Педагогічний потенціал сучасних українських періодичних видань для дітей молодшого шкільного віку

Автор(и)

  • Н. Сіранчук професорка кафедри початкової освіти Факультету педагогічної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, докторка педагогічних наук, доцентка https://orcid.org/0000-0003-0472-5861

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.438

Анотація

У запропонованій статті розкривається педагогічний вплив сучасних українських періодичних
видань на дітей молодшого шкільного віку. Визначено особливості методики використання ди-
тячих періодичних видань у навчальному процесі та поза ним. Зорієнтовано на важливості чер-
гування класних та позакласних занять з використанням сучасних дитячих періодичних видань
та вказано на ефективність плавного переходу від однієї теми до іншої з обов’язковими домаш-
німи творчими завданнями у 2–4 класах. Експериментально перевірено ефективність викори-
стання мультимедійних засобів навчання, які допомагають дітям глибше вникнути у матеріал
журналів, емоційніше сприйняти його.
У статті висвітлюються назви найпопулярніших сучасних українських періодичних видань для
дітей молодшого шкільного віку та аналізується відповідність їх змістового наповнення Дер-
жавному стандарту початкової освіти України. Описано цикл дослідницьких занять з визначен-
ня педагогічного потенціалу дитячих періодичних видань для учнів молодшого шкільного віку,
котрий побудований на дидактичній, ігровій основах.
Доведено, що пробудження загального інтересу вихованців до дитячих періодичних видань ство-
рює умови для вияву їхніх індивідуальних здібностей, здатностей провадити дослідницькі спо-
стереження. Така робота уможливлює поглиблене вивчення психічних особливостей учнів, дослі-
дження їх інтелектуального рівня, а також впливає на етичний та естетичний розвиток учнів

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Бачинський Д. Медіаосвіта в системі сучасних закладів освіти: вітчизняний та зарубіжний досвід.

Педагогічна освіта: теорія і практика. 2018. № 1(25). С. 19–25. DOI: https://doi.org/10.32626/2309-

2018-25-19-25

Вознесенська О., Сидоркіна М. Медіатворчість як складова сімейної медіаосвіти: використання

ресурсів арттерапії. Міжнародна науково-практична Інтернет-конференція «Медіаосвіта — пріо-

ритетний напрям в освіті ХХІ століття: проблеми, досягнення і перспективи». 2013. URL: https://

aup.com.ua/uploads/Zbirnuk_Harkiv.pdf#page=21

Кросмедіа: контент, технології, перспективи: колективна монографія / за заг. ред. д. н. із соц. ком.

В. Е. Шевченко; Інститут журналістики Київського національного університету імені Тараса Шев-

ченка. К. : Кафедра мультимедійних технологій і медіадизайну Інституту журналістики Київсько-

го національного університету імені Тараса Шевченка. 2017. URL: http://journlib.univ.kiev.ua/mono/

cross.pdf

Паламар С. П., Линник О. І. Впровадження медіазасобів в початковій школі на уроках гу-

манітарного циклу. Молодий вчений. 2021. № 8(96). С. 69–73. ISSN 2304-5809; DOI: https://doi.

org/10.32839/2304-5809/2021-8-96-15

Паламар C., Нежива Л. Методична модель застосування доповненої реальності на уроках читан-

ня в початковій школі. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2020. № 34(2).

С. 6–13. URL: https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/269

Типові освітні програми для закл. загальної середньої освіти: 1–2 та 3–4 класи. К. : Видавництво

«Світоч», 2019. 336 с.

Сіранчук Н. М. Формування монологічного мовлення учнів початкових класів засобом медіао-

світи на матеріалі синтаксису простого речення. Acta Paedagogiсa Volynienses. Луцьк : Волинський

національний університет імені Лесі Українки, 2024. № 3. С. 49–56. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/

id/eprint/49691

Сіранчук Н. М. Формування монологічного мовлення учнів початкової школи в умовах медіакабінету.

Acta Paedagogiсa Volynienses. Луцьк : Волинський національний університет імені Лесі

Українки, 2024. № 4. С. 96–102. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/50499

Сіранчук Н. М. До проблеми формування монологічного мовлення учнів початкових класів

засобами медіаосвіти. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олек-

сандра Довженка. 2024. Вип. 3(56). С. 98–104. URL: https://journals.gnpu.edu.ua/index.php/vgnpu/

issue/view/3

Сіранчук Н. М. Формування монологічного мовлення в учнів початкових класів засобом емоцій-

ності медіаосвіти. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2024. Вип. 42(2).

С. 68–74. URL: https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/421/494

Svitlana Palamar, Halyna Vaskivska, Liudmyla Nazarenko, Liudmyla Nezhyva, Iryna Korniienko,

Serhii Terekhov. Psychocultural Training of Senior Pupils to Adequely Perceive the Media Space

Challenges. Wiadomości Lekarskie. 2020. № 73(11). Р. 2515–2522. DOI: https://.org/10.36740/

WLek202011133

REFERENCES

Bachynskyi, D. (2018). Mediaosvita v systemi suchasnykh zakladiv osvity: vitchyznianyi ta zarubizhnyi

dosvid [Media Education in the System of Modern Educational Institutions: Domestic and foreign

experience]. Pedagogical Education: Theory and practice, 1(25), 19–25 [in Ukrainian].

Voznesenska, O., & Sydorkina, M. (2013). Mediatvorchist yak skladova simeinoi mediaosvity:

vykorystannia resursiv art-terapii [Media Creativity as a Component of Family Media Education: Use of art

therapy resources]. International scientific and practical Internet conference «Media Education — a Priority

Direction in the Education of the 21st Century: Problems, achievements and prospects» [in Ukrainian].

https://aup.com.ua/uploads/Zbirnuk_Harkiv.pdf#page=21

Shevchenko, V. (2017) Krosmedia: kontent, tekhnolohii, perspektyvy: kolektyvna monohrafiia [Cross

Media: Content, technologies, perspectives: collective monograph]. Institute of Journalism of Taras

Shevchenko Kyiv National University. Kyiv: Department of Multimedia Technologies and Media Design

of the Institute of Journalism of Taras Shevchenko Kyiv National University [in Ukrainian].

http://journlib.univ.kiev.ua/mono/cross.pdf

Palamar, Svitlana, & Lynnyk, Olena (2021). Vprovadzhennia mediazasobiv v pochatkovii shkoli na urokakh

humanitarnoho tsyklu [Introduction of Media in Primary School in the Lessons of the Humanitarian

Cycle]. Young Scientist, 8(96), pp. 69–73, ISSN 2304-5809 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-8-96-15

Palamar, S., Vaskivska, H., Nazarenko, L., Nezhyva, L., Korniienko, I., & Terekhov, S. (2020).

Psychocultural Training of Senior Pupils to Adequely Perceive the Media Space Challenges. Wiadomości

Lekarskie, 2020; 73(11): 2515–2522 [in English].

https://doi.org/10.36740/WLek202011133

Palamar, S., & Nezhyva, L. (2020). Metodychna model zastosuvannia dopovnenoi realnosti na urokakh

chytannia v pochatkovii shkoli [Methodical Model of Applying Augmented Reality at Reading Lessons

in Primary School]. Pedagogical Education: Theory and practice. Psychology. Pedagogy, 34(2), pp. 6–13

[in Ukrainian].

https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/269

Typical Educational Programs for Institutions. (2019). Typovi osvitni prohramy dlia zakl. zahalnoi

serednioi osvity: 1–2 ta 3–4 klasy [General secondary education: Grades 1–2 and 3–4]. Kyiv: Svitoch

Publishing House, 336p. [in Ukrainian].

Siranchuk, N. M. (2024). Formuvannia monolohichnoho movlennia uchniv pochatkovykh klasiv

zasobom mediaosvity na materiali syntaksysu prostoho rechennia. [Formation of monologue speech

of primary grades students using the media education tool on the material of simple sentence syntax]. Acta

Paedagogiсa Volynienses, 3, 49–56 [in Ukrainian].

https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/49691

Siranchuk, N. M. (2024). Formuvannia monolohichnoho movlennia uchniv pochatkovoi shkoly

v umovakh mediakabinetu [The Formation of Monologue Speech of Elementary School Students

in the Conditions of the Media Classroom]. Acta Pedagogiсa Volynienses, 4, pp. 96–102 [in Ukrainian].

https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/50499

Siranchuk, N. M. (2024). Do problemy formuvannia monolohichnoho movlennia uchniv pochatkovykh

klasiv zasobamy mediaosvity. [To the Problem of Formation of Monologue Speech of Primary School

Students by Means of Media Education]. Bulletin of Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical

University, Issue 3(56), pp. 98–104 [in Ukrainian]. https://journals.gnpu.edu.ua/index.php/vgnpu/issue/

view/3

Siranchuk, N. M. (2024). Formuvannia monolohichnoho movlennia v uchniv pochatkovykh klasiv

zasobom emotsiinosti mediaosvity. [Developing Oracy Skills in Primary School Students by Means

of Emotionality in Media Education]. Pedagogical Education: Theory and practice. Psychology. Pedagogy,

(2), pp. 68–74 [in Ukrainian]. https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/421/494

Downloads


Переглядів анотації: 98

Опубліковано

2025-04-27

Як цитувати

Сіранчук, Н. (2025). Педагогічний потенціал сучасних українських періодичних видань для дітей молодшого шкільного віку. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (43 (1), 62–70. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.438

Номер

Розділ

ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ