THE ESSENCE AND STRUCTURE OF THE FUTURE TEACHER’S READINESS FOR PARTNERSHIP IN PRIMARY SCHOOL

Authors

  • M. Yepikhina Associate Professor of the Department of Preschool and Elementary Education of the Educational and Scientific Institute of Pedagogy and Psychology of the Luhansk National University named after Taras Shevchenko", Candidate of Pedagogical Sciences https://orcid.org/0000-0003-0199-8186

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.386

Abstract

The relevance of the article is due to the problem of the quality of training of future primary school teachers in the conditions of modern education reform. A modern primary school teacher is an agent of changes in the modern educational space in the conditions of the formation of the “New Ukrainian School” Concept, whois able to build special relationships with the participants of the educational process on the basis of partnership. The purpose of the article is to determine the essence and structure of the future teacher’s readiness for partnership interaction in primary school. The purpose of the article is to justify the need to form a future teacher’s readiness for partnership interaction in primary school, as well as to determine the essential content of the concept “future teacher’s readiness for partnership interaction in primary school” and the structure of this phenomenon. In the course of the study, various approaches to defining the concept of “readiness of the future teacher for partnership interaction in primary school” were analyzed, the author’s definition of the mentioned phenomenon was presented. It was established that the readiness of the future teacher for partnership interaction is a set of personal and professional qualities that contribute to effective interaction between the subjects of the educational process on the basis of partnership. The future teacher’s readiness for partnership interaction in primary school includes the following components: motivational and value (includes motives, needs for partnership interaction, universal and educational values); cognitive (reflects knowledge about partnership interaction with participants in the educational process, its essence, structure, criteria and levels of formation, interaction technologies); praxeological (mastery of communicative and organizational skills in the process of partner interaction; ability to apply effective strategies, technologies, forms and means of partner interaction; ability to perform reflective analysis of one’s activities). We see prospects for further research in determining the criteria, indicators and levels of readiness of future teachers for partnership interaction in primary school

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бірко Н. Партнерська взаємодія в системі інклюзивної освіти. Humanitarium. 2018. Т. 43. Вип. 2. С. 7-16.

Гармаш Т. А. Готовність до професійної діяльності як передумова ефективної управлін- ської діяльності майбутнього фахівця із логістики. Науковий огляд. 2022. № 4 (36). URL : https:// www.researchgate.net/publication/340950436_GOTOVNIST_DO_PROFESIJNOI_DIALNOSTI_AK_ PEREDUMOVA_EFEKTIVNOI_UPRAVLINSKOI_DIALNOSTI_MAJBUTNOGO_FAHIVCA_IZ_ LOGISTIKI (дата звернення: 19.11.2022).

Дідух В. В. Формування готовності майбутніх учителів початкової школи до взаємодії з учас- никами освітнього процесу як актуальна проблема професійно-педагогічної освіти. Теорія і ме- тодика професійної освіти. 2020. Т. 4. Вип. 22. С. 131-134. URL : http://www.innovpedagogy.od.ua/ archives/2020/22/part_4/28.pdf (дата звернення: 23.11.2022).

Дубасенюк О. А. Партнерська взаємодія як базова складова комунікативної компетентності майбутніх педагогів в умовах магістратури. Вісник Луганського національного університету імені

Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2022. № 1(349). Ч. 2. С. 15-25. URL : http://visnyk.luguniv.edu.ua/ index.php/vped/article/view/773/778 (дата звернення: 09.11.2022).

Жаровцева Т. Г. Професійна готовність фахівців дошкільної освіти до роботи з неблагопо- лучними сім’ями URL : https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2009/1_2_2009/54.pdf.pdf (дата звернення: 16.11.2022).

Івасів Н. С. Професійна іншомовна підготовка майбутніх фахівців з туризмознавства як пе- дагогічна проблема. Science and Education a New Dimension. 2017. № 54 (126) С. 21-25. URL : https:// journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/552908.pdf (дата звернення: 9.11.2022).

Івлієва О. М. Критеріально-орієнтоване тестування в системі формування професійної готов- ності вчителя початкових класів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04. Одеса, 2001. 20 с.

Концепція Нової Української Школи, від 27.10.2016. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/ media/ zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkolacompressed.pdf (дата звернення: 17.11.2022).

Костючек Л. Готовність майбутніх вчителів початкових класів до професійної діяльності URL : https://library.udpu.edu.ua/library_files/psuh_pedagog_probl_silsk_shkolu/39_1/visnuk_6.pdf (дата звернення: 9.11.2022).

Кручек В. А. Формування комунікативних умінь студентів вищих аграрних закладів освіти в процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2004. 19 с.

Куземко Л. В. Досвід формування готовності до партнерської взаємодії у майбутніх учителів початкових класів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній шко- лах. 2021. № 78. С. 198-203. URL : http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2021/78/37.pdf (дата звернення: 18.11.2022).

Матвієнко О. В. Теоретико-методичні засади підготовки ма №йбутніх учителів до педагогічної взаємодії у навчально-виховному середовищі школи першого ступеня : дис. … к пед. наук : 13.00.04. Київ, 2010. 497 с.

Молоченко В. В. Формування у майбутніх фахівців аграрної cфери готовноcті до партнерcької взаємодії у профеcійній діяльноcті : диc. … к. пед. н. : 13.00.04. Вінниця, 2017. 265 с.

Ничкало Н. Неперервна професійна освіта як філософська тапедагогічна категорія. Неперервна професійна освіта: теорія іпрактика. 2001. № 1. С. 9-22.

Пометун О. І. Дискусія українських педагогів навколо питань запровадження компетентнісно- го підходу в українській освіті. Компетентнісний підхід у сучасній освіті; світовий досвід та укра- їнські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / за заг. ред. О. В. Овчарук. Київ : «К.І.С.», 2004. 112 с.

Староста В. І. Компоненти готовності майбутніх учителів початкової школи до професійної ді- яльності. Електронний збірник наукових праць ЗОІППО. 2019. № 3(35). URL : https://dspace.uzhnu. edu.ua/jspui/bitstream/lib/29616/1/2019_Starosta_Ukraina_Zaporizza_konfer_2019_3%2835%29.pdf

Що таке права людини? URL : https://www.coe.int/uk/web/compass/what-are-human-rights- (дата звернення: 10.11.22).

Epstein J. School and Family Partnerships // in Encyclopedia of Educational Research, edited by M. Alkin. New York : McMillan, 1992 р. 8.

REFERENCES

Birko, N. (2018). Partnerska vzaiemodiia v systemi inkliuzyvnoi osvity [Partnership interaction in the system of inclusive education]. Humanitarium — Humanitarian, 43 (2), 7−16 (in Ukrainian).

Harmash, T. A. (2022). Hotovnist do profesiinoi diialnosti yak peredumova efektyvnoi upravlinskoi diialnosti maibutnoho fakhivtsia iz lohistyky [Readiness for professional activity as a prerequisite for effective managerial activity of a future logistics specialist]. Naukovyi ohliad − Scientific review,

(36). Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/340950436_GOTOVNIST_DO_ PROFESIJNOI_DIALNOSTI_AK_PEREDUMOVA_EFEKTIVNOI_UPRAVLINSKOI_DIALNOSTI_ MAJBUTNOGO_FAHIVCA_IZ_LOGISTIKI (accessed: 19 November 2022) (in Ukrainian).

Didukh, V. V. (2020). Formuvannia hotovnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly do vzaiemodii z uchasnykamy osvitnoho protsesu yak aktualna problema profesiino-pedahohichnoi osvity [Formation of the readiness of future primary school teachers to interact with participants in the educational process as an actual problem of professional and pedagogical education]. Teoriia i metodyka profesiinoi osvity − Theory and methodology of professional education, 4 (22), 131−134. Retrieved from: http://www. innovpedagogy.od.ua/archives/2020/22/part_4/28.pdf (accessed: 23 November 2022) (in Ukrainian).

Dubaseniuk, O. A. (2022). Partnerska vzaiemodiia yak bazova skladova komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh pedahohiv v umovakh mahistratury [Partner interaction as a basic

Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2022. № 1(349). Ч. 2. С. 15-25. URL : http://visnyk.luguniv.edu.ua/ index.php/vped/article/view/773/778 (дата звернення: 09.11.2022).

Жаровцева Т. Г. Професійна готовність фахівців дошкільної освіти до роботи з неблагопо- лучними сім’ями URL : https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2009/1_2_2009/54.pdf.pdf (дата звернення: 16.11.2022).

Івасів Н. С. Професійна іншомовна підготовка майбутніх фахівців з туризмознавства як пе- дагогічна проблема. Science and Education a New Dimension. 2017. № 54 (126) С. 21-25. URL : https:// journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/552908.pdf (дата звернення: 9.11.2022).

Івлієва О. М. Критеріально-орієнтоване тестування в системі формування професійної готов- ності вчителя початкових класів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04. Одеса, 2001. 20 с.

Концепція Нової Української Школи, від 27.10.2016. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/ media/ zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkolacompressed.pdf (дата звернення: 17.11.2022).

Костючек Л. Готовність майбутніх вчителів початкових класів до професійної діяльності URL : https://library.udpu.edu.ua/library_files/psuh_pedagog_probl_silsk_shkolu/39_1/visnuk_6.pdf (дата звернення: 9.11.2022).

Кручек В. А. Формування комунікативних умінь студентів вищих аграрних закладів освіти в процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2004. 19 с.

Куземко Л. В. Досвід формування готовності до партнерської взаємодії у майбутніх учителів початкових класів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній шко- лах. 2021. № 78. С. 198-203. URL : http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2021/78/37.pdf (дата звернення: 18.11.2022).

Матвієнко О. В. Теоретико-методичні засади підготовки ма №йбутніх учителів до педагогічної взаємодії у навчально-виховному середовищі школи першого ступеня : дис. … к пед. наук : 13.00.04. Київ, 2010. 497 с.

Молоченко В. В. Формування у майбутніх фахівців аграрної cфери готовноcті до партнерcької взаємодії у профеcійній діяльноcті : диc. … к. пед. н. : 13.00.04. Вінниця, 2017. 265 с.

Ничкало Н. Неперервна професійна освіта як філософська тапедагогічна категорія. Неперервна професійна освіта: теорія іпрактика. 2001. № 1. С. 9-22.

Пометун О. І. Дискусія українських педагогів навколо питань запровадження компетентнісно- го підходу в українській освіті. Компетентнісний підхід у сучасній освіті; світовий досвід та укра- їнські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / за заг. ред. О. В. Овчарук. Київ : «К.І.С.», 2004. 112 с.

Староста В. І. Компоненти готовності майбутніх учителів початкової школи до професійної ді- яльності. Електронний збірник наукових праць ЗОІППО. 2019. № 3(35). URL : https://dspace.uzhnu. edu.ua/jspui/bitstream/lib/29616/1/2019_Starosta_Ukraina_Zaporizza_konfer_2019_3%2835%29.pdf

Що таке права людини? URL : https://www.coe.int/uk/web/compass/what-are-human-rights- (дата звернення: 10.11.22).

Epstein J. School and Family Partnerships // in Encyclopedia of Educational Research, edited by M. Alkin. New York : McMillan, 1992 р. 8.

REFERENCES

Birko, N. (2018). Partnerska vzaiemodiia v systemi inkliuzyvnoi osvity [Partnership interaction in the system of inclusive education]. Humanitarium — Humanitarian, 43 (2), 7−16 (in Ukrainian).

Harmash, T. A. (2022). Hotovnist do profesiinoi diialnosti yak peredumova efektyvnoi upravlinskoi diialnosti maibutnoho fakhivtsia iz lohistyky [Readiness for professional activity as a prerequisite for effective managerial activity of a future logistics specialist]. Naukovyi ohliad − Scientific review,

(36). Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/340950436_GOTOVNIST_DO_ PROFESIJNOI_DIALNOSTI_AK_PEREDUMOVA_EFEKTIVNOI_UPRAVLINSKOI_DIALNOSTI_ MAJBUTNOGO_FAHIVCA_IZ_LOGISTIKI (accessed: 19 November 2022) (in Ukrainian).

Didukh, V. V. (2020). Formuvannia hotovnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly do vzaiemodii z uchasnykamy osvitnoho protsesu yak aktualna problema profesiino-pedahohichnoi osvity [Formation of the readiness of future primary school teachers to interact with participants in the educational process as an actual problem of professional and pedagogical education]. Teoriia i metodyka profesiinoi osvity − Theory and methodology of professional education, 4 (22), 131−134. Retrieved from: http://www. innovpedagogy.od.ua/archives/2020/22/part_4/28.pdf (accessed: 23 November 2022) (in Ukrainian).

Dubaseniuk, O. A. (2022). Partnerska vzaiemodiia yak bazova skladova komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh pedahohiv v umovakh mahistratury [Partner interaction as a basic

Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2022. № 1(349). Ч. 2. С. 15-25. URL : http://visnyk.luguniv.edu.ua/ index.php/vped/article/view/773/778 (дата звернення: 09.11.2022).

Жаровцева Т. Г. Професійна готовність фахівців дошкільної освіти до роботи з неблагопо- лучними сім’ями URL : https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2009/1_2_2009/54.pdf.pdf (дата звернення: 16.11.2022).

Івасів Н. С. Професійна іншомовна підготовка майбутніх фахівців з туризмознавства як пе- дагогічна проблема. Science and Education a New Dimension. 2017. № 54 (126) С. 21-25. URL : https:// journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/552908.pdf (дата звернення: 9.11.2022).

Івлієва О. М. Критеріально-орієнтоване тестування в системі формування професійної готов- ності вчителя початкових класів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04. Одеса, 2001. 20 с.

Концепція Нової Української Школи, від 27.10.2016. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/ media/ zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkolacompressed.pdf (дата звернення: 17.11.2022).

Костючек Л. Готовність майбутніх вчителів початкових класів до професійної діяльності URL : https://library.udpu.edu.ua/library_files/psuh_pedagog_probl_silsk_shkolu/39_1/visnuk_6.pdf (дата звернення: 9.11.2022).

Кручек В. А. Формування комунікативних умінь студентів вищих аграрних закладів освіти в процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2004. 19 с.

Куземко Л. В. Досвід формування готовності до партнерської взаємодії у майбутніх учителів початкових класів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній шко- лах. 2021. № 78. С. 198-203. URL : http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2021/78/37.pdf (дата звернення: 18.11.2022).

Матвієнко О. В. Теоретико-методичні засади підготовки ма №йбутніх учителів до педагогічної взаємодії у навчально-виховному середовищі школи першого ступеня : дис. … к пед. наук : 13.00.04. Київ, 2010. 497 с.

Молоченко В. В. Формування у майбутніх фахівців аграрної cфери готовноcті до партнерcької взаємодії у профеcійній діяльноcті : диc. … к. пед. н. : 13.00.04. Вінниця, 2017. 265 с.

Ничкало Н. Неперервна професійна освіта як філософська тапедагогічна категорія. Неперервна професійна освіта: теорія іпрактика. 2001. № 1. С. 9-22.

Пометун О. І. Дискусія українських педагогів навколо питань запровадження компетентнісно- го підходу в українській освіті. Компетентнісний підхід у сучасній освіті; світовий досвід та укра- їнські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / за заг. ред. О. В. Овчарук. Київ : «К.І.С.», 2004. 112 с.

Староста В. І. Компоненти готовності майбутніх учителів початкової школи до професійної ді- яльності. Електронний збірник наукових праць ЗОІППО. 2019. № 3(35). URL : https://dspace.uzhnu. edu.ua/jspui/bitstream/lib/29616/1/2019_Starosta_Ukraina_Zaporizza_konfer_2019_3%2835%29.pdf

Що таке права людини? URL : https://www.coe.int/uk/web/compass/what-are-human-rights- (дата звернення: 10.11.22).

Epstein J. School and Family Partnerships // in Encyclopedia of Educational Research, edited by M. Alkin. New York : McMillan, 1992 р. 8.

Downloads


Abstract views: 469

Published

2022-12-06

How to Cite

Yepikhina , M. (2022). THE ESSENCE AND STRUCTURE OF THE FUTURE TEACHER’S READINESS FOR PARTNERSHIP IN PRIMARY SCHOOL. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (38 (2), 36–43. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.386

Issue

Section

Applied aspects of vocational and pedagogical education