Дидактичні засади інтеграції інноваційних технологій у професійну підготовку майбутніх фахівців з бібліотечної, інформаційної та архівної справи в закладах вищої технічної освіти

Автор(и)

  • М. Шленьова кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри документознавства та української мови, Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут», Харків, Україна https://orcid.org/0000-0003-4297-6872

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.436

Анотація

У статті розглядаються дидактичні засади професійно-практичної підготовки майбутніх фахівців
з бібліотечної, інформаційної та архівної справи в закладах вищої технічної освіти. В умовах стрім-
кого розвитку цифрових технологій та зростаючого попиту на систематизацію інформації тради-
ційні дидактичні підходи потребують адаптації до потреб інформаційного суспільства. У досліджен-
ні наголошується на інтеграції інноваційних технологій, таких як цифрові архіви, автоматизовані
системи документообігу, віртуальна реальність та штучний інтелект, в освітній процес для підви-
щення професійних компетенцій. Ці технології сприяють створенню інтерактивного, адаптивного
та персоналізованого навчального середовища, яке сприяє розвитку критичного мислення, інфор-
маційної грамотності та аналітичних навичок. Аналіз висвітлює ключові дидактичні принципи —
науковість, доступність, систематичність, наочність, зв’язок теорії з практикою — та їх тран-
сформацію в умовах цифровізації. У статті підкреслюється важливість міждисциплінарних підходів,
поєднання традиційних педагогічних методів із сучасними інструментами, такими як гейміфікація,
проєктне навчання та цифрові симуляції, для підготовки фахівців до динамічних професійних викли-
ків. Аналіз наукової літератури показав, що дидактичні принципи є динамічними регуляторами, які
потребують гнучкості, щоб відповідати технологічним і соціальним змінам. Отримані результати
свідчать на користь цілісної освітньої моделі, яка поєднує методологічну строгість з інноваційни-
ми технологіями, щоб забезпечити підготовку випускників до безперервного професійного розвитку
та ефективного управління інформаційними ресурсами. Це дослідження робить внесок у дискусію про
оптимізацію професійної підготовки в галузі бібліотечної, інформаційної та архівної справи, пропону-
ючи освітянам ідеї для розробки навчальних програм, що відображають сучасні вимоги галузі.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

REFERENCES

Belikova, N. O. (2013). Priority Directions of Modernisation of Higher Education in Ukraine

at the Present Stage. Scientific Publications of the Nizhyn Gogol State University, 3, 161–165. [in Ukrainian].

http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzspp_2013_3_34

Fitsula, M. M. (2006). Pedagogy of Higher Education: a textbook. Kyiv: Akademvydav, 352 p.

[in Ukrainian].

Goncharenko, S. U. (1997). Ukrainian Pedagogical Dictionary. Kyiv: Lybid, 376 p. [in Ukrainian].

Kopp, B., Schulze, E. & Mandl, H. (2008). Which Design Principles Influence Acceptance and Motivation

in Professional E-Learning? In: Zumbach, J., Schwartz, N., Seufert, T., Kester, L. (eds) Beyond Knowledge:

The Legacy of Competence. Springer, Dordrecht [in English].

https://doi.org/10.1007/978-1-4020-8827-8_12

Kremen, V. G. (2003). Dystantsiina osvita — perspektyvnyi shliakh rozviazannia suchasnykh

problem rozvytku profesiinoi osvity [Distance Education — a Promising Way of Solving Modern

Problems of Vocational Education Development]. Visnyk akademii dystantsiinoi osviy, 1, 4–11

[in Ukrainian].

Maksymova, L. P. (2014). Pryntsypy zabezpechennia yakosti profesiinoi pidhotovky maibutnikh

ekonomistiv zasobamy informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii [The Principles of Ensuring

the Quality of Professional Training of Future Economists by Means of Information and Communication

Technologies. Inzhenerni ta osvitni tekhnolohii v elektrotekhnichnykh i kompiuternykh system, 4, 42–47

[in Ukrainian].

http://nbuv.gov.ua/UJRN/itot_2014_4_7

Minkovska, D., Ivanova, M., & Yordanova, M. (2016). Diadactic Principles of eLearning — Design

and Implementation of an Interactive Adaptive Learning System. 2016 15TH international conference

on information technology based higher education and training (ITHET) [in English].

https://ieeexplore.ieee.org/document/7760709/citations#citations

Nychkalo, N. (2000). Profesiіna osvita [Vocational Education]. Dictionary, Kyiv: Vyshcha Shkola, 380 p.

[in Ukrainian].

Tkachenko, O. M. (2012). Pryntsypy formuvannia etnopedahohichnoi kompetentnosti vchytelia

[Principles of Formation of Ethno-Pedagogical Competence of a Teacher]. Naukovi zapysky. Seriia:

Pedahohichni nauky / Scientific Notes of Kirovohrad Volodymyr Vynnychenko State Pedagogical University.

Series: Pedagogical Sciences, 106, 154–162 [in Ukrainian].

https://core.ac.uk/download/53036356.pdf

Volkova, N. P. (2007). Pedagogy: a textbook. Kyiv: Akademvydav, 616 p. [in Ukrainian].

Yakymovych, T. D. (2013). Basics of Didactics of Vocational and Practical Training: Textbook, Lviv:

Naukova dumka 136 p. [in Ukrainian].

Downloads


Переглядів анотації: 88

Опубліковано

2025-05-14

Як цитувати

Шленьова, М. (2025). Дидактичні засади інтеграції інноваційних технологій у професійну підготовку майбутніх фахівців з бібліотечної, інформаційної та архівної справи в закладах вищої технічної освіти. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (43 (1), 38–45. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.436