Педагогічна інтернатура: як «втримати» молодого вчителя в школі

Автор(и)

  • М. Цуркан професорка кафедри психології та філософії Буковинського державного медичного університету, професорка кафедри педагогіки, психології та теорії управління освітою комунального закладу «Інститут післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області», докторка педагогічних наук, професорка https://orcid.org/0000-0001-7678-4508
  • І. Унгурян завідувачка кафедри педагогіки, психології та теорії управління освітою комунального закладу «Інститут післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області», кандидатка педагогічних наук https://orcid.org/0000-0002-9510-9863

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.4312

Анотація

У статті розглянуто актуальні питання організації педагогічної інтернатури як ефективного
механізму адаптації молодих педагогів до професійної діяльності. Висвітлено ключові аспекти,
що забезпечують успішне професійне становлення вчителів-початківців, зокрема роль настав-
ництва, андрагогічного підходу та створення сприятливого мікроклімату в закладах освіти.
Особливу увагу приділено проблемі професійного вигорання та заходам його попередження. Про-
аналізовано нормативно-правову базу педагогічної інтернатури, включаючи Закон України «Про
повну загальну середню освіту» та Положення про педагогічну інтернатуру. Визначено основні
етапи педагогічної інтернатури, такі як професійно-педагогічна адаптація, мотивація, форму-
вання компетентностей та наставництво.
Наголошено, що наставництво є центральним компонентом педагогічної інтернатури, оскіль-
ки воно не лише забезпечує новопризначеним учителям професійну підтримку, але й сприяє під-
вищенню їхньої впевненості у власних силах. Розкрито значення створення довірливих партнер-
ських відносин між інтернами та наставниками, які сприяють ефективній комунікації та профе-
сійному розвитку. Також підкреслено важливість залучення керівництва закладів освіти до коор-
динації та моніторингу процесу педагогічної інтернатури.
Наведено рекомендації щодо вдосконалення роботи з молодими педагогами, зокрема організації
професійного супроводу, оцінки їхньої діяльності та підтримки інноваційних ідей. Зроблено ви-
сновок, що педагогічна інтернатура є важливим інструментом збереження кадрового потенці-
алу в системі освіти, сприяє розвитку професійних компетентностей і підвищенню мотивації
молодих учителів до тривалої педагогічної діяльності. Акцентовано, що успішна педагогічна
інтернатура може значно знизити плинність кадрів, підвищити якість навчального процесу
та забезпечити сталість освітніх традицій.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Вовк М. П., Грищенко Ю. В. Педагогічна інтернатура у професійному становленні вчителя-по-

чатківця. Реформа освіти в Україні. Інформаційно-аналітичне забезпечення: збірник тез доповідей

ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції (наукове електронне видання), 28 жовтня 2021 р.

Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 2021. С. 198–201. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/

uploads/2021/12/Tezi_III-konf_2021-FINAL.pdf

Вовк М. П., Грищенко Ю. В. Проблеми запровадження педагогічної інтернатури в Украї-

ні. Академічні студії. Серія «Педагогіка». Вип. 2. 2022. С. 81–91. DOI: https://doi.org/10.52726/

as.pedagogy/2022.2.12

Вчителі України: кадровий потенціал. Освіторія. Медіа. URL: https://osvitoria.media/experience/

vchyteli-ukrayiny-kadrovyj-potentsial/ (дата звернення: 02.01.2025).

Про повну загальну середню освіту: Закон України від 16.01.2020 № 463-IX. Відомості Верхов-

ної Ради України. 2020. № 31. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20 (дата звернення:

01.2025).

Лясковська А.-Х. І. Волонтерська діяльність під час кризових подій: магістерська робота. Чернів-

ці, 2022. 82 с.

Положення про педагогічну інтернатуру: Наказ Міністерства освіти і науки України від 04.11.2020

№ 1511. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1204-20 (дата звернення: 02.01.2025).

Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти». 2024. URL: https://register.

nqa.gov.ua/uploads/0/646-ilovepdf_merged.pdf (дата звернення: 18.10.2024).

Хомич Л.О. Педагогічна інтернатура. Енциклопедія освіти. Нац. акад. пед. наук України; гол. ред.

В. Г. Кремень. Київ. : Юрінком Інтер, 2021.

Flores, J., & Shuls, J. V. The Five Factors: How School Leaders Can Improve Teacher Retention. Journal

of Educational Leadership and Policy Studies. 2024. Vol. 8, Issue 1. Pp. 1–19. URL: https://files.eric.ed.gov/

fulltext/EJ1431320.pdf (дата звернення: 02.01.2025).

Ingersoll, R. M., & Collins, G. J. (2021). Teacher Induction and Mentoring: Recent Empirical Findings

and the Role of School Leaders. Educational Leadership, 78(6), 34–39. URL: https://www.ascd.org/el/

articles/teacher-induction-and-mentoring (дата звернення: 02.01.2025).

REFERENCES

Flores, J., & Shuls, J. V. (2024). The Five Factors: How School Leaders Can Improve Teacher Retention.

Journal of Educational Leadership and Policy Studies, 2024, Vol. 8, Issue 1, pp. 1–19 [in English].

https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1431320.pdf

Ingersoll, R. M., & Collins, G. J. (2021). Teacher Induction and Mentoring: Recent Empirical Findings

and the Role of School Leaders. Educational Leadership, 78(6), 34–39 [in English].

https://www.ascd.org/el/articles/teacher-induction-and-mentoring

Vovk, M. P., & Gryshchenko, Yu. V. (2021). Pedaghoghichna internatura u profesiinomu stanovlenni

vchytelia-pochatkivtsia [Pedagogical Internship in the Professional Development of Novice Teachers].

Education Reform in Ukraine. Information and Analitical Support, Book of Abstracts of the IІI International

Scientific and Practical Conference, October 28th, 2021, Kyiv, pp. 198–201 [in Ukrainian].

https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2021/12/Tezi_III-konf_2021-FINAL.pdf

Vovk, M. P., & Gryshchenko, Yu. V. (2022). Problemy zaprovadzhennja pedahohichnoi internatury

v Ukraini [Problems of Implementing Pedagogical Internship in Ukraine]. Akademichni studiiа, Seria

«Pedahohika», Vyp. 2, 2022, pp. 81–91 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.2.12

Vchyteli Ukrainy: kadrovyi potentsial [Teachers of Ukraine: Personnel Potential]. Osvitoria

[in Ukrainian].

https://osvitoria.media/experience/vchyteli-ukrayiny-kadrovyj-potentsial/

Zakon Ukrainy «Pro povnu zaghaljnu serednju osvitu»: Zakon vid 16.01.2020 r. № 463-IX [Law

of Ukraine “On Complete General Secondary Education”: Law No. 463-IX of January 16, 2020]. Vidomosti

Verkhovnoi Rady Ukrainy, 2020, № 31 [in Ukrainian].

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20

Liaskovska, A.-Kh. I. (2022). Volonterska diialnist pid chas kryzovykh podii [Volunteering during Crisis

Events]. Master’s thesis, Chernivtsi, 82 p. [in Ukrainian].

Polozhennia pro pedahohichnu internaturu. (November 4, 2020). [Regulation on Pedagogical

Internship]. Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine No. 1511 of November 4, 2020

[in Ukrainian]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1204-20

Profesiinyi standart «Vchyteli zakladu zaihalnoi serednioi osvity». [Professional Standard «Teacher

of a General Secondary Education Institution»]. (2024). [in Ukrainian].

https://register.nqa.gov.ua/uploads/0/646-ilovepdf_merged.pdf

Khomych, L. O. (2021). Pedahohichna internatura. Entsyklopediia osvity [Pedagogical Internship.

Education Encyclopedia]. V. G. Kremen (Ed.). Nats. akad. ped. nauk Ukrainy, Kyiv, Yurinkom Inter

[in Ukrainian].

Downloads


Переглядів анотації: 109

Опубліковано

2025-04-28

Як цитувати

Цуркан, М., & Унгурян , І. (2025). Педагогічна інтернатура: як «втримати» молодого вчителя в школі. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (43 (1), 94–99. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.4312

Номер

Розділ

ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ