Pedagogical Potential of Modern Ukrainian Periodicals for Children of Primary School Age
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.438Abstract
The article reveals the pedagogical impact of modern Ukrainian periodicals on primary school children.
The peculiarities of the methodology of using children’s periodicals in the educational process and beyond are
determined. The importance of alternating classroom and extracurricular activities with the use of modern
children’s periodicals is emphasized and the effectiveness of a smooth transition from one topic to another
with compulsory homework in grades 2-4 is indicated. The effectiveness of the use of multimedia teaching aids,
which help children to delve deeper into the material of magazines and perceive it more emotionally, has been
experimentally tested.
The article highlights the titles of the most popular modern Ukrainian periodicals for primary school children
and analyses the compliance of their content with the State Standard of Primary Education of Ukraine. The cycle
of research activities to determine the pedagogical potential of children’s periodicals for primary school students,
which is based on a didactic, game-based approach, is described.
It is proved that the awakening of students’ general interest in children’s periodicals creates conditions
for the identification of their individual abilities, the ability to conduct research observations. Such work allows
for an in-depth study of the mental characteristics of students, the study of their intellectual level, and also affects
the ethical and aesthetic development of students.
Downloads
References
Бачинський Д. Медіаосвіта в системі сучасних закладів освіти: вітчизняний та зарубіжний досвід.
Педагогічна освіта: теорія і практика. 2018. № 1(25). С. 19–25. DOI: https://doi.org/10.32626/2309-
2018-25-19-25
Вознесенська О., Сидоркіна М. Медіатворчість як складова сімейної медіаосвіти: використання
ресурсів арттерапії. Міжнародна науково-практична Інтернет-конференція «Медіаосвіта — пріо-
ритетний напрям в освіті ХХІ століття: проблеми, досягнення і перспективи». 2013. URL: https://
aup.com.ua/uploads/Zbirnuk_Harkiv.pdf#page=21
Кросмедіа: контент, технології, перспективи: колективна монографія / за заг. ред. д. н. із соц. ком.
В. Е. Шевченко; Інститут журналістики Київського національного університету імені Тараса Шев-
ченка. К. : Кафедра мультимедійних технологій і медіадизайну Інституту журналістики Київсько-
го національного університету імені Тараса Шевченка. 2017. URL: http://journlib.univ.kiev.ua/mono/
cross.pdf
Паламар С. П., Линник О. І. Впровадження медіазасобів в початковій школі на уроках гу-
манітарного циклу. Молодий вчений. 2021. № 8(96). С. 69–73. ISSN 2304-5809; DOI: https://doi.
org/10.32839/2304-5809/2021-8-96-15
Паламар C., Нежива Л. Методична модель застосування доповненої реальності на уроках читан-
ня в початковій школі. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2020. № 34(2).
С. 6–13. URL: https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/269
Типові освітні програми для закл. загальної середньої освіти: 1–2 та 3–4 класи. К. : Видавництво
«Світоч», 2019. 336 с.
Сіранчук Н. М. Формування монологічного мовлення учнів початкових класів засобом медіао-
світи на матеріалі синтаксису простого речення. Acta Paedagogiсa Volynienses. Луцьк : Волинський
національний університет імені Лесі Українки, 2024. № 3. С. 49–56. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/
id/eprint/49691
Сіранчук Н. М. Формування монологічного мовлення учнів початкової школи в умовах медіакабінету.
Acta Paedagogiсa Volynienses. Луцьк : Волинський національний університет імені Лесі
Українки, 2024. № 4. С. 96–102. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/50499
Сіранчук Н. М. До проблеми формування монологічного мовлення учнів початкових класів
засобами медіаосвіти. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олек-
сандра Довженка. 2024. Вип. 3(56). С. 98–104. URL: https://journals.gnpu.edu.ua/index.php/vgnpu/
issue/view/3
Сіранчук Н. М. Формування монологічного мовлення в учнів початкових класів засобом емоцій-
ності медіаосвіти. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2024. Вип. 42(2).
С. 68–74. URL: https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/421/494
Svitlana Palamar, Halyna Vaskivska, Liudmyla Nazarenko, Liudmyla Nezhyva, Iryna Korniienko,
Serhii Terekhov. Psychocultural Training of Senior Pupils to Adequely Perceive the Media Space
Challenges. Wiadomości Lekarskie. 2020. № 73(11). Р. 2515–2522. DOI: https://.org/10.36740/
WLek202011133
REFERENCES
Bachynskyi, D. (2018). Mediaosvita v systemi suchasnykh zakladiv osvity: vitchyznianyi ta zarubizhnyi
dosvid [Media Education in the System of Modern Educational Institutions: Domestic and foreign
experience]. Pedagogical Education: Theory and practice, 1(25), 19–25 [in Ukrainian].
Voznesenska, O., & Sydorkina, M. (2013). Mediatvorchist yak skladova simeinoi mediaosvity:
vykorystannia resursiv art-terapii [Media Creativity as a Component of Family Media Education: Use of art
therapy resources]. International scientific and practical Internet conference «Media Education — a Priority
Direction in the Education of the 21st Century: Problems, achievements and prospects» [in Ukrainian].
https://aup.com.ua/uploads/Zbirnuk_Harkiv.pdf#page=21
Shevchenko, V. (2017) Krosmedia: kontent, tekhnolohii, perspektyvy: kolektyvna monohrafiia [Cross
Media: Content, technologies, perspectives: collective monograph]. Institute of Journalism of Taras
Shevchenko Kyiv National University. Kyiv: Department of Multimedia Technologies and Media Design
of the Institute of Journalism of Taras Shevchenko Kyiv National University [in Ukrainian].
http://journlib.univ.kiev.ua/mono/cross.pdf
Palamar, Svitlana, & Lynnyk, Olena (2021). Vprovadzhennia mediazasobiv v pochatkovii shkoli na urokakh
humanitarnoho tsyklu [Introduction of Media in Primary School in the Lessons of the Humanitarian
Cycle]. Young Scientist, 8(96), pp. 69–73, ISSN 2304-5809 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-8-96-15
Palamar, S., Vaskivska, H., Nazarenko, L., Nezhyva, L., Korniienko, I., & Terekhov, S. (2020).
Psychocultural Training of Senior Pupils to Adequely Perceive the Media Space Challenges. Wiadomości
Lekarskie, 2020; 73(11): 2515–2522 [in English].
https://doi.org/10.36740/WLek202011133
Palamar, S., & Nezhyva, L. (2020). Metodychna model zastosuvannia dopovnenoi realnosti na urokakh
chytannia v pochatkovii shkoli [Methodical Model of Applying Augmented Reality at Reading Lessons
in Primary School]. Pedagogical Education: Theory and practice. Psychology. Pedagogy, 34(2), pp. 6–13
[in Ukrainian].
https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/269
Typical Educational Programs for Institutions. (2019). Typovi osvitni prohramy dlia zakl. zahalnoi
serednioi osvity: 1–2 ta 3–4 klasy [General secondary education: Grades 1–2 and 3–4]. Kyiv: Svitoch
Publishing House, 336p. [in Ukrainian].
Siranchuk, N. M. (2024). Formuvannia monolohichnoho movlennia uchniv pochatkovykh klasiv
zasobom mediaosvity na materiali syntaksysu prostoho rechennia. [Formation of monologue speech
of primary grades students using the media education tool on the material of simple sentence syntax]. Acta
Paedagogiсa Volynienses, 3, 49–56 [in Ukrainian].
https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/49691
Siranchuk, N. M. (2024). Formuvannia monolohichnoho movlennia uchniv pochatkovoi shkoly
v umovakh mediakabinetu [The Formation of Monologue Speech of Elementary School Students
in the Conditions of the Media Classroom]. Acta Pedagogiсa Volynienses, 4, pp. 96–102 [in Ukrainian].
https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/50499
Siranchuk, N. M. (2024). Do problemy formuvannia monolohichnoho movlennia uchniv pochatkovykh
klasiv zasobamy mediaosvity. [To the Problem of Formation of Monologue Speech of Primary School
Students by Means of Media Education]. Bulletin of Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical
University, Issue 3(56), pp. 98–104 [in Ukrainian]. https://journals.gnpu.edu.ua/index.php/vgnpu/issue/
view/3
Siranchuk, N. M. (2024). Formuvannia monolohichnoho movlennia v uchniv pochatkovykh klasiv
zasobom emotsiinosti mediaosvity. [Developing Oracy Skills in Primary School Students by Means
of Emotionality in Media Education]. Pedagogical Education: Theory and practice. Psychology. Pedagogy,
(2), pp. 68–74 [in Ukrainian]. https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/421/494