Консультаційна діяльність в епоху цифрових змін: можливості та перспективи
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.4315Анотація
У статті досліджено трансформацію консультаційної діяльності в умовах цифровізації освіти,
зокрема в сегменті освіти дорослих. Акцентовано увагу на зміні форматів, підходів та інстру-
ментів консультування, які забезпечують ефективну комунікацію, гнучкість і доступність по-
слуг. Метою дослідження є вивчення особливостей організації та проведення консультаційної
діяльності за умов цифрових змін, визначення потенціалу сучасних цифрових ресурсів і прогно-
зування напрямів їх подальшого розвитку. Завдання дослідження полягають у характеристиці
ключових цифрових інструментів, аналізі їхніх переваг і обмежень, виявленні впливу цифрових
технологій на ефективність консультаційної взаємодії, узагальненні викликів, з якими стика-
ються фахівці у процесі цифрової трансформації.
У центрі уваги перебувають такі інструменти, як Zoom, Google Meet, Padlet, Miro, Canva та Mentimeter,
які активно застосовуються в онлайн-консультуванні. Розглянуто їх функціональність, можливо-
сті для організації інтерактивної взаємодії, спільної роботи, візуалізації матеріалів і збору зворот-
ного зв’язку. Визначено, що цифрові технології не лише сприяють розширенню аудиторії, а й дозво-
ляють реалізовувати індивідуальний підхід до кожного здобувача освіти. Наголошено на тому, що
основні тенденції цифровізації консультування включають: перехід до дистанційних форматів зав-
дяки відеозв’язку та інтерактивним платформам, автоматизацію процесів за допомогою штуч-
ного інтелекту, використання хмарних сервісів для збереження та обміну інформацією, інтеграцію
інструментів аналізу даних для персоналізованого підходу. Окреслено перспективи інтеграції штуч-
ного інтелекту, доповненої реальності та автоматизованих сервісів у консультаційний процес.
Зроблено висновок, що успішна реалізація цифрового консультування потребує підвищення рівня циф-
рової грамотності фахівців, розвитку інфраструктури, дотримання вимог кібербезпеки та адапта-
ції цифрових інструментів до специфіки освіти дорослих. Цифрові технології виступають не лише
технічним інструментом, а й каталізатором якісних змін у взаємодії між консультантом і клієнтом
Завантаження
Посилання
Алєксєєва Т. М. Застосування активних форм навчання валеології в онлайн-форматі. Вісник Глу-
хівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Педагогічні науки.
Т. 54. № 1. С. 179–185. DOI: https://doi.org/10.31376/2410-0897-2024-1-54-179-185
Боднар О., Івасів О. Специфіка розвитку експертно-консультативної діяльності в умовах модер-
нізації освіти. Вісник Львівського університету. Сер. Педагогічна. Львів, 2019. Вип. 34. С. 3–13.
Гайтан О. М. Порівняльний аналіз можливостей використання інструментарію вебінарорієнто-
ваних платформ zoom, google meet та microsoft teams в онлайн-навчанні. Information Technologies
and Learning Tools. 2022. Т. 87. № 1. С. 39–60. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v87i1.4441
Козир М., Іващенко А. Цифрові технології як інструмент консультативної діяльності в освіті до-
рослих. Педагогічна освіта: теорія та практика. Психологія. Педагогіка. 2023. № 39 (1). С. 73–79
URL: https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/365
Козир М., Сад А. Діагностика впровадження інноваційних практик в університетській освіті:
реальний стан і перспективи. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2024.
№ 42 (2). С. 75–84. URL: https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/422
Онен І. Які переваги Google Meet в порівнянні з Zoom. Чому краще обрати саме цей сервіс |
блог Mccloud. mcCloud. 2024. URL: https://mccloud.ua/yak-perevagi-google-meet-v-por-vnyann-zzoom/#
Google_Meet_vs_Zoom_що_спільного
Переваги та недоліки Canva. Carlos Barraza. 2024. URL: https://barrazacarlos.com/uk/pierievaghi-taniedoliki-
kanvi/
Пінтійська О. Використання онлайн-дошки padlet в навчальному процесі. Освіта, економіка
управління: сучасний стан та інновації. 2019. С. 121–123.
Пшенична О. С. Цифрові та мультимедійні технології в профільній середній та фаховій передви-
щій освіті : навчальний посібник для здобувачів ступеня вищої освіти магістра спеціальності «Се-
редня освіта» освітньо-професійної програми «Середня освіта (Історія)». Запоріжжя : ЗНУ, 2024.
с.
Судаков О., Собченко Т. Цифрові застосунки padlet та canva в організації групової роботи здо-
бувачів ЗВПО під час вивчення педагогічних дисциплін / Психолого-педагогічні проблеми вищої
і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика : матеріали VІІІ Міжнар. наук.-пр-
акт. конф., Харків, 20–21 берез. 2024 р. Харків : Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди, 2024.
С. 478–483.
Цифрова трансформація науково-освітніх середовищ в умовах воєнного стану: збірник матері-
алів. Звітна наукова конференція Інституту цифровізації освіти НАПН України, 23 лютого 2024 р.,
м. Київ / упоряд.: О. П. Пінчук, Н. В. Яськова. Київ : ІЦО НАПН України, 2024. 168 с.
Inma Beltrán-Martín. Using Padlet for collaborative learning. // 5th International Conference on Higher
Education Advances (HEAd’19). 2019. P. 201–211. DOI: http://dx.doi.org/10.4995/HEAd19.2019.9188.
Gokbulut, B. (2020). The Effect of Mentimeter and Kahoot Applications on University Students’
e-Learning. World Journal on Educational Technology: Current Issues. 12(2), 107–116 https://doi.
org/10.18844/wjet.v12i2.4814
Aine MC Donnell. Digital Transformation Trends for Consultants in 2024. Olive Technologies.URL:
https://olive.app/blog/digital-transformation-trends-for-it-consultants/
Grynyov, R., Boiarynova, I., Tsarova, Y., Storozhuk, V., & Berbets, V. (2024). Consulting Activities
in the Modern Educational Space: Necessity or a fad?. Amazonia Investiga, 13(84), 97–117. https://doi.
org/10.34069/AI/2024.84.12.6
REFERENCES
Alieksieieva, T. M. (2024). Zastosuvannia aktyvnykh form navchannia valeolohii v onlain-formati.
[Application of Active Forms of Learning Valeology in Online Format]. Visnyk Hlukhivskoho natsionalnoho
pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka / Bulletin of Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv
National Pedagogical University, 2024, T. 54, № 1, pp. 179–185 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.31376/2410-0897-2024-1-54-179-18
Bodnar, O., & Ivasiv, O. (2019). Spetsyfika rozvytku ekspertno-konsultatyvnoi diialnosti v umovakh
modernizatsii osvity [The Specificity of Developing the Expert and Advisory Activity in the Context
ofModernizing Education]. Visnyk of Lviv University, Series: Pedagogics, 2019, Issue 34, pp. 3–12 [in Ukrainian].
Haitan, O. M. (2022). Porivnialnyi analiz mozhlyvostei vykorystannia instrumentariiu
vebinaroriientovanykh platform Zoom, Google Meet ta Microsoft teams v onlain-navchanni. [Comparative
Analysis of Possibilities of Using the Toolkit of Webinar-Based Patforms Zoom, Google Meet and Microsoft
Teams in Online Education]. Information Technologies and Learning Tools, 2022, T. 87, № 1, pp. 39–60
[in Ukrainian].
https://doi.org/10.33407/itlt.v87i1.4441
Kozyr, M., & Ivashchenko, A. (2023). Tsyfrovi tekhnolohii yak instrument konsultatyvnoi diialnosti
v osviti doroslykh [Digital Technologies as a Tool of Consulting Activities in Adult Education]. Pedagogical
Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, 39(1), pp. 73–79 [in Ukrainian].
https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/365
Kozyr, M., & Sad, A. (2024). Diahnostyka vprovadzhennia innovatsiinykh praktyk v universytetskii
osviti: realnyi stan i perspektyvy [Diagnostics of Implementation of Innovative Practicies in University
Education: Real state and prospects]. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy,
(2), pp. 7584 [in Ukrainian].
https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/422
Onen, I. (2024). Yaki perevahy Google Meet v porivnianni z Zoom. Chomu krashche obraty same
tsei servis [What the advantages of Google Meet compared to Zoom are. Why it is better to choose this
particular service]. mcCloud [in Ukrainian].
https://mccloud.ua/yak-perevagi-google-meet-v-por-vnyann-z-zoom/#Google_Meet_vs_Zoom_що_
спільного
Perevahy ta nedoliky Canva. (2024). [Advantages and Disadvantages of Canva]. Carlos Barraza
[in Ukrainian].
https://barrazacarlos.com/uk/pierievaghi-ta-niedoliki-kanvi/
Pintiiska, O. (2019). Vykorystannia onlain-doshky Padlet v navchalnomu protsesi [Using the Online
Padlet Board in the Educational Process]. Osvita, ekonomika upravlinnia: suchasnyi stan ta innovatsii, 2019,
pp. 121–123 [in Ukrainian].
Pshenychna, O. S. (2024). Tsyfrovi ta multymediini tekhnolohii v profilnii serednii ta fakhovii
peredvyshchii osviti [Digital and multimedia technologies in specialized secondary and vocational higher
education: a study guide for applicants for a master’s degree in the specialty «Secondary Education»
of the educational and professional program «Secondary Education (History)»]: navchalnyi posibnyk
dlia zdobuvachiv stupenia vyshchoi osvity mahistra spetsialnosti «Serednia osvita» osvitno-profesiinoi
prohramy «Serednia osvita (Istoriia)». Zaporizhzhia : ZNU, 146 p. [in Ukrainian].
Sudakov, O. (2024). Tsyfrovi zastosunky Padlet ta Canva v orhanizatsii hrupovoi roboty zdobuvachiv
ZVPO pid chas vyvchennia pedahohichnykh dystsyplin [Digital applications of Padlet and Canva
in the organization of group work of vocational training students during the study of pedagogical
disciplines]. Psykholoho-pedahohichni problemy vyshchoi i serednoi osvity v umovakh suchasnykh vyklykiv:
teoriya i praktyka: materialy VIII Mizhnar. nauk.-prakt. konf., Kharkiv, 20–21 bereznia 2024 r., Kharkiv.
nats. ped. un-t im. H. S. Skovorody, Kharkiv, 2024, pp. 478–483 [in Ukrainian].
Tsyfrova transformatsiia naukovo-osvitnikh seredovyshch v umovakh voiennoho stanu. (2024). [Digital
Transformation of Sscientific and Educational Environments under Martial Law]. Zbirnyk materialiv.
Zvitna naukova konferentsiia Instytutu tsyfrovizatsii osvity NAPN Ukrainy, 23 liutoho 2024 r., m. Kyiv, Kyiv :
ITsO NAPN Ukrainy, 168 p. [in Ukrainian].
Inma Beltrán-Martín (2024). Using Padlet for Collaborative Learning. 5th International Conference
on Higher Education Advances (HEAd’19), pp. 201–211.
DOI: http://dx.doi.org/10.4995/HEAd19.2019.9188
Gokbulut, B. (2020). The Effect of Mentimeter and Kahoot Applications on University Students’
e-Learning. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 12(2), 107–116 [in English].
https://doi.org/10.18844/wjet.v12i2.4814
Aine MC Donnell. Digital Transformation Trends for Consultants in 2024. Olive Technologies.
[in English].
https://olive.app/blog/digital-transformation-trends-for-it-consultants/
Grynyov, R., Boiarynova, I., Tsarova, Y., Storozhuk, V., & Berbets, V. (2024). Consulting Activities
in the Modern Educational Space: Necessity or a fad?. Amazonia Investiga, 13(84), 97–117 [in English].