Psychological Factors of Facilitative Behaviour of Future Psychologists
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.4211Abstract
The article provides a theoretical analysis of the main approaches to the definition of facilitation in the works
of Ukrainian and foreign researchers. Attention is paid to the conceptual foundations of facilitation analysis
in various scientific psychological schools. It is noted that facilitation has been studied in the context
of humanistic and existential approaches. It is allocated from the array of scientific concepts of domestic and
foreign research, the concept of facilitation as a process of organizing interpersonal interaction to ensure optimal
conditions for self-development, self-knowledge, self-analysis and disclosure of one’s own internal potentials.
The content of the concept of facilitative behaviour of future psychologists as a system of consistent actions
aimed at maintaining a constructive dialogue in an emotionally favorable atmosphere in order to maximize the
involvement in joint solution of professional tasks is outlined. The procedure of empirical research of psychological
factors of facilitative behaviour of future psychologists is substantiated. An author’s questionnaire aimed
at determining the level of students’ awareness of the concept of “facilitative behavior” is proposed, and a short
five-factor personality questionnaire TIPI (TIPI-UKR) in the adaptation of M. Klimanska, I. Haletska is chosen
to identify the deep psychological traits that determine the personality’s tendency to facilitative behavior.
The results of an empirical study of psychological factors of facilitative behaviour of future psychologists are
analysed. According to the results of an empirical study of psychological factors of future psychologists’ facilitative
behaviour, it is found that the main psychological factors that can be considered are the dominance of intrinsic
motivation for professional choice, humanistic orientation of the personality, awareness of the role and content
of facilitative behaviour in the professional activity of a psychologist. Students consider that the most important
aspects of a psychologist’s facilitative behaviour are communicative and adaptive. Among the individual and
personal qualities, the most significant in ensuring the possibility of implementing facilitative behaviour are such
traits as sociability, tolerance, openness, self-confidence, empathy, purposefulness and sincerity
Downloads
References
Балл Г. Раціогуманістична орієнтація в методології людинознавства: наукове видання
(ред. В.О. Мєдінцєв). Київ: Вид-во ПП «СКД», 2017. 204 с.
Волошко Г.В. Фасилятивний підхід у діяльності викладача як сучасний напрям реформування
вищої освіти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016. № 9 (63). С. 96–106.
Казанжи М. Поняття фасилітативності, її види та деякі грані прояву основної функції. Теорія
і практика сучасної психології. 2012. Вип. 5. С. 25–32.
Кліманська М., Галецька І. Українська адаптація короткого п’ятифакторного опитувальника особистості TIPI (TIPI-UKR). Психологічний часопис: науковий журнал. 2021. № 3. Вип. 5. Київ: Ін-т
психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. С. 57‒74.
Левченко О.О. Педагогічна фасилітація як феномен формування фасилітативного стилю педагогічної взаємодії майбутніх викладачів. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія: Психологія і педагогіка. 2011. Вип. 18. С. 147–158. URL: http://www.irbis-nbuv.
gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S
REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_
S21P03=FILA=&2_S21STR=Nznuoapp_2011_18_19 (дата звернення: 31.10.2024).
Лушин П.В., Волянюк Н.Ю., Брюховецька О.В. та ін. Особистісно-орієнтована підготовка майбутніх психологів у системі післядипломної педагогічної освіти. Київ: НАПН України, Ун-т менедж. освіти, 2014. 222 с.
Радчук Г.К. Аксіопсихологія вищої школи: моногр. 2-ге вид., розш. і доповн. Тернопіль: ТНПУ
ім. В. Гнатюка, 2014. 380 с.
Роджерс К. Вчитися бути вільним. Гуманістична психологія: Антологія: навч. посіб. для студ.
вищ. навч. закладів: у 3-х т. [упоряд. Роман Трач (США) і Георгій Балл (Україна)]. Київ: Університетське вид-во «Пульсари», 2001. С. 38–61.
Хілько С.О. Фасилітативний підхід до професійної підготовки майбутніх психологів. Психолого-педагогічне забезпечення модернізації післядипломної педагогічної освіти в умовах змін: Всеукраїнська науково-практична інтернет-конференція / Держ. вищ. навч. закл. «Університет менеджменту освіти» НАПН України. Київ, Донецьк, 2014. С. 188–191.
Arlin Cuncic. (2023) What Is Social Facilitation? Verywellmind. April 12. URL: https://www.
verywellmind.com/an-overview-of-social-facilitation-4800890 (дата звернення: 31.10.2024).
Dr. Saul McLeod. (2023) Social Facilitation. Simplypsychology. October 5. URL: https://www.
simplypsychology.org/social-facilitation.html (дата звернення: 31.10.2024).
Healy, P. (2012). Toward an integrative, pluralistic psychology: On the hermeneutico-dialogical
conditions of the possibility for overcoming fragmentation. New Ideas in Psychology, Vol. 30, pp. 271–280.
Holen R., Ashwin P., Maassen P., Stensaker B. (2021) Student Partnership: Exploring the dynamics
in and between different conceptualizations. Studies in Higher Education. № 46 (12). Pp. 2726 – 2737.
Mann T. (2007) Facilitation: Key Techniques for Effective Group Work. – Resource Production.
McLaughlin C., & Black-Hawkins K. (2006). A Schools-University Research Partnership:
Understandings, models and complexities. Journal of In-Service Education. №30 (2). Pp. 265–284.
Myers David G., Jeeves Malcolm A. (2002) Psychology Through the Eyes of Faith. Harper San Francisco, 256 p.
REFERENCES
Ball, H. (2017). Ratsiohumanistychna oriientatsiia v metodolohii liudynoznavstva [Rational Humanistic
Orientation in the Methodology of Humanities]. Naukove vydannia (red. V.O. Miedintsiev), Kyiv: Vyd-vo
PP «SKD», 204 p. [in Ukrainian].
Voloshko, H. V. (2016). Fasyliatyvnyi pidkhid u diialnosti vykladacha yak suchasnyi napriam
reformuvannia vyshchoi osvity [A facilitative approach in the activity of a teacher as a modern direction
of higher education reform]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 9(63), pp. 96–
[in Ukrainian].
Kazanzhy, M. (2012). Poniattia fasylitatyvnosti, yii vydy ta deiaki hrani proiavu osnovnoi funktsii
[The concept of facilitation, its types and some aspects of the manifestation of the main function]. Teoriia
i praktyka suchasnoi psykholohii, Vyp. 5, pp. 25–32 [in Ukrainian].
Klimanska, M., & Haletska, I. (2021). Ukrainska adaptatsiia korotkoho piatyfaktornoho opytuvalnyka
osobystosti TIPI (TIPI-UKR). [Ukrainian Adaptation of the Short Five Factor Personality Questionnaire
(TIPI-UKR)]. Psychological Journal, 5, Kyiv: H.S. Kostyuk Institute of Psychology of the Na-tional Academy
of Educational Sciences of Ukraine, pp. 57–74 [in Ukrainian].
Levchenko, O. O. (2011). Pedahohichna fasylitatsiia yak fenomen formuvannia fasylitatyvnoho styliu
pedahohichnoi vzaiemodii maibutnikh vykladachiv [Pedagogical facilitation as a phenomenon of formation
of a facilitative style of pedagogical interaction of future teachers]. Naukovi zapysky Natsionalnoho
universytetu «Ostrozka akademiia», Seriia: Psykholohiia i pedahohika, Vyp. 18, pp. 147–158 [in Ukrainian].
http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=
UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_
meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Nznuoapp_2011_18_19
Lushyn, P. V., Volianiuk, N. Yu., Briukhovetska, O. V., et al (2014). Osobystisno-oriientovana pidhotovka
maibutnikh psykholohiv u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Personal-Oriented Training
of Future Psychologists in the System of Postgraduate Pedagogical Education]. Kyiv : NAPN Ukrainy, Un-t
menedzh. Osvity, 222 p. [in Ukrainian].
Radchuk, H. K. (2014). Aksiopsykholohiia vyshchoi shkoly [Axiopsychology of the Higher School].
Monohrafiia, 2-he vyd., rozsh. i dopovn., Ternopil: TNPU im. V. Hnatiuka, 380 p. [in Ukrainian].
Rodzhers, K. (2001). Vchytysia buty vilnym [Learning to be free] Humanistychna psykholohiia:
Antolohiia: navch. posib. dlia stud. vyshch. navch. zakladiv: u 3-kh t. [uporiad. Roman Trach (SShA)
i Heorhii Ball (Ukraina)]. Kyiv: Universytetske vydavnytstvo «Pulsary», pp. 38–61 [in Ukrainian].
Khilko, S. O. (2014). Fasylitatyvnyi pidkhid do profesiinoi pidhotovky maibutnikh psykholohiv.
Psykholoho-pedahohichne zabezpechennia modernizatsii pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity
v umovakh zmin [Facilitative approach to professional training of future psychologists. Psychological
and pedagogical support for the modernization of postgraduate pedagogical education in the conditions
of change]. Vseukrainska naukovo-praktychna Internet-konferentsiia Derzhavnyi vyshchyi navchalnyi
zaklad “Universytet menedzhmentu osvity” NAPN Ukrainy, Kyiv, Donetsk, pp. 188–191 [in Ukrainian].
Arlin Cuncic. (2023). What is Social Facilitation? Verywellmind. April 12 [in English].
https://www.verywellmind.com/an-overview-of-social-facilitation-4800890
Dr. Saul McLeod. (2023). Social Facilitation. Simplypsychology, October 5 [in English].
https://www.simplypsychology.org/social-facilitation.html
Healy, P. (2012). Toward an Integrative, Pluralistic Psychology: On the hermeneutico-dialogical
conditions of the possibility for overcoming fragmentation. New Ideas in Psychology, Vol. 30, pp. 271–280
[in English].
Holen, R., Ashwin, P., Maassen, P., & Stensaker, B. (2021). Student Partnership: Exploring the dynamics in
and between different conceptualizations. Studies in Higher Education, 46(12), pp. 2726–2737 [in English].
Mann, T. (2007) Facilitation: Key Techniques for Effective Group Work. Resource Production
[in English].
McLaughlin, C., & Black-Hawkins, K. (2006). A Schools-University Research Partnership:
Understandings, models and complexities. Journal of In-Service Education, 30(2), pp. 265–284 [in English].
Myers David, G., & Jeeves Malcolm, A. (2002). Psychology Through the Eyes of Faith. Harper San
Francisco, 256 p. [in English].