Dialogic technologies as a component of future teachers’ practice-oriented training

Authors

  • N. Golota Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Pedagogy and Psychology, Pedagogical Institute, Kyiv University named after Borys Grinchenko I. Shamo Boulevard, 18/2, 02094 Kyiv https://orcid.org/0000-0003-3748-753X

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.377

Abstract

The article analyzes the peculiarities of the use of dialogue technologies in the educational process of higher
education as an integral part of personal and professional development of future teachers. Types of dialogue
technologies are considered, the interrelation of such types of dialogue as dialogue of subjects and dialogue
of spheres of professional activity in the context of teacher training is substantiated. The following stages
of development of dialogical interaction in work with future educators of preschool institutions and primary
school teachers are distinguished, as: motivational, emotional-value, cognitive-gnostic, activity.
Today, dialogic interaction is considered as one of the main components of all personality-oriented learning
models, which involves not only taking into account his life experience, learning opportunities, professional needs,
but also their inclusion in the educational process, development not only professional skills and competencies, but
also emotional and personal attitude to the world around him, himself and his activities. Interactive technologies,
along with information and communication technologies, are able to prepare a person for the realities of modern
society, which is dynamically developing, improving and characterized by information saturation.
Currently, teacher training requires universal tools for the implementation of both personal and professional
development of students. It should be noted that in this context the disciplines of pedagogical and pedagogical
cycles have great potential, because their specificity is determined by a special content orientation and value
orientations in particular: human orientation as its main goal and value, knowledge of human nature and
learning ways to interact with it. , formation of students’ systematic approach to the study of socio-pedagogical
phenomena, mastering modern forms and methods of organizing educational and cognitive activities of pupils
and students, mastering the technology of effective pedagogical interaction with various actors in the educational
process, which determines on this basis the formation of personal activities professional neoplasm’s of the future
teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бех І.Д. Особистість на шляху до духовних цінностей: монографія. Київ, Чернівці : «Букрек».

320 с.

Боришевський М.Й. Духовні цінності в становленні особистості громадянина. Педагогіка

i психологія. 1997. № 1. С. 144-150.

Васьківська Г.О., Паламар С.П., Порядченко Л.А. Психолінгвістичні аспекти формування культури діалогічного спілкування. Psycholinguistics. 2019. № 26(2). С. 11–26.

Глазкова І.Я. Підготовка майбутнього вчителя до організації навчального діалогу в професійній діяльності: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.04. Харк. держ. пед. ун-т ім. Г.С.Сковороди. Х. 2004. 20 с.

Гойдош Н. Діалогові технології навчання у системі професійної підготовки майбутніх учителів

іноземних мов. Гуманітар. вісн. держ. вищ. навч. закл. «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» : Педагогіка. Психологія. Філософія. 2012. Вип. 26.

С. 70–75.

Голота Н. М., Карнаухова А. В. Формування готовності майбутніх педагогів до організації

партнерської взаємодії між учасниками освітнього процесу. Неперервна професійна освіта: теорія

і практика. 2020. (2 (63)). с. 35-41.

Денисенко В.В. Соціальний аспект підготовки майбутніх учителів початкових класів.

Соціальна робота в Україні і за рубежем: психолого-педагогічні, правові, соціологічні, медичні аспекти : зб. наук. ст. Ужгород — Херсон : Мистецька лінія. 2002. С.103-107.

Іванюк Г.І. Аксіологічний концепт нової освітньої стратегії підготовки педагогів. Освітологічний

дискурс. 2018. № 3-4 (22-23). ІSSN Online: 2312-5829

Ліннік О.О. Рівні діалогічної взаємодії в освітньому середовищі ВНЗ. Науковий вісник

Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2012. Вип. 25.

С. 119-122.

Мешко Г., Мешко О. Професійні цінності майбутніх учителів у координатах сталого розвитку суспільства. Ціннісні орієнтири в сучасному світі: теоретичний аналіз та практичний досвід:

збірник тез ІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 18-19 червня 2020 року, м. Тернопіль.

ТНПУ ім. В. Гнатюка. Тернопіль: Вектор, 2020. С. 97-99

Піроженко Т. Ціннісні орієнтації дітей старшого дошкільного віку в сьогоденних реаліях життя. Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С.Костюка

НАПН України. 2014. Вип. 4 (1). С. 172−186

Тамаркіна О. Л. Застосування діалогових технологій в навчальному процесі. Проблеми лінгвістики й методики викладання мов у контексті входження України в Європейський простір : збірник

матеріалів Всеукраїнської інтернет-конференції. Умань : УНУС, 2016. С. 97-99.

Хоружа, Л. Л. Аксіологічні орієнтири професійної підготовки педагога (наукові ідеї доктора педагогічних наук, професора, академіка НАПН України О.Я. Савченко). Педагогічна освіта: Теорія

і практика. Психологія. Педагогіка. 2018. № 28, С. 12-15.

REFERENCES

Bekh I.D. (2018). Osobystist na shliakhu do dukhovnykh tsinnostei: monohrafiia. [Personality

on the way to spiritual values: a monograph].Kyiv, Chernivtsi : «Bukrek». 320 s. [in Ukrainian]

Boryshevskyi M.I. (1997). Dukhovni tsinnosti v stanovlenni osobystosti hromadianyna. [Spiritual

values in the formation of the individual citizen]. Pedahohika i psykholohiia. № 1. S. 144-150. [in Ukrainian]

Vaskivska H., Palamar S., Poriadchenko L. (2019). Psycholinguistic Aspects of Formation of Culture

of Dialogical Communication. Psycholinguistics. № 26(2). P. 11–26. [in English]

Hlazkova I.Ia. (2004). Pidhotovka maibutnoho vchytelia do orhanizatsii navchalnoho dialohu

v profesiinii diialnosti [Preparation of the future teacher for the organization of educational dialogue

in professional activity]: Avtoref. dys... kand. ped. nauk: 13.00.04. Khark. derzh. ped. un-t im. H.S.Skovorody.

Kh. 20 s. [in Ukrainian]

Hoidosh N. (2012). Dialohovi tekhnolohii navchannia u systemi profesiinoi pidhotovky maibutnikh

uchyteliv inozemnykh mov. [Dialogue learning technologies in the system of professional training of future

teachers of foreign languages]. Humanitar. visn. derzh. vyshch. navch. zakl. «Pereiaslav-Khmelnytskyi

derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody» : Pedahohika. Psykholohiia. Filosofiia.

Vyp. 26. S. 70–75. [in Ukrainian]

Holota N. M., Karnaukhova A. V. (2020). Formuvannia hotovnosti maibutnikh pedahohiv

do orhanizatsii partnerskoi vzaiemodii mizh uchasnykamy osvitnoho protsesu. [Formation of readiness

of future teachers to organize partnerships between participants in the educational process]. Neperervna

profesiina osvita: teoriia i praktyka. (2 (63)). s. 35-41. [in Ukrainian]

Denysenko V.V. (2002). Sotsialnyi aspekt pidhotovky maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv.

[The social aspect of training future primary school teachers].Sotsialna robota v Ukraini i za rubezhem:

psykholoho-pedahohichni, pravovi, sotsiolohichni, medychni aspekty : zb. nauk. st. Uzhhorod — Kherson :

Mystetska liniia. S.103-107. [in Ukrainian]

Ivaniuk H.I. (2018). Aksiolohichnyi kontsept novoi osvitnoi stratehii pidhotovky pedahohiv.

[Axiological concept of a new educational strategy for teacher training].Osvitolohichnyi dyskurs. № 3-4 (22-

. [in Ukrainian]

Linnik O.O. (2012). Rivni dialohichnoi vzaiemodii v osvitnomu seredovyshchi VNZ. [Levels

of dialogic interaction in the educational environment of the university]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho

natsionalnoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota. Vyp. 25. S. 119-122. [in Ukrainian]

Meshko H., Meshko O. (2020). Profesiini tsinnosti maibutnikh uchyteliv u koordynatakh staloho

rozvytku suspilstva. [Professional values of future teachers in the coordinates of sustainable development

of society]. Tsinnisni oriientyry v suchasnomu sviti: teoretychnyi analiz ta praktychnyi dosvid: zbirnyk

tez II Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 18-19 chervnia 2020 roku, m. Ternopil. TNPU

im. V. Hnatiuka. Ternopil: Vektor, S. 97-99. [in Ukrainian]

Pirozhenko, T. (2014). Tsinnisni oriientatsii ditei starshoho doshkilnoho viku v sohodennykh realiiakh

zhyttia [Value orientationsof older preschool children in today’s realities of life]. Collection of scientific

works of Kostyuk Institute of Psychology of National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine

of Ukraine. Series: Actual problems of psychology, 4 (1), 172−186. [in Ukrainian]

Tamarkina O. L. (2016) Zastosuvannia dialohovykh tekhnolohii v navchalnomu protsesi. [Application

of dialogue technologies in the educational process].Problemy linhvistyky y metodyky vykladannia mov

u konteksti vkhodzhennia Ukrainy v Yevropeiskyi prostir : zbirnyk materialiv Vseukrainskoi internetkonferentsii. Uman : UNUS, S. 97-99. [in Ukrainian]

Khoruzha, L. L. (2018) Aksiolohichni oriientyry profesiinoi pidhotovky pedahoha (naukovi idei

doktora pedahohichnykh nauk, profesora, akademika NAPN Ukrainy O.Ia. Savchenko). [Axiological

guidelines for teacher training (scientific ideas of Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Academician

of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine O.Ya. Savchenko)]. Pedahohichna osvita: Teoriia

i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika. № 28, S. 12-15. [in Ukrainian]

Downloads


Abstract views: 320

Published

2022-08-19

How to Cite

Golota, N. . (2022). Dialogic technologies as a component of future teachers’ practice-oriented training. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (37 (1), 47–53. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.377

Issue

Section

Applied aspects of vocational and pedagogical education