Reforming Basic Secondary Education: Regulatory Regulation of Teaching Civic and Historical Educational Fields
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.4310Abstract
The article explores the legal aspects of the professional activities of teachers in the context of reforming
the educational sector in Ukraine, with a particular focus on civic and historical education. An analysis is conducted
of the regulatory framework governing the activities of teaching staff in the context of implementing the New
Ukrainian School and introducing a competency-based approach to education, including the Law of Ukraine
«On Education,» the Law of Ukraine «On Complete General Secondary Education,» the State Standard of Basic
Secondary Education, and the updated Professional Standard for Teachers of 2024. The specifics of the legal
status of teachers of civic and historical education, their rights, duties, and responsibilities are examined.
The author analyses the transformation of professional requirements for teachers in the context
of the decentralization of education and the expansion of institutional autonomy. Particular attention is paid
to the legal mechanisms for protecting the academic freedom of teachers when addressing socio-political and
historical disciplines that are inherently controversial. The legal aspects of forming students’ civic competencies
and the role of the teacher as a facilitator in this process are investigated.
The work highlights problematic issues in the regulatory framework for the professional development of history
and civic education teachers, including certification, professional development, and attestation. International
experience in the legal support of teachers of social studies subjects is analyzed, along with the possibilities
of adapting it to Ukrainian realities.
Prospective directions for improving the regulatory framework to enhance the quality of teaching in the fields
of civic and historical education, in the context of developing students’ civic competencies, are identified.
Based on the research, the author formulates proposals for improving the legislative support for the professional
activities of teachers of civic and historical education, particularly in terms of strengthening legal guarantees
of professional autonomy, protection from political pressure, and expanding opportunities for innovative
pedagogical activities. The necessity of developing specialized regulatory documents that take into account
the specifics of teaching civic and historical education subjects in the context of societal transformations is
substantiated.
Downloads
References
Про освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України (ВВР),
, № 38–39, ст. 380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Про повну загальну середню освіту: Закон України від 05.04.2019 № 10204. Відомості Верховної
Ради (ВВР), 2020, № 31, ст. 226. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
Конституція України: Закон від 28 черв. 1996 р. № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України
(ВВР), 1996, № 30, ст. 141. URL: https://bit.ly/4gNonwG
Про затвердження концептуальних засад реформування історичної освіти в системі загальної
середньої освіти: Наказ МОН України від 30.07.2024 № 1072. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/
show/v1072729-24#Text
Кремень В. Г. Освіта і наука в Україні — інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати.
Київ : Грамота, 2021. 448 с.
Луговий В. І. Професійний стандарт вчителя як інструмент забезпечення якості освіти. Вища
освіта України. 2024. № 2. С. 59–65.
Лук’янова Л. Б. Концепція розвитку педагогічної освіти: виклики та перспективи. Педагогічна
газета. 2024. № 2. С. 28–32.
Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. Київ : МОН
України, 2016. 40 с.
Про внесення змін до Положення про атестацію педагогічних працівників (зареєстрований
в Міністерстві юстиції України 30 жовтня 2024 року за № 1634/42979): Наказ Міністерства освіти
і науки України від 10.09.2024 № 1277. URL: https://bit.ly/4iqd6CI
Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти: Постанова Кабі-
нету Міністрів України від 30.09.2020 № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-
%D0%BF#Text
Про затвердження професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти»: На-
каз Міністерства освіти і науки України від 29.08.2024 № 1225. URL: https://bit.ly/4bKSkLE
Про схвалення Концепції розвитку громадянської освіти в Україні: Розпорядження Кабіне-
ту Міністрів України від 03.10.2018 № 710-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-
%D1%80#Text
Про затвердження Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних пра-
цівників: Постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 800. Офіційний вісник України.
№ 69. С. 189.
Сисоєва С. О. Сучасні аспекти професіоналізму вчителя. Педагогіка і психологія. 2023. № 2. С. 52–61.
Сорочан Т. М. Професійний розвиток педагога Нової української школи. Київ : Либідь, 2022. 236 с.
Peters, M. A. (2015). Teacher Professionalism and the Law: International Perspectives. Educational
Philosophy and Theory, 47(3), 232-247.
Torney-Purta, J. (2002). Civic Education and Teacher Professionalism in Times of Reform. Theory into
Practice, 41(1), 55–62
REFERENCES
Zakon Ukrainy «Pro osvitu»: vid 05.09.2017 № 2145-VIII. (2017). [Law of Ukraine “On Education”].
Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 2017, № 84, pp. 5–45 [in Ukrainian].
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu» vid 05.04.2019 № 10204. (2019). [Law of Ukraine
“On Complete General Secondary Education”]. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 2019, № 55, pp. 10–38
[in Ukrainian]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
Konstytutsiia Ukrainy. (1996). [Constitution of Ukraine]. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 1996, № 30, pp. 141
[in Ukrainian].
Kontseptualni zasady reformuvannia istorychnoi osvity v systemi zahalnoi serednioi osvity. Nakaz
MON Ukrainy vid 30.07.2024 № 1072. (2024). [Conceptual Principles of Reforming Historical Education
in General Secondary Education]. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 2024, № 72, pp. 25–30 [in Ukrainian].
https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1072729-24#Text
Kremen, V. H. (2021). Osvita i nauka v Ukraini — innovatsiini aspekty. Stratehiia. Realizatsiia. Rezultaty
[Education and Science in Ukraine — Innovative Aspects. Strategy. Implementation. Results]. Kyiv: Hramota,
p. [in Ukrainian].
Luhovyi, V. I. (2024). Profesiinyi standart vchytelia yak instrument zabezpechennia yakosti osvity
[Teacher Professional Standard as a Tool for Ensuring Education Quality]. Vyshcha osvita Ukrainy, 2024,
№ 2, pp. 59–65 [in Ukrainian].
Lukianova, L. B. (2024). Kontseptsiia rozvytku pedahohichnoi osvity: vyklyky ta perspektyvy [Concept
of Pedagogical Education Development: Challenges and prospects]. Pedahohichna hazeta, 2024, № 2,
pp. 28–32 [in Ukrainian].
Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednioi shkoly. (2016). [New Ukrainian
School. Conceptual Principles of Secondary School Reform]. Kyiv: MON Ukrainy, 2016. 40 s. [in Ukrainian].
Pro vnesennia zmin do polozhennia pro atestatsiiu pedahohichnykh pratsivnykiv. (2024).
[On amendments to the The Regulation on the Certification of Pedagogical Workers]. Nakaz Ministerstva
osvity i nauky Ukrainy vid 10.09.2024. № 1277, Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 2024, № 78, pp. 15–18
[in Ukrainian].
Pro deiaki pytannia derzhavnykh standartiv povnoi zahalnoi serednoi osvity (2020). [On some issues
of state standards of complete general secondary education]. Postanova Kabinetu ministriv Ukrainy vid
09.2020, № 898, Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 2020, № 85, pp. 22–25 [in Ukrainian]. https://zakon.rada.gov.
ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text
Pro zatverdzhennia profesiinoho standartu «Vchytel zakladu zahalnoi serednioi osvity». (2024).
[On approval of the professional standard “Teacher of general secondary education institution”]. Nakaz
Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 29.08.2024, № 1225, Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 2024, № 76, pp. 10–
[in Ukrainian].
Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku hromadianskoi osvity v Ukraini. (2018). [On approval
of the concept of civic education development in Ukraine]. Rozporiadzhennia kabminu Ukrainy vid
10.2018, № 710-r., Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 2018, № 82, pp. 5–8 [in Ukrainian].
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-%D1%80#Text
Pro zatverdzhennia poriadku pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh i naukovo-pedahohichnykh
pratsivnykiv. (2019). [On Approval of the Procedure for Advanced Training of Pedagogical and Scientific-
Pedagogical Workers]. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 21.08.2019, № 800, Ofitsiinyi visnyk
Ukrainy, 2019, № 69, p. 189 [in Ukrainian].
Sysoieva S. O. (2023). Suchasni aspekty profesiinalizmu vchytelia [Modern Aspects of Teacher
Professionalism]. Pedahohika i psykholohiia, 2023, № 2, pp. 52–61 [in Ukrainian].
Sorochan, T. M. (2022). Profesiinyi rozvytok pedahoha Novoi ukrainskoi shkoly [Professional
Development of a New Ukrainian School Teacher]. Kyiv: Lybid, 236 p. [in Ukrainian].
Peters, M. A. (2015). Teacher Professionalism and the Law: International perspectives. Educational
Philosophy and Theory, 2015, Vol. 47, № 3, pp. 232–247 [in English].
Torney-Purta J. Civic Education and Teacher Professionalism in Times of Reform. Theory into Practice,
,Vol. 41, № 1, pp. 55–62 [in English].