogical development of young children are determined.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бех І. Ранній розвиток дитини у сутнісному поданні. URL: http://ukrdeti.com/rannij-rozvitok- ditini-u-sutnisnomu-podanni-vistup-akad-i-d-bexa/ (дата звернення 16.10.2022)

Васильєва С. А., Гавриш Н. В., Рагозіна В. В. Виховання дітей раннього віку в закладах дошкіль- ної освіти різних типів: монографія. Кропивницький : ІМЕКС ЛТД. 2012. 226 с.

Гавриш Н. Освіта і виховання дітей раннього віку — пріоритетний напрям освітньої політики. Вісник НАПН України, 2021, 3(2). С.1-6 doi: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2021-3-2-1-9

Гавриш Н. В., Рагозіна В. В., Васильєва С. А. Дидактико-методичний супровід освітнього про- цесу в групах раннього віку. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (199). 2021. С. 19-24. URL: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-199-19-24

Концепція освіти дітей раннього та дошкільного віку. Національна академія педагогічних наук України. Київ: ФОП Ференець В.Б., 2020. 44 с

Рагозіна В. Дитина раннього віку: особливості розвитку. Теоретико-методичні проблеми ви- ховання дітей та учнівської молоді. 2015. Вип. 19 (2). С.174-183. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Tmpvd_2015_19%282%29 18

Піроженко Т.О. Якість дошкільної освіти: сучасна ситуація та погляд у перспективу. Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Харків. 2018 4(14). С. 6-27.

Шинкар Т.Ю. Напрями вдосконалення методичної роботи в закладах дошкільної осві- ти. Ricerche scientifiche e metodi dellaloro realizzazione: esperienza mondiale e realtà domestiche. 2021. 3. 7-12. doi.org/10.36074/logos-12.11.2021.v3.01

Broström, S. Care and education: Towards a new paradigm in early childhood education. In Child and youth care forum Kluwer Academic Publishers-Plenum Publishers. 2006. Vol. 35, No. 5, pp. 391-409.

Li, L. Developing a pedagogy of play: Toddlers’ conceptual learning in a PlayWorld. Early Years, 2022,

(3), 278-292.

REFERENCES

Bekh I. Rannii rozvytok dytyny u sutnisnomu podanni. URL: http://ukrdeti.com/rannij-rozvitok- ditini-u-sutnisnomu-podanni-vistup-akad-i-d-bexa/ (data zvernennia 16.10.2022)

Vasylieva S. A., Havrysh N. V., Rahozina V. V. Vykhovannia ditei rannoho viku v zakladakh doshkilnoi osvity riznykh typiv: monohrafiia. Kropyvnytskyi : IMEKS LTD. 2012. 226 s.

Havrysh N. Osvita i vykhovannia ditei rannoho viku — priorytetnyi napriam osvitnoi polityky. Visnyk NAPN Ukrainy, 2021, 3(2). S.1-6 doi: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2021-3-2-1-9

Havrysh N. V., Rahozina V. V., Vasylieva S. A. Dydaktyko-metodychnyi suprovid osvitnoho protsesu v hrupakh rannoho viku. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky, (199). 2021. S. 19-24. URL: https:// doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-199-19-24

Kontseptsiia osvity ditei rannoho ta doshkilnoho viku. Natsionalna akademiia pedahohichnykh nauk Ukrainy. Kyiv: FOP Ferenets V.B., 2020. 44 s

Rahozina V. Dytyna rannoho viku: osoblyvosti rozvytku. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi. 2015. Vyp. 19 (2). S.174-183. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Tmpvd_2015_19%282%29 18

Pirozhenko T.O. Yakist doshkilnoi osvity: suchasna sytuatsiia ta pohliad u perspektyvu. Aktualni problemy psykholohii: zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy. Kharkiv. 2018 4(14). S. 6-27.

Shynkar T.Iu. Napriamy vdoskonalennia metodychnoi roboty v zakladakh doshkilnoi osvity. Ricerche scientifiche e metodi dellaloro realizzazione: esperienza mondiale e realtà domestiche. 2021. 3. 7-12. doi.org/10.36074/logos-12.11.2021.v3.01

Broström, S. Care and education: Towards a new paradigm in early childhood education. In Child and youth care forum. Kluwer Academic Publishers-Plenum Publishers. 2006. Vol. 35, No. 5, pp. 391-409.

Li, L. Developing a pedagogy of play: Toddlers’ conceptual learning in a PlayWorld. Early Years, 2022,

(3), 278-292.

Downloads


Abstract views: 306

Published

2022-10-21

How to Cite

Harashenko, L., Litichenko, O., & Shynkar , T. (2022). ORGANIZATION OF EDUCATIONAL INTERACTION WITH CHILDREN OF EARLY AGE: CURRENT PRACTICE PROBLEMS. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (38 (2), 24–29. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.384

Issue

Section

Applied aspects of vocational and pedagogical education