Наукова етика й доброчесність в обіймах штучного інтелекту
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.431Анотація
У статті розглядається проблема активного впровадження генеративного штучного інтелек-
ту в наукову та дослідницьку діяльність. Представлено переваги та ризики штучного інтелек-
ту при виконанні науковцями дослідницьких завдань, аналізується ставлення молодих дослід-
ників до використання штучного інтелекту. Зазначено, що застосування інструментів ШІ при
виконанні наукових досліджень потребує чіткого визначення нових вимог до дослідника та його
наукового доробку, корегування і доповнення норм наукової етики, розробки нової інституційної
політики академічної доброчесності як на рівні держави, так і закладів вищої освіти. Досліджено
сучасний стан наукової етики в умовах стрімкого розвитку генеративного штучного інтелекту
(ШІ) та його активного впровадження в наукову діяльність. Особливу увагу приділено ставлен-
ню молодих науковців до використання інструментів ШІ при підготовці дослідницьких текстів,
а також аналізується роль академічної доброчесності як регулятора цієї діяльності.
Використано теоретичні та емпіричні методи, зокрема анкетування аспірантів спеціальності
«Освітні науки» Київського столичного університету імені Бориса Грінченка. Результати дослі-
дження демонструють амбівалентне ставлення здобувачів до ШІ: з одного боку — високий рівень
зацікавленості й використання цифрових інструментів, з іншого — побоювання щодо ризиків
порушення етичних норм. На основі отриманих даних сформульовано рекомендації щодо онов-
лення принципів наукової етики з урахуванням сучасних викликів та запропоновано напрями для
розвитку політики академічної доброчесності. У статті зроблено спробу розробки рекоменда-
цій і визначення принципів використання генеративного ШІ в освіті та науковій діяльності, за-
значено на необхідності створення в Україні законодавчої бази щодо унормування використання
генеративного штучного інтелекту.
Завантаження
Посилання
Бердо Р., Расюн В., Величко В. Штучний інтелект та його вплив на етичні аспекти наукових дослі-
джень в українських закладах освіти. Академічні візії. 2023. № 22. URL: https://academy-vision.org/
index.php/av/article/view/469
Буйницька О. П., Смірнова В. А. Технології штучного інтелекту в дослідницькій діяльності: огляд
та застосування. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2024. № 81(4). С. 31–46.
Етичний кодекс ученого України. 2009. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0002550-09#Text
Кисельов М. М., Гардашук Т. В., Грабовський С. І. Етика науки: виклики сучасності. Ніжин, 2014.
с.
Кулик О., Овсієнко Л. Академічна доброчесність в умовах глобалізації освіти: виклики та мож-
ливості для стійкого розвитку. Актуальні питання у сучасній науці. 2024. № 8(26) С. 850–860.
Ратніков, В. С., Теклюк А. І. Етика та раціональність у науковому дослідженні: навчальний посіб-
ник. Вінниця : ВНТУ. 2022. 143 с.
Фундаментальні цінності академічної доброчесності: пер. з анг. Міжнародний центр академічної
доброчесності. 2019. 39 с. URL: https://www.skeptic.in.ua/wp-content/uploads/Integ-Values-Ukr.pdf
Хоружа Л. Л. Морально-етичні принципи та норми наукової діяльності викладача вищої школи.
Вища школа. 2015. № 6. С. 9–19.
Bowen J. A. Watson C. E. Teaching with AI: A Practical Guide to a New Era of Human Learning. Johns
Hopkins University Press,2024. 280 р.
Butson R., Spronken-Smith R. AI and its implications for research in higher education: a critical
dialogue. Higher Education Research & Development. 2024. Vol. 43 (3). P. 563–577. DOI: https://doi.org/
1080/07294360.2023.2280200
EU AI Act: first regulation on artificial intelligence,2024. URL : https://www.europarl.europa.eu/topics/
en/article/20230601STO93804/eu-ai-act-first-regulation-on-artificial-intelligence
Fanelli D. How many scientists fabricate and falsify research? A systematic review and meta-analysis
of survey dataReview PLoS One. 2009 May 29;4(5):e5738. doi: 10.1371/journal.pone.0005738 http://dx.doi.
org/10.1371/journal.pone.0005738|Medline
Fishman T. Academic Integrity as an Educational Concept, Concern and Movement in US Institutions
of Higher Learning. In: Bretag, T. (eds) Handbook of Academic Integrity. Springer, Singapore.,2015.https://
doi.org/10.1007/978-981-287-079-7_1-2
Furze L. Practical AI Strategies: Engaging with Generative AI in Education. Amba Press.2024.198 р.
Qaffas A. (2024). Harnessing Artificial Intelligence for Enhanced Efficiency in Academic Writing and
Research. Fusion: Practice and Applications, 2024. 16 (2). P.126—124. https://doi.org/10.54216/fpa.160209
REFERENCES
Berdo, R., Rasiun, V., & Velychko, V. (2023). Shtuchnyi intelekt ta yoho vplyv na etychni aspekty naukovykh
doslidzhen v ukrainskykh zakladakh osvity [Artificial Intelligence and Its Impact on the Ethical Aspects
of Scientific Research in Ukrainian Educational Institutions]. Akademichni vizii, 22 [in Ukrainian].
https://academyvision.org/index.php/av/article/view/469
Buinytska, O. P., & Smirnova, V. A. (2024). Tekhnolohii shtuchnoho intelektu v doslidnytskii diialnosti:
ohliad ta zastosuvannia [Artificial Intelligence Technologies in Research Activities: Review and Application].
Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka, No. 81(4), pp. 31–46 [in Ukrainian].
Etychnyi kodeks uchenoho Ukrainy. (2009). [Ethical Code of the Ukrainian Scientist]. [in Ukrainian].
https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0002550-09#Text
Kyselov, M. M., Hardashuk, T. V., & Hrabovskyi, S. I. (2014). Etyka nauky: vyklyky suchasnosti [Ethics
of Science: Challenges of Modernity]. Nizhyn, 248 p. [in Ukrainian].
Kulyk, O., & Ovsiienko, L. (2024). Akademichna dobrochesnist v umovakh hlobalizatsii osvity: vyklyky
ta mozhlyvosti dlia stiikoho rozvytku [Academic Integrity in the Context of Globalization of Education:
Challenges and Opportunities for Sustainable Development]. Aktualni pytannia u suchasnii nautsi,
pp. 850–860 [in Ukrainian].
Ratnikov, V. S., & Tekliuk, A. I. (2022). Etyka ta ratsionalnist u naukovomu doslidzhenni [Ethics and
Rationality in Scientific Research]. Navchalnyi posibnyk, Vinnytsia: VNTU, 143 p. [in Ukrainian].
Fundamentalni tsinnosti akademichnoi dobrochesnosti. (2019). [Fundamental Values of Academic
Integrity]. Translated from English, International Center for Academic Integrity, 39 p. [in Ukrainian].
Khoruzha, L. L. (2015). Moralno-etychni pryntsypy ta normy naukovoi diialnosti vykladacha vyshchoi
shkoly [Moral and Ethical Principles and Norms of Scientific Activity of a Higher Education Teacher].
Vyshcha shkola, No. 6, pp. 9–19 [in Ukrainian].
Bowen, J. A., & Watson, C. E. (2024). Teaching with AI: A Practical Guide to a New Era of Human
Learning. Johns Hopkins University Press, 280 р. [in English].
Butson, R., & Spronken-Smith, R. (2024) AI and Its Implications for Research in Higher Education:
A critical dialogue. Higher Education Research & Development, Vol. 43(3), pp. 563–577 [in English].
https://doi.org/10.1080/07294360.2023.2280200
EU AI Act: first regulation on artificial intelligence, (2024). [in English]. https://www.europarl.europa.
eu/topics/en/article/20230601STO93804/eu-ai-act-first-regulation-on-artificial-intelligence
Fanelli, D. (2009). How Many Scientists Fabricate and Falsify Research? A systematic review and metaanalysis
of survey dataReview PLoS One, May 29; 4(5):e5738 [in English].
doi: 10.1371/journal.pone.0005738 http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0005738|Medline
Fishman, T. (2015). Academic Integrity as an Educational Concept, Concern and Movement in US
Institutions of Higher Learning. In: Bretag, T. (eds) Handbook of Academic Integrity. Springer, Singapore
[in English]. https://doi.org/10.1007/978-981-287-079-7_1-2
Furze, L. (2024). Practical AI Strategies: Engaging with Generative AI in Education. Amba Press, 198 р.
[in English].