Challenges and risks of implementing innovative practices in higher education of Ukraine.

Authors

  • M. Kozyr Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Education and Psychological and Pedagogical Sciences of the Faculty of Pedagogical Education Borys Grinchenko Kyiv University, м. Kyiv, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-8402-2589
  • А. Sad 5th year student of the program "Educational Design and Coaching in Adult Education" of the Faculty of Pedagogical Education Borys Grinchenko Kyiv University, м. Kyiv, Ukraine https://orcid.org/0009-0000-2576-1728

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.4010

Abstract

. The article deals with the introduction of innovative practices in Ukraine, their feasibility in higher education, challenges and risks that cause both progress and decline in higher education. The authors emphasize the need to introduce innovative resources in the field of adult education, because it is in the current crisis conditions that innovative digital resources are created. It is determined that the purpose of this article is to reveal the effectiveness of the implementation of innovative practices as an important object of development of higher education in Ukraine. The task is to study innovative practices: the challenges of today, the feasibility of application and avoidance of risks that could lead to the decline of higher education; review of the advantages and disadvantages of artificial intelligence resources: Gamma, ChatGPT. The authors characterize the peculiarities of the concepts of "innovation" and "innovative practices" aimed at ensuring quality education for higher education students in today's crisis conditions, in particular, full-scale invasion and lack of electricity. The author analyzes the feasibility of introducing innovative practices of the twenty-first century, which include applications of artificial intelligence, for example, Gamma, ChatGPT. The author emphasizes that higher education in Ukraine is significantly influenced by the European space, since education is based on the European-type structure, and, accordingly, the learning process is on the way to mastering them. It is found that the adult education system in European countries is imperfect, the biggest problem is ensuring quality teacher training, which should be given sufficient attention, since the basis of qualitative education is highly qualified specialists. In conclusion, the author emphasizes that the preservation of the intellectual potential of the nation in the difficult conditions of the twenty-first century, characterized by the challenges of society, depends on the introduction of innovative practices in higher education in Ukraine.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Терещенко Г. В. Інноваційний фактор у контексті моделей розвитку регіонів. Ефективна економіка 2012. № 12. Посилання: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1661

Дубасенюк О.А. Інновації в сучасній освіті. Інновації в освіті: інтеграція науки і практики: збірник науково-методичних праць 2014. С. 12-28.

Швидун В. М. Інноваційні процеси в освіті України. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022. № 81. С. 87-90.

Ганечко І., Афанасьєв К. Інноваційні проєкти та штучний інтелект: нові можливості. Проблеми

та перспективи розвитку інноваційної діяльності в Україні: виклики воєнного часу. 2023.

С. 155-157.

Яцюк Д. Чи може Chat GPT замінити людський інтелект. 2023. С. 151-152.

Річард Фішер. Як ми ледь не знищили самих себе. 2021. Посилання: https://www.bbc.com/

ukrainian/vert-fut-56904731

Огієнко О. Інноваційний розвиток освіти дорослих як вимога сучасності. 2019. С. 20-22.

Посилання: https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/01/%D1%82%D0%BE%D0%

BC-1.pdf

Горпинич О. В., Сало В. О. Європейська система забезпечення якості вищої освіти: досвіт

та механізми її імплементації в Україні. 2013. С. 286-294. Посилання: https://ir.nmu.org.ua/bitstream/

handle/123456789/150207/286-294.pdf?sequence=1

Желанова В.В., Козир М.В. Використання ІКТ і медіаресурсів студентами-філологами в освітньому процесі ЗВО: моделі й стратегії. // Збірник наукових праць «Педагогічна освіта: теорія

та практика. Психологія. Педагогіка.» Випуск №38 (2/2022) С. 44-50. https://pedosvita.kubg.edu.ua/

index.php/journal/article/view/345

Козир М., Іващенко А. Цифрові технології як інструмент консультативної діяльності в освіті дорослих. // Збірник наукових праць «Педагогічна освіта: теорія та практика. Психологія.

Педагогіка.» Випуск №39 (1/2023) С. 73-79 Режим доступу: https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/

journal/article/view/365

Tereshchenko H. V. Innovatsiinyi faktor u konteksti modelei rozvytku rehioniv. Efektyvna ekonomika

[Innovative factor in the context of regional development models. Effective Economy] 2012. No. 12. Link:

http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1661 [in Ukrainian]

Dubaseniuk O.A. Innovatsii v suchasnii osviti. Innovatsii v osviti: intehratsiia nauky i praktyky: zbirnyk

naukovo-metodychnykh prats [Innovations in modern education. Innovations in education: integration

of science and practice: collection of scientific and methodological works]2014. P. 12-28. [in Ukrainian]

Shvydun V. M. Innovatsiini protsesy v osviti Ukrainy. [Innovative processes in the education of Ukraine.

Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools]. 2022. No. 81. P. 87-90. [in

Ukrainian]

Hanechko I., Afanasiev K. Innovatsiini proiekty ta shtuchnyi intelekt: novi mozhlyvosti. Problemy ta

perspektyvy rozvytku innovatsiinoi diialnosti v Ukraini: vyklyky voiennoho chasu. [Innovative projects

and artificial intelligence: new opportunities. Problems and prospects of the development of innovative

activity in Ukraine: challenges of wartime.] 2023. P. 155-157. [in Ukrainian]

Yatsiuk D. Chy mozhe Chat GPT zaminyty liudskyi intelekt [Can Chat GPT replace human intelligence].

P. 151-152

Richard Fisher. Yak my led ne znyshchyly samykh sebe. [How we almost destroyed ourselves]. 2021.

Link: https://www.bbc.com/ukrainian/vert-fut-56904731 [in Ukrainian]

Ohiienko O. Innovatsiinyi rozvytok osvity doroslykh yak vymoha suchasnosti. [Innovative development

of adult education as a modern requirement]. 2019. P. 20-22. Link: https://pedscience.sspu.edu.ua/wpcontent/uploads/2021/01/%D1%82%D0%BE%D0%BC-1.pdf [in Ukrainian]

Horpynych O. V., Salo V. O. Yevropeiska systema zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity: dosvit ta

mekhanizmy yii implementatsii v Ukraini. [The European system of quality assurance of higher education:

education and mechanisms of its implementation in Ukraine]. 2013. P. 286-294. Link: https://ir.nmu.org.

ua/bitstream/handle/123456789/150207/286-294.pdf?sequence=1 [in Ukrainian]

Zhelanova V.V., Kozyr M.V. Vykorystannia IKT i mediaresursiv studentamy-filolohamy v osvitnomu

protsesi ZVO: modeli y stratehii. [Use of ICT and media resources by philology students in the educational

process of higher education: models and strategies.] // Zbirnyk naukovykh prats «Pedahohichna osvita:

teoriia ta praktyka. Psykholohiia. Pedahohika.» Vypusk №38 (2/2022) S. 44-50. Link: https://pedosvita.

kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/345 [in Ukrainian]

Kozyr M., Ivashchenko A. Tsyfrovi tekhnolohii yak instrument konsultatyvnoi diialnosti v osviti

doroslykh. [Digital technologies as a tool of advisory activities in adult education.] // Zbirnyk naukovykh

prats «Pedahohichna osvita: teoriia ta praktyka. Psykholohiia. Pedahohika.» Vypusk №39 (1/2023) S. 73-79

Link: https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/365 [in Ukrainian]

Downloads


Abstract views: 29

Published

2023-10-28

How to Cite

Kozyr, M., & Sad А. (2023). Challenges and risks of implementing innovative practices in higher education of Ukraine. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (40 (2), 65–69. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.4010

Issue

Section

Applied aspects of vocational and pedagogical education