Наукова етика й доброчесність в обіймах штучного інтелекту

Автор(и)

  • Л. Хоружа завідувачка кафедри освітології та психолого-педагогічних наук Факультету педагогічної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, докторка педагогічних наук, професорка https://orcid.org/0000-0003-4405-4847

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.431

Анотація

У статті розглядається проблема активного впровадження генеративного штучного інтелек-
ту в наукову та дослідницьку діяльність. Представлено переваги та ризики штучного інтелек-
ту при виконанні науковцями дослідницьких завдань, аналізується ставлення молодих дослід-
ників до використання штучного інтелекту. Зазначено, що застосування інструментів ШІ при
виконанні наукових досліджень потребує чіткого визначення нових вимог до дослідника та його
наукового доробку, корегування і доповнення норм наукової етики, розробки нової інституційної
політики академічної доброчесності як на рівні держави, так і закладів вищої освіти. Досліджено
сучасний стан наукової етики в умовах стрімкого розвитку генеративного штучного інтелекту
(ШІ) та його активного впровадження в наукову діяльність. Особливу увагу приділено ставлен-
ню молодих науковців до використання інструментів ШІ при підготовці дослідницьких текстів,
а також аналізується роль академічної доброчесності як регулятора цієї діяльності.
Використано теоретичні та емпіричні методи, зокрема анкетування аспірантів спеціальності
«Освітні науки» Київського столичного університету імені Бориса Грінченка. Результати дослі-
дження демонструють амбівалентне ставлення здобувачів до ШІ: з одного боку — високий рівень
зацікавленості й використання цифрових інструментів, з іншого — побоювання щодо ризиків
порушення етичних норм. На основі отриманих даних сформульовано рекомендації щодо онов-
лення принципів наукової етики з урахуванням сучасних викликів та запропоновано напрями для
розвитку політики академічної доброчесності. У статті зроблено спробу розробки рекоменда-
цій і визначення принципів використання генеративного ШІ в освіті та науковій діяльності, за-
значено на необхідності створення в Україні законодавчої бази щодо унормування використання
генеративного штучного інтелекту.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Бердо Р., Расюн В., Величко В. Штучний інтелект та його вплив на етичні аспекти наукових дослі-

джень в українських закладах освіти. Академічні візії. 2023. № 22. URL: https://academy-vision.org/

index.php/av/article/view/469

Буйницька О. П., Смірнова В. А. Технології штучного інтелекту в дослідницькій діяльності: огляд

та застосування. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2024. № 81(4). С. 31–46.

Етичний кодекс ученого України. 2009. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0002550-09#Text

Кисельов М. М., Гардашук Т. В., Грабовський С. І. Етика науки: виклики сучасності. Ніжин, 2014.

с.

Кулик О., Овсієнко Л. Академічна доброчесність в умовах глобалізації освіти: виклики та мож-

ливості для стійкого розвитку. Актуальні питання у сучасній науці. 2024. № 8(26) С. 850–860.

Ратніков, В. С., Теклюк А. І. Етика та раціональність у науковому дослідженні: навчальний посіб-

ник. Вінниця : ВНТУ. 2022. 143 с.

Фундаментальні цінності академічної доброчесності: пер. з анг. Міжнародний центр академічної

доброчесності. 2019. 39 с. URL: https://www.skeptic.in.ua/wp-content/uploads/Integ-Values-Ukr.pdf

Хоружа Л. Л. Морально-етичні принципи та норми наукової діяльності викладача вищої школи.

Вища школа. 2015. № 6. С. 9–19.

Bowen J. A. Watson C. E. Teaching with AI: A Practical Guide to a New Era of Human Learning. Johns

Hopkins University Press,2024. 280 р.

Butson R., Spronken-Smith R. AI and its implications for research in higher education: a critical

dialogue. Higher Education Research & Development. 2024. Vol. 43 (3). P. 563–577. DOI: https://doi.org/

1080/07294360.2023.2280200

EU AI Act: first regulation on artificial intelligence,2024. URL : https://www.europarl.europa.eu/topics/

en/article/20230601STO93804/eu-ai-act-first-regulation-on-artificial-intelligence

Fanelli D. How many scientists fabricate and falsify research? A systematic review and meta-analysis

of survey dataReview PLoS One. 2009 May 29;4(5):e5738. doi: 10.1371/journal.pone.0005738 http://dx.doi.

org/10.1371/journal.pone.0005738|Medline

Fishman T. Academic Integrity as an Educational Concept, Concern and Movement in US Institutions

of Higher Learning. In: Bretag, T. (eds) Handbook of Academic Integrity. Springer, Singapore.,2015.https://

doi.org/10.1007/978-981-287-079-7_1-2

Furze L. Practical AI Strategies: Engaging with Generative AI in Education. Amba Press.2024.198 р.

Qaffas A. (2024). Harnessing Artificial Intelligence for Enhanced Efficiency in Academic Writing and

Research. Fusion: Practice and Applications, 2024. 16 (2). P.126—124. https://doi.org/10.54216/fpa.160209

REFERENCES

Berdo, R., Rasiun, V., & Velychko, V. (2023). Shtuchnyi intelekt ta yoho vplyv na etychni aspekty naukovykh

doslidzhen v ukrainskykh zakladakh osvity [Artificial Intelligence and Its Impact on the Ethical Aspects

of Scientific Research in Ukrainian Educational Institutions]. Akademichni vizii, 22 [in Ukrainian].

https://academyvision.org/index.php/av/article/view/469

Buinytska, O. P., & Smirnova, V. A. (2024). Tekhnolohii shtuchnoho intelektu v doslidnytskii diialnosti:

ohliad ta zastosuvannia [Artificial Intelligence Technologies in Research Activities: Review and Application].

Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka, No. 81(4), pp. 31–46 [in Ukrainian].

Etychnyi kodeks uchenoho Ukrainy. (2009). [Ethical Code of the Ukrainian Scientist]. [in Ukrainian].

https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0002550-09#Text

Kyselov, M. M., Hardashuk, T. V., & Hrabovskyi, S. I. (2014). Etyka nauky: vyklyky suchasnosti [Ethics

of Science: Challenges of Modernity]. Nizhyn, 248 p. [in Ukrainian].

Kulyk, O., & Ovsiienko, L. (2024). Akademichna dobrochesnist v umovakh hlobalizatsii osvity: vyklyky

ta mozhlyvosti dlia stiikoho rozvytku [Academic Integrity in the Context of Globalization of Education:

Challenges and Opportunities for Sustainable Development]. Aktualni pytannia u suchasnii nautsi,

pp. 850–860 [in Ukrainian].

Ratnikov, V. S., & Tekliuk, A. I. (2022). Etyka ta ratsionalnist u naukovomu doslidzhenni [Ethics and

Rationality in Scientific Research]. Navchalnyi posibnyk, Vinnytsia: VNTU, 143 p. [in Ukrainian].

Fundamentalni tsinnosti akademichnoi dobrochesnosti. (2019). [Fundamental Values of Academic

Integrity]. Translated from English, International Center for Academic Integrity, 39 p. [in Ukrainian].

Khoruzha, L. L. (2015). Moralno-etychni pryntsypy ta normy naukovoi diialnosti vykladacha vyshchoi

shkoly [Moral and Ethical Principles and Norms of Scientific Activity of a Higher Education Teacher].

Vyshcha shkola, No. 6, pp. 9–19 [in Ukrainian].

Bowen, J. A., & Watson, C. E. (2024). Teaching with AI: A Practical Guide to a New Era of Human

Learning. Johns Hopkins University Press, 280 р. [in English].

Butson, R., & Spronken-Smith, R. (2024) AI and Its Implications for Research in Higher Education:

A critical dialogue. Higher Education Research & Development, Vol. 43(3), pp. 563–577 [in English].

https://doi.org/10.1080/07294360.2023.2280200

EU AI Act: first regulation on artificial intelligence, (2024). [in English]. https://www.europarl.europa.

eu/topics/en/article/20230601STO93804/eu-ai-act-first-regulation-on-artificial-intelligence

Fanelli, D. (2009). How Many Scientists Fabricate and Falsify Research? A systematic review and metaanalysis

of survey dataReview PLoS One, May 29; 4(5):e5738 [in English].

doi: 10.1371/journal.pone.0005738 http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0005738|Medline

Fishman, T. (2015). Academic Integrity as an Educational Concept, Concern and Movement in US

Institutions of Higher Learning. In: Bretag, T. (eds) Handbook of Academic Integrity. Springer, Singapore

[in English]. https://doi.org/10.1007/978-981-287-079-7_1-2

Furze, L. (2024). Practical AI Strategies: Engaging with Generative AI in Education. Amba Press, 198 р.

[in English].

Downloads


Переглядів анотації: 111

Опубліковано

2025-02-28

Як цитувати

Хоружа, Л. (2025). Наукова етика й доброчесність в обіймах штучного інтелекту. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (43 (1), 6–12. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.431

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ СУЧАСНОЇ ПЕДАГОГІКИ