Reforming Basic Secondary Education: Regulatory Regulation of Teaching Civic and Historical Educational Fields

Authors

  • S. Dranovska Head of the Department of Social and Humanitarian Education Municipal Institution Sumy Regional Institute of Postgraduate Pedagogical Education, PhD in Pedagogy, Associate Professor https://orcid.org/0000-0002-3779-7602

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.4310

Abstract

The article explores the legal aspects of the professional activities of teachers in the context of reforming
the educational sector in Ukraine, with a particular focus on civic and historical education. An analysis is conducted
of the regulatory framework governing the activities of teaching staff in the context of implementing the New
Ukrainian School and introducing a competency-based approach to education, including the Law of Ukraine
«On Education,» the Law of Ukraine «On Complete General Secondary Education,» the State Standard of Basic
Secondary Education, and the updated Professional Standard for Teachers of 2024. The specifics of the legal
status of teachers of civic and historical education, their rights, duties, and responsibilities are examined.

The author analyses the transformation of professional requirements for teachers in the context
of the decentralization of education and the expansion of institutional autonomy. Particular attention is paid
to the legal mechanisms for protecting the academic freedom of teachers when addressing socio-political and
historical disciplines that are inherently controversial. The legal aspects of forming students’ civic competencies
and the role of the teacher as a facilitator in this process are investigated.
The work highlights problematic issues in the regulatory framework for the professional development of history
and civic education teachers, including certification, professional development, and attestation. International
experience in the legal support of teachers of social studies subjects is analyzed, along with the possibilities
of adapting it to Ukrainian realities.
Prospective directions for improving the regulatory framework to enhance the quality of teaching in the fields
of civic and historical education, in the context of developing students’ civic competencies, are identified.
Based on the research, the author formulates proposals for improving the legislative support for the professional
activities of teachers of civic and historical education, particularly in terms of strengthening legal guarantees
of professional autonomy, protection from political pressure, and expanding opportunities for innovative
pedagogical activities. The necessity of developing specialized regulatory documents that take into account
the specifics of teaching civic and historical education subjects in the context of societal transformations is
substantiated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України (ВВР),

, № 38–39, ст. 380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Про повну загальну середню освіту: Закон України від 05.04.2019 № 10204. Відомості Верховної

Ради (ВВР), 2020, № 31, ст. 226. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Конституція України: Закон від 28 черв. 1996 р. № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України

(ВВР), 1996, № 30, ст. 141. URL: https://bit.ly/4gNonwG

Про затвердження концептуальних засад реформування історичної освіти в системі загальної

середньої освіти: Наказ МОН України від 30.07.2024 № 1072. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/

show/v1072729-24#Text

Кремень В. Г. Освіта і наука в Україні — інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати.

Київ : Грамота, 2021. 448 с.

Луговий В. І. Професійний стандарт вчителя як інструмент забезпечення якості освіти. Вища

освіта України. 2024. № 2. С. 59–65.

Лук’янова Л. Б. Концепція розвитку педагогічної освіти: виклики та перспективи. Педагогічна

газета. 2024. № 2. С. 28–32.

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. Київ : МОН

України, 2016. 40 с.

Про внесення змін до Положення про атестацію педагогічних працівників (зареєстрований

в Міністерстві юстиції України 30 жовтня 2024 року за № 1634/42979): Наказ Міністерства освіти

і науки України від 10.09.2024 № 1277. URL: https://bit.ly/4iqd6CI

Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти: Постанова Кабі-

нету Міністрів України від 30.09.2020 № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-

%D0%BF#Text

Про затвердження професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти»: На-

каз Міністерства освіти і науки України від 29.08.2024 № 1225. URL: https://bit.ly/4bKSkLE

Про схвалення Концепції розвитку громадянської освіти в Україні: Розпорядження Кабіне-

ту Міністрів України від 03.10.2018 № 710-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-

%D1%80#Text

Про затвердження Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних пра-

цівників: Постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 800. Офіційний вісник України.

№ 69. С. 189.

Сисоєва С. О. Сучасні аспекти професіоналізму вчителя. Педагогіка і психологія. 2023. № 2. С. 52–61.

Сорочан Т. М. Професійний розвиток педагога Нової української школи. Київ : Либідь, 2022. 236 с.

Peters, M. A. (2015). Teacher Professionalism and the Law: International Perspectives. Educational

Philosophy and Theory, 47(3), 232-247.

Torney-Purta, J. (2002). Civic Education and Teacher Professionalism in Times of Reform. Theory into

Practice, 41(1), 55–62

REFERENCES

Zakon Ukrainy «Pro osvitu»: vid 05.09.2017 № 2145-VIII. (2017). [Law of Ukraine “On Education”].

Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 2017, № 84, pp. 5–45 [in Ukrainian].

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu» vid 05.04.2019 № 10204. (2019). [Law of Ukraine

“On Complete General Secondary Education”]. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 2019, № 55, pp. 10–38

[in Ukrainian]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Konstytutsiia Ukrainy. (1996). [Constitution of Ukraine]. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 1996, № 30, pp. 141

[in Ukrainian].

https://bit.ly/4gNonwG

Kontseptualni zasady reformuvannia istorychnoi osvity v systemi zahalnoi serednioi osvity. Nakaz

MON Ukrainy vid 30.07.2024 № 1072. (2024). [Conceptual Principles of Reforming Historical Education

in General Secondary Education]. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 2024, № 72, pp. 25–30 [in Ukrainian].

https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1072729-24#Text

Kremen, V. H. (2021). Osvita i nauka v Ukraini — innovatsiini aspekty. Stratehiia. Realizatsiia. Rezultaty

[Education and Science in Ukraine — Innovative Aspects. Strategy. Implementation. Results]. Kyiv: Hramota,

p. [in Ukrainian].

Luhovyi, V. I. (2024). Profesiinyi standart vchytelia yak instrument zabezpechennia yakosti osvity

[Teacher Professional Standard as a Tool for Ensuring Education Quality]. Vyshcha osvita Ukrainy, 2024,

№ 2, pp. 59–65 [in Ukrainian].

Lukianova, L. B. (2024). Kontseptsiia rozvytku pedahohichnoi osvity: vyklyky ta perspektyvy [Concept

of Pedagogical Education Development: Challenges and prospects]. Pedahohichna hazeta, 2024, № 2,

pp. 28–32 [in Ukrainian].

Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednioi shkoly. (2016). [New Ukrainian

School. Conceptual Principles of Secondary School Reform]. Kyiv: MON Ukrainy, 2016. 40 s. [in Ukrainian].

Pro vnesennia zmin do polozhennia pro atestatsiiu pedahohichnykh pratsivnykiv. (2024).

[On amendments to the The Regulation on the Certification of Pedagogical Workers]. Nakaz Ministerstva

osvity i nauky Ukrainy vid 10.09.2024. № 1277, Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 2024, № 78, pp. 15–18

[in Ukrainian].

https://bit.ly/4iqd6CI

Pro deiaki pytannia derzhavnykh standartiv povnoi zahalnoi serednoi osvity (2020). [On some issues

of state standards of complete general secondary education]. Postanova Kabinetu ministriv Ukrainy vid

09.2020, № 898, Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 2020, № 85, pp. 22–25 [in Ukrainian]. https://zakon.rada.gov.

ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text

Pro zatverdzhennia profesiinoho standartu «Vchytel zakladu zahalnoi serednioi osvity». (2024).

[On approval of the professional standard “Teacher of general secondary education institution”]. Nakaz

Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 29.08.2024, № 1225, Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 2024, № 76, pp. 10–

[in Ukrainian].

https://bit.ly/4bKSkLE

Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku hromadianskoi osvity v Ukraini. (2018). [On approval

of the concept of civic education development in Ukraine]. Rozporiadzhennia kabminu Ukrainy vid

10.2018, № 710-r., Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 2018, № 82, pp. 5–8 [in Ukrainian].

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-%D1%80#Text

Pro zatverdzhennia poriadku pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh i naukovo-pedahohichnykh

pratsivnykiv. (2019). [On Approval of the Procedure for Advanced Training of Pedagogical and Scientific-

Pedagogical Workers]. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 21.08.2019, № 800, Ofitsiinyi visnyk

Ukrainy, 2019, № 69, p. 189 [in Ukrainian].

Sysoieva S. O. (2023). Suchasni aspekty profesiinalizmu vchytelia [Modern Aspects of Teacher

Professionalism]. Pedahohika i psykholohiia, 2023, № 2, pp. 52–61 [in Ukrainian].

Sorochan, T. M. (2022). Profesiinyi rozvytok pedahoha Novoi ukrainskoi shkoly [Professional

Development of a New Ukrainian School Teacher]. Kyiv: Lybid, 236 p. [in Ukrainian].

Peters, M. A. (2015). Teacher Professionalism and the Law: International perspectives. Educational

Philosophy and Theory, 2015, Vol. 47, № 3, pp. 232–247 [in English].

Torney-Purta J. Civic Education and Teacher Professionalism in Times of Reform. Theory into Practice,

,Vol. 41, № 1, pp. 55–62 [in English].

Downloads


Abstract views: 89

Published

2025-02-25

How to Cite

Dranovska, S. (2025). Reforming Basic Secondary Education: Regulatory Regulation of Teaching Civic and Historical Educational Fields. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (43 (1), 78–85. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.4310

Issue

Section

Applied aspects of vocational and pedagogical education