Педагогічний патронаж сімей з дітьми раннього віку в умовах соціально-політичної кризи .
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.4311Анотація
У статті розглянуто сучасні виклики, що постали перед українською сім’єю як ключовим соціаль-
ним інститутом у зв’язку з війною. Акцент зроблено на необхідності створення безпечних умов
та підтримки дітей раннього віку, що перебувають у стані підвищеної вразливості; визначено
роль закладів дошкільної освіти як партнерів родини у створенні безпечного освітнього просто-
ру. Обґрунтовано актуальність педагогічного патронажу як цілісної, системної підтримки сі-
мей у кризових умовах. Представлено результати дослідження, спрямованого на вивчення рівнів
сформованості у батьків навичок підтримки безпеки дітей раннього віку (у межах діагностики
з’ясовано, що лише 27 % батьків мають високий рівень сформованості таких навичок, тоді як
більшість (42 %) виявляє середній, а 31 % — низький рівень). Підкреслено, що батьки з середнім
і низьким рівнем сформованості зазначених навичок часто відчувають тривожність, демон-
струють педагогічну пасивність або неусвідомлення впливу безпеки на розвиток дитини. Ви-
світлено методичний інструментарій педагогічного патронажу, що включає виявлення потреб
родини, психосоціальну підтримку, просвітницьку роботу та координацію взаємодії ЗДО з інши-
ми соціальними інституціями. Визначено, що ефективний педагогічний патронаж сприяє форму-
ванню батьківської відповідальності, підвищує рівень поінформованості щодо захисту дитини
та є запорукою створення умов для її повноцінного розвитку навіть в умовах соціально-політичної нестабільності.
Завантаження
Посилання
Гурковська Т. Дитина раннього віку: що потрібно знати педагогу. Вихователь-методист до-
шкільного закладу. 2020. № 7.
Державний стандарт дошкільної освіти (Базовий компонент дошкільної освіти). Нова редакція
та поради для організації освітнього процесу. Практика управління дошкільним закладом. 2021.
URL: https://ezavdnz.mcfr.ua/book?bid=37876
Про дошкільну освіту: Закон України. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2024. № 42. Ст. 258. URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3788-20#Text
Завацька Л. До питання про поняття та особливості здійснення патронажу у соціально-педаго-
гічній діяльності. 2011. URL: https://surl.li/lvzrtg (дата звернення: 11.05.2025).
Завацька Л. М. Проблемне поле соціально-педагогічного патронажу в умовах виховного про-
стору загальноосвітнього навчального закладу. 2013. URL: https://surl.li/wmqewp (дата звернення:
05.2025).
Завацька Л. М. Сім’я, яка перебуває в складних життєвих обставинах, як об’єкт соціально-педа-
гогічного патронажу. Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки.
Серія: Соціальна педагогіка. 2011. № 17. URL: https://surl.lu/xpknbz (дата звернення: 11.05.2025).
Зданевич Л. Можливості соціально-педагогічного патронату в роботі з дезадаптованими до-
шкільниками. Вісник Інституту розвитку дитини. Серія: Філософія, педагогіка, психологія. 2013.
№ 29. С. 60–64.
Косенчук О., Стягунова О. Безпека освітнього простору закладів дошкільної освіти в умовах во-
єнного стану. Духовність особистості: методологія, теорія, практика. 2023. № 1(105).
Паламар С., Науменко М. Підготовка майбутніх вихователів дітей дошкільного віку в контексті
сучасних освітніх парадигм. Освітологічний дискурс. 2020. № 2 (29). С. 105—120. DOI: https://doi.
org/10.28925/2312-5829.2020.2.9
Gura T., Roma O. How Children’s Play Has Changed during Wartime in Ukraine from the Parent’s
Perspective // ScienceRise: Pedagogical Education. 2024. № 3(60). С. 47—53. DOI: https://doi.
org/10.15587/2519-4984.2024.311448
Zamkowska I. The System of Education as an Instrument of War in the Russia-Instigated Ukrainian Crisis //
International Journal of Educational Reform. — 2024. — DOI: https://doi.org/10.1177/10567879241226696
REFERENCES
Gurkovska, T. (2020). Dytyna rannioho viku: shcho potribno znaty pedahohu [A Young Child: What
a teacher needs to know]. Preschool Institution Methodologist, 7 [in Ukrainian]
State Standard of Preschool Education (Basic Component of Preschool Education). (2021). Derzhavnyi
standart doshkilnoi osvity (Bazovyi komponent doshkilnoi osvity). Nova redaktsiia ta porady dlia
orhanizatsii osvitnoho protsesu [State Standard of Preschool Education (Basic Component). New edition
and recommendations for organizing the educational process]. Preschool Institution Management Practice
[in Ukrainian].
https://ezavdnz.mcfr.ua/book?bid=37876
Zakon Ukrainy «Pro doshkil’nu osvitu» (n.d). [Law of Ukraine «On Preschool Education»]. [in Ukrainian].
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3788-20#Text
Zavatska, L. (2011). Do pytannia pro poniattia ta osoblyvosti zdiisnennia patronazhu u sotsial’nopedahohichnii
diialnosti [On the Concept and Peculiarities of Implementing Patronage in Social and
Pedagogical Activity]. [in Ukrainian].
Zavatska, L. M. (2013). Problemne pole sotsialno-pedahohichnoho patronazhu v umovakh vykhovnoho
prostoru zahalnoosvitnioho navchalnoho zakladu [The problem field of socio-pedagogical patronage
in the educational space of a general education institution]. [in Ukrainian].
Zavatska, L. M. (2011). Simia, yaka perebuvaie v skladnykh zhyttievykh obstavynakh, yak obieekt
sotsialno-pedahohichnoho patronazhu [A family in difficult life circumstances as an object of sociopedagogical
patronage]. Scientific Bulletin of Lesya Ukrainka Volyn National University, Series: Social
Pedagogy, 17 [in Ukrainian].
Zdanevych, L. (2013). Mozhlyvosti sotsialno-pedahohichnoho patronatu v roboti z dezadaptovanymy
doshkilnykamy [Opportunities of socio-pedagogical patronage in work with maladapted preschoolers].
Bulletin of the Child Development Institute, Series: Philosophy, Pedagogy, Psychology, 29, 60–64 [in Ukrainian].
Kosenchuk, O., & Stiahunova, O. (2023). Bezpeka osvitnoho prostoru zakladiv doshkil’noi osvity
v umovakh voiennoho stanu [Safety of the Educational Space of Preschool Institutions under Martial Law].
Spirituality of Personality: Methodology, Theory, Practice, 1(105) [in Ukrainian].
Palamar S., & Naumenko M. (2020). Pidgotovka maibutnikh vykhovateliv ditei doshkilnoho viku
v konteksti suchasnykh osvitnikh paradyhm [Training of Future Preschool Teachers in the Context
of Modern Educational Paradigms]. Educological Discourse, 2020, 2(29), 105–120 [inj Ukrainian].
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.2.9
Gura, T., & Roma, O. (2024). How Children’s Play Has Changed during Wartime in Ukraine
from the Parent’s Perspective. ScienceRise: Pedagogical Education, 2024, № 3(60), pp. 47–53 [in English].
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2024.311448
Zamkowska, I. (2024). The System of Education as an Instrument of War in the Russia-Instigated
Ukrainian Crisis. International Journal of Educational Reform, 2024 [in English].