Педагогічний потенціал сучасних українських періодичних видань для дітей молодшого шкільного віку
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.438Анотація
У запропонованій статті розкривається педагогічний вплив сучасних українських періодичних
видань на дітей молодшого шкільного віку. Визначено особливості методики використання ди-
тячих періодичних видань у навчальному процесі та поза ним. Зорієнтовано на важливості чер-
гування класних та позакласних занять з використанням сучасних дитячих періодичних видань
та вказано на ефективність плавного переходу від однієї теми до іншої з обов’язковими домаш-
німи творчими завданнями у 2–4 класах. Експериментально перевірено ефективність викори-
стання мультимедійних засобів навчання, які допомагають дітям глибше вникнути у матеріал
журналів, емоційніше сприйняти його.
У статті висвітлюються назви найпопулярніших сучасних українських періодичних видань для
дітей молодшого шкільного віку та аналізується відповідність їх змістового наповнення Дер-
жавному стандарту початкової освіти України. Описано цикл дослідницьких занять з визначен-
ня педагогічного потенціалу дитячих періодичних видань для учнів молодшого шкільного віку,
котрий побудований на дидактичній, ігровій основах.
Доведено, що пробудження загального інтересу вихованців до дитячих періодичних видань ство-
рює умови для вияву їхніх індивідуальних здібностей, здатностей провадити дослідницькі спо-
стереження. Така робота уможливлює поглиблене вивчення психічних особливостей учнів, дослі-
дження їх інтелектуального рівня, а також впливає на етичний та естетичний розвиток учнів
Завантаження
Посилання
Бачинський Д. Медіаосвіта в системі сучасних закладів освіти: вітчизняний та зарубіжний досвід.
Педагогічна освіта: теорія і практика. 2018. № 1(25). С. 19–25. DOI: https://doi.org/10.32626/2309-
2018-25-19-25
Вознесенська О., Сидоркіна М. Медіатворчість як складова сімейної медіаосвіти: використання
ресурсів арттерапії. Міжнародна науково-практична Інтернет-конференція «Медіаосвіта — пріо-
ритетний напрям в освіті ХХІ століття: проблеми, досягнення і перспективи». 2013. URL: https://
aup.com.ua/uploads/Zbirnuk_Harkiv.pdf#page=21
Кросмедіа: контент, технології, перспективи: колективна монографія / за заг. ред. д. н. із соц. ком.
В. Е. Шевченко; Інститут журналістики Київського національного університету імені Тараса Шев-
ченка. К. : Кафедра мультимедійних технологій і медіадизайну Інституту журналістики Київсько-
го національного університету імені Тараса Шевченка. 2017. URL: http://journlib.univ.kiev.ua/mono/
cross.pdf
Паламар С. П., Линник О. І. Впровадження медіазасобів в початковій школі на уроках гу-
манітарного циклу. Молодий вчений. 2021. № 8(96). С. 69–73. ISSN 2304-5809; DOI: https://doi.
org/10.32839/2304-5809/2021-8-96-15
Паламар C., Нежива Л. Методична модель застосування доповненої реальності на уроках читан-
ня в початковій школі. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2020. № 34(2).
С. 6–13. URL: https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/269
Типові освітні програми для закл. загальної середньої освіти: 1–2 та 3–4 класи. К. : Видавництво
«Світоч», 2019. 336 с.
Сіранчук Н. М. Формування монологічного мовлення учнів початкових класів засобом медіао-
світи на матеріалі синтаксису простого речення. Acta Paedagogiсa Volynienses. Луцьк : Волинський
національний університет імені Лесі Українки, 2024. № 3. С. 49–56. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/
id/eprint/49691
Сіранчук Н. М. Формування монологічного мовлення учнів початкової школи в умовах медіакабінету.
Acta Paedagogiсa Volynienses. Луцьк : Волинський національний університет імені Лесі
Українки, 2024. № 4. С. 96–102. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/50499
Сіранчук Н. М. До проблеми формування монологічного мовлення учнів початкових класів
засобами медіаосвіти. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олек-
сандра Довженка. 2024. Вип. 3(56). С. 98–104. URL: https://journals.gnpu.edu.ua/index.php/vgnpu/
issue/view/3
Сіранчук Н. М. Формування монологічного мовлення в учнів початкових класів засобом емоцій-
ності медіаосвіти. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2024. Вип. 42(2).
С. 68–74. URL: https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/421/494
Svitlana Palamar, Halyna Vaskivska, Liudmyla Nazarenko, Liudmyla Nezhyva, Iryna Korniienko,
Serhii Terekhov. Psychocultural Training of Senior Pupils to Adequely Perceive the Media Space
Challenges. Wiadomości Lekarskie. 2020. № 73(11). Р. 2515–2522. DOI: https://.org/10.36740/
WLek202011133
REFERENCES
Bachynskyi, D. (2018). Mediaosvita v systemi suchasnykh zakladiv osvity: vitchyznianyi ta zarubizhnyi
dosvid [Media Education in the System of Modern Educational Institutions: Domestic and foreign
experience]. Pedagogical Education: Theory and practice, 1(25), 19–25 [in Ukrainian].
Voznesenska, O., & Sydorkina, M. (2013). Mediatvorchist yak skladova simeinoi mediaosvity:
vykorystannia resursiv art-terapii [Media Creativity as a Component of Family Media Education: Use of art
therapy resources]. International scientific and practical Internet conference «Media Education — a Priority
Direction in the Education of the 21st Century: Problems, achievements and prospects» [in Ukrainian].
https://aup.com.ua/uploads/Zbirnuk_Harkiv.pdf#page=21
Shevchenko, V. (2017) Krosmedia: kontent, tekhnolohii, perspektyvy: kolektyvna monohrafiia [Cross
Media: Content, technologies, perspectives: collective monograph]. Institute of Journalism of Taras
Shevchenko Kyiv National University. Kyiv: Department of Multimedia Technologies and Media Design
of the Institute of Journalism of Taras Shevchenko Kyiv National University [in Ukrainian].
http://journlib.univ.kiev.ua/mono/cross.pdf
Palamar, Svitlana, & Lynnyk, Olena (2021). Vprovadzhennia mediazasobiv v pochatkovii shkoli na urokakh
humanitarnoho tsyklu [Introduction of Media in Primary School in the Lessons of the Humanitarian
Cycle]. Young Scientist, 8(96), pp. 69–73, ISSN 2304-5809 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-8-96-15
Palamar, S., Vaskivska, H., Nazarenko, L., Nezhyva, L., Korniienko, I., & Terekhov, S. (2020).
Psychocultural Training of Senior Pupils to Adequely Perceive the Media Space Challenges. Wiadomości
Lekarskie, 2020; 73(11): 2515–2522 [in English].
https://doi.org/10.36740/WLek202011133
Palamar, S., & Nezhyva, L. (2020). Metodychna model zastosuvannia dopovnenoi realnosti na urokakh
chytannia v pochatkovii shkoli [Methodical Model of Applying Augmented Reality at Reading Lessons
in Primary School]. Pedagogical Education: Theory and practice. Psychology. Pedagogy, 34(2), pp. 6–13
[in Ukrainian].
https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/269
Typical Educational Programs for Institutions. (2019). Typovi osvitni prohramy dlia zakl. zahalnoi
serednioi osvity: 1–2 ta 3–4 klasy [General secondary education: Grades 1–2 and 3–4]. Kyiv: Svitoch
Publishing House, 336p. [in Ukrainian].
Siranchuk, N. M. (2024). Formuvannia monolohichnoho movlennia uchniv pochatkovykh klasiv
zasobom mediaosvity na materiali syntaksysu prostoho rechennia. [Formation of monologue speech
of primary grades students using the media education tool on the material of simple sentence syntax]. Acta
Paedagogiсa Volynienses, 3, 49–56 [in Ukrainian].
https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/49691
Siranchuk, N. M. (2024). Formuvannia monolohichnoho movlennia uchniv pochatkovoi shkoly
v umovakh mediakabinetu [The Formation of Monologue Speech of Elementary School Students
in the Conditions of the Media Classroom]. Acta Pedagogiсa Volynienses, 4, pp. 96–102 [in Ukrainian].
https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/50499
Siranchuk, N. M. (2024). Do problemy formuvannia monolohichnoho movlennia uchniv pochatkovykh
klasiv zasobamy mediaosvity. [To the Problem of Formation of Monologue Speech of Primary School
Students by Means of Media Education]. Bulletin of Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical
University, Issue 3(56), pp. 98–104 [in Ukrainian]. https://journals.gnpu.edu.ua/index.php/vgnpu/issue/
view/3
Siranchuk, N. M. (2024). Formuvannia monolohichnoho movlennia v uchniv pochatkovykh klasiv
zasobom emotsiinosti mediaosvity. [Developing Oracy Skills in Primary School Students by Means
of Emotionality in Media Education]. Pedagogical Education: Theory and practice. Psychology. Pedagogy,
(2), pp. 68–74 [in Ukrainian]. https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/421/494