Педагогічний кейс як інструмент підготовки майбутніх учителів: аналіз досліджень, теоретичні засади та практична реалізація
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.434Анотація
У статті розглянуто педагогічний кейс як ефективний інструмент професійної підготовки
майбутніх учителів у контексті модернізації вищої педагогічної освіти. Обґрунтовано актуаль-
ність його впровадження в освітній процес відповідно до вимог нових професійних стандартів
і суспільного запиту на компетентного, інноваційно орієнтованого вчителя. Здійснено аналіз су-
часних вітчизняних і зарубіжних досліджень, що висвітлюють дидактичний потенціал кейс-ме-
тоду, його роль у розвитку критичного мислення, професійної рефлексії та здатності до са-
мостійного прийняття педагогічних рішень. Показано, що навчання на основі кейсів відповідає
конструктивістській парадигмі, орієнтує здобувача освіти на глибоке осмислення педагогічних
ситуацій і вироблення власної професійної позиції. У межах статті окреслено методологічні під-
ходи до створення педагогічного кейсу, визначено джерело його змістового наповнення, запро-
поновано алгоритм дій під час розроблення кейсу та правила його ефективного використання.
Презентовано авторський кейс, присвячений засвоєнню закономірностей, принципів і методів
навчання та виховання, наведено приклади завдань, форм організації студентської взаємодії
й критерії оцінювання результатів навчання. Зроблено висновок щодо потенціалу кейс-методу
як освітнього інструменту та окреслено перспективи подальших досліджень.
Завантаження
Посилання
Головко І. О. Використання кейс-методу в професійно-орієнтованому навчанні іноземної мови
студентів нелінгвістичних спеціальностей. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2023. Вип. 210.
С. 77–83. URL: https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/1593
Гунько І. В., Волошина О. В. Застосування кейс-методу в процесі викладання іноземної мови
в умовах навчально- науково-виробничого комплексу «Всеукраїнський науково-навчальний кон-
сорціум». Інноваційна педагогіка. 2021. Вип. 32. Т. 2. С. 75–79. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/
archives/2021/32/part_2/17.pdf
Доповідь про якість вищої освіти в Україні, її відповідність завданням сталого інноваційного
розвитку суспільства у 2023 році. С. 18. URL: http://surl.li/rgceeq
Концепція розвитку педагогічної освіти. 2018. URL: http://surl.li/mxzqjn
Кремень В. Г. Педагогічна специфіка освіти дорослих. Доповідь на Всеукраїнському форумі
«Україна 30. Освіта і наука». 1 червня 2021 р. Київ. Вісник Національної академії педагогічних наук
України. № 3(1). С. 1–3. DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2021-3-1-3-6
Леонтьєва І. В. Педагогічний кейс як засіб розвитку критичного мислення майбутніх викладачів.
Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2019. № 32. С. 29–38. ISSN 2311-2409
Метод кейсів в підготовці майбутніх офіцерів-прикордонників до професійної діяльності
в пунктах пропуску через державний кордон. Збірник наукових праць Національної академії Дер-
жавної прикордонної служби України. Серія: педагогічні науки. 2021. № 22(3). С. 79–91. DOI: https://
doi.org/10.32453/pedzbirnyk.v22i3.513
Скопенко Н. С. Case-study — інноваційний метод навчання. Імплементація сучасних техноло-
гій навчання у навчальний процес : матеріали Міжнародної наукової конференції. 17–18 березня
р. Київ : НУХТ. С. 84–91. URL: https://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/19785
Федів В. І., Олар О. І., Бірюкова Т. В., Микитюк О. Ю., Кульчинський В. В. Використання кейс-мето-
ду під час вивчення дисципліни «Медична та біологічна фізика». DOI: https://doi.org/10.32342/2522-
-2021-1-21-31
Das, S., Das, A., Rai, P., & Kumar, N. (2021). Case-Based learning: Modern teaching tool meant
for present curriculum: A behavioral analysis from faculties’ perspective. Journal of Education and Health
Promotion, 10, 372. https://doi.org/10.4103/jehp.jehp_1265_20
REFERENCES
Holovko, I. O. (2023). Vykorystannia keis-metodu v profesiino-oriientovanomu navchanni inozemnoi
movy studentiv nelinhvistychnykh spetsialnostei. [Employing Case-Study Method in Teaching Students
of Non-Linguistic Specialities Professionally-Oriented Foreign Language]. Naukovi zapysky / Academic
Notes, Series: Pedagogical Sciences, 210(2023), 77–83 [in Ukrainian].
https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/1593
Hunko, I. V., & Voloshyna, O. V. (2021). Zastosuvannia keis-metodu v protsesi vykladannia inozemnoi
movy v umovakh navchalno-naukovo-vyrobnychoho kompleksu «Vseukrainskyi naukovo-navchalnyi
konsortsium» [Application of the case method in foreign language teaching within the educational,
scientific and industrial complex “All-Ukrainian Scientific and Educational Consortium”]. Innovatsiina
pedahohika, 32(2), 75–79 [in Ukrfainian].
http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2021/32/part_2/17.pdf
Natsionalne ahentstvo iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity. (2023). Dopovid pro yakist vyshchoi
osvity v Ukraini, yii vidpovidnist zavdanniam staloho innovatsiinoho rozvytku suspilstva u 2023 rotsi (p. 18)
[Report on the quality of higher education in Ukraine and its compliance with the tasks of sustainable
innovative development of society in 2023]. [in Ukrainian].
Kabinet Ministriv Ukrainy. (2018). Kontseptsiia rozvytku pedahohichnoi osvity [Concept
for the Development of Pedagogical Education]. [in Ukrainian].
Kremen, V. H. (2021). Pedahohichna spetsyfika osvity doroslykh: dopovid na Vseukrainskomu forumi
«Ukraina 30. Osvita i nauka» [Pedagogical Specific Character of Adult Education: Report at the All-
Ukrainian Forum “Ukraine 30. Education and Science”], June 1, 2021, Kyiv, Ukraine. Visnyk Natsionalnoi
akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy / Herrald of the National Academy of Educational Sciences
of Ukraine, 3(1), 1–3 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.37472/2707-305X-2021-3-1-3-6
Leontieva, I. V. (2019). Pedahohichnyi keis yak zasib rozvytku krytychnoho myslennia maibutnikh
vykladachiv [The Pedagogical Case as a Means of the Development of Critical Thinking of Future Teachers].
Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika / Pedagogical Education: Theory and
practice. Psychology. Pedagogy, 32, 1–38 [in Ukrainian]. ISSN 2311-2409
Zabolotna, O., & Bereziuk, V. (2021). Metod keisiv v pidhotovtsi maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv
do profesiinoi diialnosti v punktakh propusku cherez derzhavnyi kordon [Case Study Method in Training
Future Border Guard Occers for Professional Activities at Border Crossing Points]. Zbirnyk naukovykh
prats Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy, Seriia: pedahohichni nauky, 22(3),
–91 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.32453/pedzbirnyk.v22i3.513
Skopenko, N. S. (2015). Case-study — innovatsiinyi metod navchannia [Case-Study as an Innovative
Teaching Method]. In Implementation of Modern Educational Technologies in the Educational Process:
Proceedings of the International Scientific Conference, 17–18 bereznia 2015 r. (pp. 84–91), Kyiv: NUFT
[in Ukrainian].
https://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/19785
Fediv, V. I., Olar, O. I., Biriukova, T. V., Mykytiuk, O. Yu., & Kulchynskyi, V. V. (2021). Vykorystannia
keis-metodu pid chas vyvchennia dystsypliny «Medychna ta biolohichna fizyka» [Application of the Case-
Study Method in the Study of the discipline «Medical and Biological Physics»]. [in Ukrainian].
https://doi.org/10.32342/2522-4115-2021-1-21-31
Das, S., Das, A., Rai, P., & Kumar, N. (2021). Case-Based Learning: Modern teaching tool meant
for present curriculum: A behavioral analysis from faculties’ perspective. Journal of Education and Health
Promotion, 10, 372 [in English].