Consulting Activity in the Era of Digital Changes: Opportunities and prospects

Authors

  • M. Kozyr Associate Professor of the Department of Education and Psychological and Pedagogical Sciences of the Faculty of Pedagogical Education of Borys Grinchenko Kyiv Metropolitan University, PhD in Education, Associate Professor https://orcid.org/0000-0001-8402-2589
  • A. Nepyivoda V year student of the EPP ‘Educational Design and Coaching in Adult Education’ Faculty of Pedagogical Education Borys Grinchenko Kyiv Metropolitan University https://orcid.org/0009-0000-2288-9638

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.4315

Abstract

The article explores the transformation of consulting activities in the context of education digitalization,
particularly in the field of adult education. The focus is placed on the changing formats, approaches, and tools
of counseling that ensure effective communication, flexibility, and accessibility of services. The aim of the study
is to examine the features of organising and conducting consulting activities under conditions of digital change,
to identify the potential of modern digital resources, and to forecast directions for their further development.
The research objectives include: characterization of key digital tools; analysis of their advantages and limitations;
identification of the impact of digital technologies on the effectiveness of counseling interactions; and
generalization of the challenges faced by professionals in the process of digital transformation.
The focus is on such tools as Zoom, Google Meet, Padlet, Miro, Canva, and Mentimeter, which are actively
used in online counseling. Their functionality is analysed, along with their potential to facilitate interactive
engagement, collaborative work, content visualization, and real-time feedback collection. It is emphasised that
digital technologies not only expand the target audience but also enable the implementation of personalized
approaches tailored to each learner. The main trends in the digitalization of counseling are highlighted, including
the transition to remote formats through video conferencing and interactive platforms; process automation with
the help of artificial intelligence; the use of cloud services for data storage and exchange; and the integration
of data analysis tools to support personalized counseling. The article also outlines prospects for the integration
of artificial intelligence, augmented reality, and automated services into the counseling process.
It is concluded that the successful implementation of digital counseling requires improving the digital literacy
of professionals, developing infrastructure, ensuring cybersecurity, and adapting digital tools to the specific
needs of adult education. Digital technologies function not only as technical instruments but also as catalysts
of qualitative changes in the interaction between consultant and client

Downloads

Download data is not yet available.

References

Алєксєєва Т. М. Застосування активних форм навчання валеології в онлайн-форматі. Вісник Глу-

хівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Педагогічні науки.

Т. 54. № 1. С. 179–185. DOI: https://doi.org/10.31376/2410-0897-2024-1-54-179-185

Боднар О., Івасів О. Специфіка розвитку експертно-консультативної діяльності в умовах модер-

нізації освіти. Вісник Львівського університету. Сер. Педагогічна. Львів, 2019. Вип. 34. С. 3–13.

Гайтан О. М. Порівняльний аналіз можливостей використання інструментарію вебінарорієнто-

ваних платформ zoom, google meet та microsoft teams в онлайн-навчанні. Information Technologies

and Learning Tools. 2022. Т. 87. № 1. С. 39–60. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v87i1.4441

Козир М., Іващенко А. Цифрові технології як інструмент консультативної діяльності в освіті до-

рослих. Педагогічна освіта: теорія та практика. Психологія. Педагогіка. 2023. № 39 (1). С. 73–79

URL: https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/365

Козир М., Сад А. Діагностика впровадження інноваційних практик в університетській освіті:

реальний стан і перспективи. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2024.

№ 42 (2). С. 75–84. URL: https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/422

Онен І. Які переваги Google Meet в порівнянні з Zoom. Чому краще обрати саме цей сервіс |

блог Mccloud. mcCloud. 2024. URL: https://mccloud.ua/yak-perevagi-google-meet-v-por-vnyann-zzoom/#

Google_Meet_vs_Zoom_що_спільного

Переваги та недоліки Canva. Carlos Barraza. 2024. URL: https://barrazacarlos.com/uk/pierievaghi-taniedoliki-

kanvi/

Пінтійська О. Використання онлайн-дошки padlet в навчальному процесі. Освіта, економіка

управління: сучасний стан та інновації. 2019. С. 121–123.

Пшенична О. С. Цифрові та мультимедійні технології в профільній середній та фаховій передви-

щій освіті : навчальний посібник для здобувачів ступеня вищої освіти магістра спеціальності «Се-

редня освіта» освітньо-професійної програми «Середня освіта (Історія)». Запоріжжя : ЗНУ, 2024.

с.

Судаков О., Собченко Т. Цифрові застосунки padlet та canva в організації групової роботи здо-

бувачів ЗВПО під час вивчення педагогічних дисциплін / Психолого-педагогічні проблеми вищої

і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика : матеріали VІІІ Міжнар. наук.-пр-

акт. конф., Харків, 20–21 берез. 2024 р. Харків : Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди, 2024.

С. 478–483.

Цифрова трансформація науково-освітніх середовищ в умовах воєнного стану: збірник матері-

алів. Звітна наукова конференція Інституту цифровізації освіти НАПН України, 23 лютого 2024 р.,

м. Київ / упоряд.: О. П. Пінчук, Н. В. Яськова. Київ : ІЦО НАПН України, 2024. 168 с.

Inma Beltrán-Martín. Using Padlet for collaborative learning. // 5th International Conference on Higher

Education Advances (HEAd’19). 2019. P. 201–211. DOI: http://dx.doi.org/10.4995/HEAd19.2019.9188.

Gokbulut, B. (2020). The Effect of Mentimeter and Kahoot Applications on University Students’

e-Learning. World Journal on Educational Technology: Current Issues. 12(2), 107–116 https://doi.

org/10.18844/wjet.v12i2.4814

Aine MC Donnell. Digital Transformation Trends for Consultants in 2024. Olive Technologies.URL:

https://olive.app/blog/digital-transformation-trends-for-it-consultants/

Grynyov, R., Boiarynova, I., Tsarova, Y., Storozhuk, V., & Berbets, V. (2024). Consulting Activities

in the Modern Educational Space: Necessity or a fad?. Amazonia Investiga, 13(84), 97–117. https://doi.

org/10.34069/AI/2024.84.12.6

REFERENCES

Alieksieieva, T. M. (2024). Zastosuvannia aktyvnykh form navchannia valeolohii v onlain-formati.

[Application of Active Forms of Learning Valeology in Online Format]. Visnyk Hlukhivskoho natsionalnoho

pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka / Bulletin of Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv

National Pedagogical University, 2024, T. 54, № 1, pp. 179–185 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.31376/2410-0897-2024-1-54-179-18

Bodnar, O., & Ivasiv, O. (2019). Spetsyfika rozvytku ekspertno-konsultatyvnoi diialnosti v umovakh

modernizatsii osvity [The Specificity of Developing the Expert and Advisory Activity in the Context

ofModernizing Education]. Visnyk of Lviv University, Series: Pedagogics, 2019, Issue 34, pp. 3–12 [in Ukrainian].

Haitan, O. M. (2022). Porivnialnyi analiz mozhlyvostei vykorystannia instrumentariiu

vebinaroriientovanykh platform Zoom, Google Meet ta Microsoft teams v onlain-navchanni. [Comparative

Analysis of Possibilities of Using the Toolkit of Webinar-Based Patforms Zoom, Google Meet and Microsoft

Teams in Online Education]. Information Technologies and Learning Tools, 2022, T. 87, № 1, pp. 39–60

[in Ukrainian].

https://doi.org/10.33407/itlt.v87i1.4441

Kozyr, M., & Ivashchenko, A. (2023). Tsyfrovi tekhnolohii yak instrument konsultatyvnoi diialnosti

v osviti doroslykh [Digital Technologies as a Tool of Consulting Activities in Adult Education]. Pedagogical

Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, 39(1), pp. 73–79 [in Ukrainian].

https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/365

Kozyr, M., & Sad, A. (2024). Diahnostyka vprovadzhennia innovatsiinykh praktyk v universytetskii

osviti: realnyi stan i perspektyvy [Diagnostics of Implementation of Innovative Practicies in University

Education: Real state and prospects]. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy,

(2), pp. 7584 [in Ukrainian].

https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/422

Onen, I. (2024). Yaki perevahy Google Meet v porivnianni z Zoom. Chomu krashche obraty same

tsei servis [What the advantages of Google Meet compared to Zoom are. Why it is better to choose this

particular service]. mcCloud [in Ukrainian].

https://mccloud.ua/yak-perevagi-google-meet-v-por-vnyann-z-zoom/#Google_Meet_vs_Zoom_що_

спільного

Perevahy ta nedoliky Canva. (2024). [Advantages and Disadvantages of Canva]. Carlos Barraza

[in Ukrainian].

https://barrazacarlos.com/uk/pierievaghi-ta-niedoliki-kanvi/

Pintiiska, O. (2019). Vykorystannia onlain-doshky Padlet v navchalnomu protsesi [Using the Online

Padlet Board in the Educational Process]. Osvita, ekonomika upravlinnia: suchasnyi stan ta innovatsii, 2019,

pp. 121–123 [in Ukrainian].

Pshenychna, O. S. (2024). Tsyfrovi ta multymediini tekhnolohii v profilnii serednii ta fakhovii

peredvyshchii osviti [Digital and multimedia technologies in specialized secondary and vocational higher

education: a study guide for applicants for a master’s degree in the specialty «Secondary Education»

of the educational and professional program «Secondary Education (History)»]: navchalnyi posibnyk

dlia zdobuvachiv stupenia vyshchoi osvity mahistra spetsialnosti «Serednia osvita» osvitno-profesiinoi

prohramy «Serednia osvita (Istoriia)». Zaporizhzhia : ZNU, 146 p. [in Ukrainian].

Sudakov, O. (2024). Tsyfrovi zastosunky Padlet ta Canva v orhanizatsii hrupovoi roboty zdobuvachiv

ZVPO pid chas vyvchennia pedahohichnykh dystsyplin [Digital applications of Padlet and Canva

in the organization of group work of vocational training students during the study of pedagogical

disciplines]. Psykholoho-pedahohichni problemy vyshchoi i serednoi osvity v umovakh suchasnykh vyklykiv:

teoriya i praktyka: materialy VIII Mizhnar. nauk.-prakt. konf., Kharkiv, 20–21 bereznia 2024 r., Kharkiv.

nats. ped. un-t im. H. S. Skovorody, Kharkiv, 2024, pp. 478–483 [in Ukrainian].

Tsyfrova transformatsiia naukovo-osvitnikh seredovyshch v umovakh voiennoho stanu. (2024). [Digital

Transformation of Sscientific and Educational Environments under Martial Law]. Zbirnyk materialiv.

Zvitna naukova konferentsiia Instytutu tsyfrovizatsii osvity NAPN Ukrainy, 23 liutoho 2024 r., m. Kyiv, Kyiv :

ITsO NAPN Ukrainy, 168 p. [in Ukrainian].

Inma Beltrán-Martín (2024). Using Padlet for Collaborative Learning. 5th International Conference

on Higher Education Advances (HEAd’19), pp. 201–211.

DOI: http://dx.doi.org/10.4995/HEAd19.2019.9188

Gokbulut, B. (2020). The Effect of Mentimeter and Kahoot Applications on University Students’

e-Learning. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 12(2), 107–116 [in English].

https://doi.org/10.18844/wjet.v12i2.4814

Aine MC Donnell. Digital Transformation Trends for Consultants in 2024. Olive Technologies.

[in English].

https://olive.app/blog/digital-transformation-trends-for-it-consultants/

Grynyov, R., Boiarynova, I., Tsarova, Y., Storozhuk, V., & Berbets, V. (2024). Consulting Activities

in the Modern Educational Space: Necessity or a fad?. Amazonia Investiga, 13(84), 97–117 [in English].

https://doi.org/10.34069/AI/2024.84.12.6

Downloads


Abstract views: 92

Published

2025-03-02

How to Cite

Kozyr, M., & Nepyivoda, A. (2025). Consulting Activity in the Era of Digital Changes: Opportunities and prospects. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (43 (1), 128–135. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.4315

Issue

Section

SCIENTIFIC INVESTIGATIONS OF YOUNG SCIENTISTS

Most read articles by the same author(s)