Реформування базової середньої освіти: нормативно-правове регулювання викладання предметів громадянської та історичної освітньої галузі .

Автор(и)

  • С. Драновська завідувачка кафедри соціально-гуманітарної освіти Комунального закладу Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, кандидатка педагогічних наук, доцентка https://orcid.org/0000-0002-3779-7602

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.4310

Анотація

статті розглядаються правові аспекти професійної діяльності вчителя в контексті рефор-
мування освітньої галузі України, з особливим акцентом на громадянську та історичну освіту.
Здійснено аналіз нормативно-правової бази, що регулює діяльність педагогічних працівників
в умовах впровадження Нової української школи та запровадження компетентнісного підходу
до навчання, зокрема Закону України «Про освіту», Закону України «Про повну загальну середню
освіту», Державного стандарту базової середньої освіти та Професійного стандарту «Вчитель
закладу загальної середньої освіти». Розглянуто специфіку правового статусу вчителя грома-
дянської та історичної освіти, його права, обов’язки та відповідальність.
Автор аналізує трансформацію професійних вимог до вчителя в умовах децентралізації освіти
та розширення автономії закладів освіти. Особлива увага приділяється правовим механізмам
захисту академічної свободи вчителя під час викладання суспільно-політичних та історичних
дисциплін, що мають лише дискусійний характер. Також проаналізовано роль педагога як менто-
ра освітнього процесу.
У роботі висвітлюються невідповідність динамічно змінним умовам соціального буття норма-
тивного регулювання професійного розвитку вчителів історії та громадянської освіти, зокрема,
сертифікації, підвищення кваліфікації та атестації. Проаналізовано міжнародний досвід право-
вого забезпечення діяльності вчителів суспільнознавчих предметів та можливості врахування
міжнародного досвіду в подальшій законотворчій діяльності щодо українських реалій.
Визначено перспективні напрями вдосконалення професійного розвитку вчителів громадянської
та історичної освіти з метою підвищення якості викладання предметів громадянської та істо-
ричної освітньої галузі в контексті формування громадянських компетентностей учнів, які здо-
бувають базову середню освіту.
На основі проведеного аналізу авторка формулює пропозиції щодо вдосконалення законодавчо-
го забезпечення професійної діяльності вчителів громадянської та історичної освіти, зокрема
у частині посилення правових гарантій професійної автономії, захисту від політичного тиску
та розширення можливостей для інноваційної педагогічної діяльності. Обґрунтовано необхід-
ність розробки спеціалізованих нормативних документів, що враховують специфіку викладання
предметів громадянської та історичної освіти в умовах суспільних трансформацій

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України (ВВР),

, № 38–39, ст. 380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Про повну загальну середню освіту: Закон України від 05.04.2019 № 10204. Відомості Верховної

Ради (ВВР), 2020, № 31, ст. 226. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Конституція України: Закон від 28 черв. 1996 р. № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України

(ВВР), 1996, № 30, ст. 141. URL: https://bit.ly/4gNonwG

Про затвердження концептуальних засад реформування історичної освіти в системі загальної

середньої освіти: Наказ МОН України від 30.07.2024 № 1072. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/

show/v1072729-24#Text

Кремень В. Г. Освіта і наука в Україні — інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати.

Київ : Грамота, 2021. 448 с.

Луговий В. І. Професійний стандарт вчителя як інструмент забезпечення якості освіти. Вища

освіта України. 2024. № 2. С. 59–65.

Лук’янова Л. Б. Концепція розвитку педагогічної освіти: виклики та перспективи. Педагогічна

газета. 2024. № 2. С. 28–32.

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. Київ : МОН

України, 2016. 40 с.

Про внесення змін до Положення про атестацію педагогічних працівників (зареєстрований

в Міністерстві юстиції України 30 жовтня 2024 року за № 1634/42979): Наказ Міністерства освіти

і науки України від 10.09.2024 № 1277. URL: https://bit.ly/4iqd6CI

Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти: Постанова Кабі-

нету Міністрів України від 30.09.2020 № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-

%D0%BF#Text

Про затвердження професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти»: На-

каз Міністерства освіти і науки України від 29.08.2024 № 1225. URL: https://bit.ly/4bKSkLE

Про схвалення Концепції розвитку громадянської освіти в Україні: Розпорядження Кабіне-

ту Міністрів України від 03.10.2018 № 710-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-

%D1%80#Text

Про затвердження Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних пра-

цівників: Постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 800. Офіційний вісник України.

№ 69. С. 189.

Сисоєва С. О. Сучасні аспекти професіоналізму вчителя. Педагогіка і психологія. 2023. № 2. С. 52–61.

Сорочан Т. М. Професійний розвиток педагога Нової української школи. Київ : Либідь, 2022. 236 с.

Peters, M. A. (2015). Teacher Professionalism and the Law: International Perspectives. Educational

Philosophy and Theory, 47(3), 232-247.

Torney-Purta, J. (2002). Civic Education and Teacher Professionalism in Times of Reform. Theory into

Practice, 41(1), 55–62

REFERENCES

Zakon Ukrainy «Pro osvitu»: vid 05.09.2017 № 2145-VIII. (2017). [Law of Ukraine “On Education”].

Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 2017, № 84, pp. 5–45 [in Ukrainian].

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu» vid 05.04.2019 № 10204. (2019). [Law of Ukraine

“On Complete General Secondary Education”]. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 2019, № 55, pp. 10–38

[in Ukrainian]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Konstytutsiia Ukrainy. (1996). [Constitution of Ukraine]. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 1996, № 30, pp. 141

[in Ukrainian].

https://bit.ly/4gNonwG

Kontseptualni zasady reformuvannia istorychnoi osvity v systemi zahalnoi serednioi osvity. Nakaz

MON Ukrainy vid 30.07.2024 № 1072. (2024). [Conceptual Principles of Reforming Historical Education

in General Secondary Education]. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 2024, № 72, pp. 25–30 [in Ukrainian].

https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1072729-24#Text

Kremen, V. H. (2021). Osvita i nauka v Ukraini — innovatsiini aspekty. Stratehiia. Realizatsiia. Rezultaty

[Education and Science in Ukraine — Innovative Aspects. Strategy. Implementation. Results]. Kyiv: Hramota,

p. [in Ukrainian].

Luhovyi, V. I. (2024). Profesiinyi standart vchytelia yak instrument zabezpechennia yakosti osvity

[Teacher Professional Standard as a Tool for Ensuring Education Quality]. Vyshcha osvita Ukrainy, 2024,

№ 2, pp. 59–65 [in Ukrainian].

Lukianova, L. B. (2024). Kontseptsiia rozvytku pedahohichnoi osvity: vyklyky ta perspektyvy [Concept

of Pedagogical Education Development: Challenges and prospects]. Pedahohichna hazeta, 2024, № 2,

pp. 28–32 [in Ukrainian].

Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednioi shkoly. (2016). [New Ukrainian

School. Conceptual Principles of Secondary School Reform]. Kyiv: MON Ukrainy, 2016. 40 s. [in Ukrainian].

Pro vnesennia zmin do polozhennia pro atestatsiiu pedahohichnykh pratsivnykiv. (2024).

[On amendments to the The Regulation on the Certification of Pedagogical Workers]. Nakaz Ministerstva

osvity i nauky Ukrainy vid 10.09.2024. № 1277, Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 2024, № 78, pp. 15–18

[in Ukrainian].

https://bit.ly/4iqd6CI

Pro deiaki pytannia derzhavnykh standartiv povnoi zahalnoi serednoi osvity (2020). [On some issues

of state standards of complete general secondary education]. Postanova Kabinetu ministriv Ukrainy vid

09.2020, № 898, Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 2020, № 85, pp. 22–25 [in Ukrainian]. https://zakon.rada.gov.

ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text

Pro zatverdzhennia profesiinoho standartu «Vchytel zakladu zahalnoi serednioi osvity». (2024).

[On approval of the professional standard “Teacher of general secondary education institution”]. Nakaz

Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 29.08.2024, № 1225, Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 2024, № 76, pp. 10–

[in Ukrainian].

https://bit.ly/4bKSkLE

Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku hromadianskoi osvity v Ukraini. (2018). [On approval

of the concept of civic education development in Ukraine]. Rozporiadzhennia kabminu Ukrainy vid

10.2018, № 710-r., Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 2018, № 82, pp. 5–8 [in Ukrainian].

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-%D1%80#Text

Pro zatverdzhennia poriadku pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh i naukovo-pedahohichnykh

pratsivnykiv. (2019). [On Approval of the Procedure for Advanced Training of Pedagogical and Scientific-

Pedagogical Workers]. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 21.08.2019, № 800, Ofitsiinyi visnyk

Ukrainy, 2019, № 69, p. 189 [in Ukrainian].

Sysoieva S. O. (2023). Suchasni aspekty profesiinalizmu vchytelia [Modern Aspects of Teacher

Professionalism]. Pedahohika i psykholohiia, 2023, № 2, pp. 52–61 [in Ukrainian].

Sorochan, T. M. (2022). Profesiinyi rozvytok pedahoha Novoi ukrainskoi shkoly [Professional

Development of a New Ukrainian School Teacher]. Kyiv: Lybid, 236 p. [in Ukrainian].

Peters, M. A. (2015). Teacher Professionalism and the Law: International perspectives. Educational

Philosophy and Theory, 2015, Vol. 47, № 3, pp. 232–247 [in English].

Torney-Purta J. Civic Education and Teacher Professionalism in Times of Reform. Theory into Practice,

,Vol. 41, № 1, pp. 55–62 [in English].

Downloads


Переглядів анотації: 89

Опубліковано

2025-02-25

Як цитувати

Драновська, С. (2025). Реформування базової середньої освіти: нормативно-правове регулювання викладання предметів громадянської та історичної освітньої галузі . Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (43 (1), 78–85. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.4310

Номер

Розділ

ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ