Підготовка вихователів до формування просторово-часових орієнтувань у дітей раннього та дошкільного віку

Автор(и)

  • Н. Голота доцентка кафедри дошкільної освіти Факультету педагогічної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, кандидатка педагогічних наук, доцентка https://orcid.org/0000-0003-3748-753X
  • А. Карнаухова доцентка кафедри дошкільної освіти Факультету педагогічної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, кандидатка педагогічних наук https://orcid.org/0000-0001-6476-8084

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.439

Анотація

У статті розкриваються особливості сприйняття простору й часу у дітей раннього та до-
шкільного віку, обґрунтовується роль педагога, здатного ефективно формувати просторо-
во-часові орієнтування дітей раннього віку в освітньому процесі закладу дошкільної освіти,
враховуючи надзвичайну важливість просторових та часових уявлень для розвитку дитини.
Представлено результати експериментального дослідження щодо готовності студентів
до формування просторово-часових уявлень дітей раннього та дошкільного віку в освітньому
просторі закладу дошкільної освіти; схарактеризовано критерії, показники та рівні готовності
студентів до здійснення формування просторово-часових уявлень дітей раннього та дошкіль-
ного віку в освітньому процесі закладу дошкільної освіти; окреслено складові готовності студен-
тів до здійснення формування просторово-часових уявлень дітей раннього та дошкільного віку
в освітньому просторі закладу дошкільної освіти: мотиваційний, змістовий, діяльнісний, резуль-
тативно-оцінювальний.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Васильєва С. А., Гавриш Н. В., Рагозіна В. В. Виховання дітей раннього віку в закладах дошкільної

освіти різних типів: монографія / за наук. ред. Н. В. Гавриш. Кропивницький : ІМЕКС. ЛТД, 2021.

с.

Паламар С., Голота Н., Прошкуратова Т. Діалогічне спілкування в контексті формування

предметно-методичної компетентності майбутніх вихователів закладу дошкільної освіти і вчи-

телів початкової школи. Preschool Education: Global Trends. 2023. Т. 4. С. 104–121. DOI: https://doi.

org/10.31470/2786-703X-2023-4-104-121

Голота Н. М. Особливості фахової підготовки вихователів до формування просторово-часових

уявлень дітей дошкільного віку. Педагогічний процес: теорія і практика. 2017. № 4(59). С. 52–57.

Голота Н. M. Ознайомлення з простором та часом як передумова розвитку творчості в дошкіль-

ному дитинстві. Молодий вчений. 2017. № 3.2 (43.2). С. 93–97. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/

journal/2017/3.2/21.pdf

Грама Н. Г. Сенсорний розвиток дітей раннього віку: теорія і практика: монографія. Одеса, 2018.

с.

Державний стандарт дошкільної освіти. 2021. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/

bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini

Дитина: Освітня програма для дітей від двох до семи років / наук. кер. В. О. Огнев’юк. Авт. кол.:

Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, В. М. Вертугіна, К. І. Волинець та ін. К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2020.

с.

Зайцева Л. І. Формування математичної компетентності у дітей дошкільного віку : навч. посіб.

СТАТУС, 2021. 296 с.

Методичні рекомендації до освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина» / наук. ред.

Г. В. Бєлєнька, О. А. Половіна, І. В. Кондратець; авт. кол.: Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, В. М. Вертугі-

на, К. І. Волинець та ін. К. : ТОВ «АКМЕ ГРУП», 2021. 568 с.

Рейпольська О. Д., Гудим І. М., Зайцева Л. І., Луценко І. В., Луценко В. О., Цвєткова Г. Г. Освіт-

нє середовище закладу дошкільної освіти: технології проєктування : навч.-метод. посібник /

за ред. О. Д. Рейпольської. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2021. 222 с. URL: http://lib.iitta.gov.ua/id/

eprint/729031

Щербакова К. Й., Брежнєва О. Г. Теорія і методика логіко-математичного розвитку дітей до-

шкільного віку : навч. посіб. Мелітополь, 2015. 200 с.

REFERENCES

Vykhovannia ditei rannioho viku v zakladakh doshkilnoi osvity riznykh typiv: [Education of Young

Children in Preschool Education Institutions of Various Types]. (2020). Monograph, (Eds.) S. A. Vasylieva,

N. V. Havrysh, V. V. Rahozina, Kropyvnytskyi : IMEKS, LTD, 226 p. [in Ukrainian]

Palamar, S., Holota, N., & Proshkuratova, T. (2023). Dialohichne spilkuvannia v konteksti formuvannia

predmetno-metodychnoi kompetentnosti maibutnikh vykhovateliv zakladu doshkilnoi osvity i vchyteliv

pochatkovoi shkoly. [Dialogic Communication in the Context of the Formation of Subject-Methodical

Competence of Future Preschool Teachers and Primary School Teachers]. Preschool Education: Global

Trends, 4, 104–121 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.31470/2786-703X-2023-4-104-121

Golota, N. M. (2017). Osoblyvosti fakhovoi pidhotovky vykhovateliv do formuvannia prostorovochasovykh

uiavlen ditei doshkilnoho viku. [Peculiarities of professional training of educators

for the formation of spatial and temporal concepts of preschool children]. Pedahohichnyi protses: teoriia

i praktyka, 4(59), pp. 52–57 [in Ukrainian].

Golota, N. M. (2017). Oznaiomlennia z prostorom ta chasom yak peredumova rozvytku tvorchosti

v doshkilnomu dytynstvi [Introduction to space and time as a prerequisite for the development of creativity

in preschool childhood]. Molodyi vchenyi, 3.2(43.2), pp. 93–97 [in Ukrainian].

http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/3.2/21.pdf

Hrama, N. H. (2018). Sensornyi rozvytok ditei rannioho viku: teoriia i praktyka [Sensory Development

of Young Children: Theory and practice]. Monograph, Odesa, 239 p. [in Ukrainian].

Derzhavnyi standart doshkilnoi osvity. (2021). [State Standard of Preschool Education]. [in Ukrainian].

https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini

Dytyna: Osvitnia prohrama dlia ditei vid dvokh do semy rokiv. (2020). [Child: Educational program for

children from two to seven years old]. Nauk. ker. V. O. Ohneviuk, аvt. kol.: H. V. Bielienka, O. L. Bohinich,

V. M. Vertuhina, K. I. Volynets ta in., Kyiv: Borys Grinchenko Kyiv Univesity, 440 p. [in Ukrainian].

Zaitseva L. I. (2021) Formuvannia matematychnoi kompetentnosti u ditei doshkilnoho viku [Development

of Mathematical Competence in Preschool Children]. Teaching guide, STATUS, 296 p. [in Ukrainian].

Metodychni rekomendatsii do osvitnoi prohramy dlia ditei vid 2 do 7 rokiv «Dytyna». (2021).

[Methodological recommendations for the educational program for children from 2 to 7 years old

“Child”]. (Eds). H. V. Bielienka, O. A. Polovina, I. V. Kondratets; avt.kol.: H. V. Bielienka, O. L. Bohinich,

V. M. Vertuhina, K. I. Volynets ta in., Kyiv: TOV «AKME HRUP». 568 p. [in Ukrainian].

Osvitnie seredovyshche zakladu doshkilnoi osvity: tekhnolohii proiektuvannia. (2021) [Educational

Environment of Preschool Education Institution: Design technologies]. Teaching method. manual,

O. D. Reipolska, I. M. Hudym, L. I. Zaitseva, I. V. Lutsenko, V. O. Lutsenko, H. H. Tsvietkova; (Ed.)

O. D. Reipolska, Kropyvnytskyi: Imeks-LTD, 222 p. [in Ukrainian].

http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/729031

Shcherbakova, K. Y., & Brezhnieva, O. H. (2015). Teoriia i metodyka lohiko-matematychnoho rozvytku

ditei doshkilnoho viku [Theory and methodology of logical-mathematical development of preschool

children]. Teaching guide, Melitopol, 200 p. [in Ukrainian].

Downloads


Переглядів анотації: 80

Опубліковано

2025-04-19

Як цитувати

Голота, Н., & Карнаухова, А. (2025). Підготовка вихователів до формування просторово-часових орієнтувань у дітей раннього та дошкільного віку. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (43 (1), 71–77. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.439

Номер

Розділ

ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають