Modern Approaches to the Modelling of the Innovative Development of Educational Environment of Educational Establishment as a Pedagogical Problem

Authors

  • С. М. Мартиненко
  • А. Г. Жукова

Keywords:

modeling, model, innovative development, educational environment

Abstract

In this article it has been analized the modern approaches and theoretical basis of modelling of the innovative development of educational environment of educational establishment as a pedagogical problem, has been determined its peculiarities, has been observed the models of educational surroundings, which had been worked out by foreign and native scientists, has been revealed the substance and contents of the main scientific definition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. — К. ; Ірпінь : Перун, 2002. — 1426 с.

Выготский Л.С. Педагогическая психология / Л.С. Выготский; под ред. В.В. Давыдова. — М. : Педагогика, 1991. — 479 с.

Ващенко Л.М. Управління інноваційними процесами в загальній середній освіті регіону : моногр. / Л.М. Ващенко. — К. : Тираж, 2005. — 380 с.

Коменский Я.А. Великая дидактика / Я.А. Коменский // Педагогическое наследие. — 1989. — С. 11 — 105.

Концепція загальної середньої освіти // Інформ. зб. М-ва осв. і науки України. — 2002. — № 2. — С. 19.

Короткий словник з філософії / під заг. ред. І.В. Блауберга, І.К. Палиша. — 4-е вид. — М. : Політвидав, 1982. — 431 с.

Кремень В.Г. Освіта і наука в Україні — інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати / В.Г. Кремень. — К. : Грамота, 2005. — 448 с.

Ликов В. Єдність національного та загальнолюдського в спадщині Василя Сухомлинського / В. Ликов // Освіта і управління. — 2000. — № 3 — 4. — С.145 — 152.

Мартиненко С.М. Організаційно-педагогічні умови функціонування і розвитку середніх закладів освіти для здібних дітей : дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / С.М. Мартиненко. — К., 1999. — 231 с.

Островерхова Н. Моделювання в управлінській діяльності директора / Н. Островерхова // Директор шк. — 1999. — № 8 — 9. — С. 28 — 34.

Павлова Л.Д. Психологічне супроводження особистісно орієнтованого навчання / Л.Д. Павлова // Управління шк. — 2006. — № 34. — С. 16 — 17.

Пікельна В.С. Управлінські моделі в керівництві школою / В.С. Пікельна // Рад. шк. — 1989. — №6. — С. 56.

Савченко О.Я. Виступ на Міжнародної конференції, присвяченій 95-річчю від дня народження В. Сухомлинського / О.Я. Савченко. — К. : [б. в.], 2003.

Сисоєва С.О. Нариси з історії розвитку педагогічної думки : навч. посіб. / С.С. Сисоєва, І.В. Соколова. — К. : Центр навч. л-ри, 2003. — 308 с.

Сухомлинский В.А. Разговор с молодым директором школы : Избр. произв: в 5 т. / В.А. Сухомлинский. — К. : Рад. шк., 1980. — Т. 4. — 667 с.

Управление качеством образования : практико-ориентированная монография и методическое пособие / под ред. М.М. Поташника. —М. : Пед. общ. России, 2006. — 448 с.

Хоружа Л.Л. Етична компетентність майбутнього вчителя початкових класів: теорія і практика : моногр. / Л.Л. Хоружа. — К. : Преса України, 2003. — 318 с.

Яковлев Е.В. Комплексное моделирование высшего ученого заведения / Е.В. Яковлев // Педагогіка. — 2001. — № 2. — С. 32 — 36.

Ясвин В.А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию / В.А. Ясвин. — М. : Смысл, 2001. — 365 с.

Downloads


Abstract views: 687

Published

2013-04-17

How to Cite

Мартиненко, С. М., & Жукова, А. Г. (2013). Modern Approaches to the Modelling of the Innovative Development of Educational Environment of Educational Establishment as a Pedagogical Problem. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (18). Retrieved from https://www.pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/15

Issue

Section

Theoretical foundations of development of modern pedagogy