Training Preschool Teachers for the Formation of Spatial and Temporal Orientations in Children of Early and Preschool Age
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.439Abstract
The article reveals the psychological and pedagogical peculiarities of perceiving space and time
by children of early and preschool age, emphasizing the importance of timely and purposeful pedagogical
influence on the development of these concepts. It substantiates the leading role of the preschool teacher
as a key figure in shaping spatial and temporal orientations, taking into account the critical significance of these
representations for the comprehensive development of personality, cognitive processes, and future academic
success. The authors present the results of an experimental study that aimed to assess the readiness of students
(future preschool teachers) to implement tasks related to the formation of spatial and temporal representations in
the educational space of preschool institutions. The study identifies and describes a system of criteria (motivational,
cognitive, operational-activity-based, evaluative-reflective), indicators, and levels (low, medium, high) of such
readiness. A detailed structure of readiness is offered, comprising motivational (interest in the profession and
awareness of the importance of the task), content-based (knowledge of theoretical foundations), activity-based
(practical skills of working with children), result-based (ability to ensure the formation of basic representations),
and evaluation-based (ability to reflect and adjust pedagogical activity) components. The paper highlights
pedagogical conditions necessary for effective professional training, including the integration of theoretical and
practical modules, the use of developmental technologies, and interactive learning methods that simulate reallife
pedagogical situations. The research findings can be useful for improving educational programs, developing
methodological support, and enhancing the quality of preschool pedagogical education as a whole
Downloads
References
Васильєва С. А., Гавриш Н. В., Рагозіна В. В. Виховання дітей раннього віку в закладах дошкільної
освіти різних типів: монографія / за наук. ред. Н. В. Гавриш. Кропивницький : ІМЕКС. ЛТД, 2021.
с.
Паламар С., Голота Н., Прошкуратова Т. Діалогічне спілкування в контексті формування
предметно-методичної компетентності майбутніх вихователів закладу дошкільної освіти і вчи-
телів початкової школи. Preschool Education: Global Trends. 2023. Т. 4. С. 104–121. DOI: https://doi.
org/10.31470/2786-703X-2023-4-104-121
Голота Н. М. Особливості фахової підготовки вихователів до формування просторово-часових
уявлень дітей дошкільного віку. Педагогічний процес: теорія і практика. 2017. № 4(59). С. 52–57.
Голота Н. M. Ознайомлення з простором та часом як передумова розвитку творчості в дошкіль-
ному дитинстві. Молодий вчений. 2017. № 3.2 (43.2). С. 93–97. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/
journal/2017/3.2/21.pdf
Грама Н. Г. Сенсорний розвиток дітей раннього віку: теорія і практика: монографія. Одеса, 2018.
с.
Державний стандарт дошкільної освіти. 2021. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/
bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini
Дитина: Освітня програма для дітей від двох до семи років / наук. кер. В. О. Огнев’юк. Авт. кол.:
Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, В. М. Вертугіна, К. І. Волинець та ін. К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2020.
с.
Зайцева Л. І. Формування математичної компетентності у дітей дошкільного віку : навч. посіб.
СТАТУС, 2021. 296 с.
Методичні рекомендації до освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина» / наук. ред.
Г. В. Бєлєнька, О. А. Половіна, І. В. Кондратець; авт. кол.: Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, В. М. Вертугі-
на, К. І. Волинець та ін. К. : ТОВ «АКМЕ ГРУП», 2021. 568 с.
Рейпольська О. Д., Гудим І. М., Зайцева Л. І., Луценко І. В., Луценко В. О., Цвєткова Г. Г. Освіт-
нє середовище закладу дошкільної освіти: технології проєктування : навч.-метод. посібник /
за ред. О. Д. Рейпольської. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2021. 222 с. URL: http://lib.iitta.gov.ua/id/
eprint/729031
Щербакова К. Й., Брежнєва О. Г. Теорія і методика логіко-математичного розвитку дітей до-
шкільного віку : навч. посіб. Мелітополь, 2015. 200 с.
REFERENCES
Vykhovannia ditei rannioho viku v zakladakh doshkilnoi osvity riznykh typiv: [Education of Young
Children in Preschool Education Institutions of Various Types]. (2020). Monograph, (Eds.) S. A. Vasylieva,
N. V. Havrysh, V. V. Rahozina, Kropyvnytskyi : IMEKS, LTD, 226 p. [in Ukrainian]
Palamar, S., Holota, N., & Proshkuratova, T. (2023). Dialohichne spilkuvannia v konteksti formuvannia
predmetno-metodychnoi kompetentnosti maibutnikh vykhovateliv zakladu doshkilnoi osvity i vchyteliv
pochatkovoi shkoly. [Dialogic Communication in the Context of the Formation of Subject-Methodical
Competence of Future Preschool Teachers and Primary School Teachers]. Preschool Education: Global
Trends, 4, 104–121 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.31470/2786-703X-2023-4-104-121
Golota, N. M. (2017). Osoblyvosti fakhovoi pidhotovky vykhovateliv do formuvannia prostorovochasovykh
uiavlen ditei doshkilnoho viku. [Peculiarities of professional training of educators
for the formation of spatial and temporal concepts of preschool children]. Pedahohichnyi protses: teoriia
i praktyka, 4(59), pp. 52–57 [in Ukrainian].
Golota, N. M. (2017). Oznaiomlennia z prostorom ta chasom yak peredumova rozvytku tvorchosti
v doshkilnomu dytynstvi [Introduction to space and time as a prerequisite for the development of creativity
in preschool childhood]. Molodyi vchenyi, 3.2(43.2), pp. 93–97 [in Ukrainian].
http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/3.2/21.pdf
Hrama, N. H. (2018). Sensornyi rozvytok ditei rannioho viku: teoriia i praktyka [Sensory Development
of Young Children: Theory and practice]. Monograph, Odesa, 239 p. [in Ukrainian].
Derzhavnyi standart doshkilnoi osvity. (2021). [State Standard of Preschool Education]. [in Ukrainian].
https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini
Dytyna: Osvitnia prohrama dlia ditei vid dvokh do semy rokiv. (2020). [Child: Educational program for
children from two to seven years old]. Nauk. ker. V. O. Ohneviuk, аvt. kol.: H. V. Bielienka, O. L. Bohinich,
V. M. Vertuhina, K. I. Volynets ta in., Kyiv: Borys Grinchenko Kyiv Univesity, 440 p. [in Ukrainian].
Zaitseva L. I. (2021) Formuvannia matematychnoi kompetentnosti u ditei doshkilnoho viku [Development
of Mathematical Competence in Preschool Children]. Teaching guide, STATUS, 296 p. [in Ukrainian].
Metodychni rekomendatsii do osvitnoi prohramy dlia ditei vid 2 do 7 rokiv «Dytyna». (2021).
[Methodological recommendations for the educational program for children from 2 to 7 years old
“Child”]. (Eds). H. V. Bielienka, O. A. Polovina, I. V. Kondratets; avt.kol.: H. V. Bielienka, O. L. Bohinich,
V. M. Vertuhina, K. I. Volynets ta in., Kyiv: TOV «AKME HRUP». 568 p. [in Ukrainian].
Osvitnie seredovyshche zakladu doshkilnoi osvity: tekhnolohii proiektuvannia. (2021) [Educational
Environment of Preschool Education Institution: Design technologies]. Teaching method. manual,
O. D. Reipolska, I. M. Hudym, L. I. Zaitseva, I. V. Lutsenko, V. O. Lutsenko, H. H. Tsvietkova; (Ed.)
O. D. Reipolska, Kropyvnytskyi: Imeks-LTD, 222 p. [in Ukrainian].
http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/729031
Shcherbakova, K. Y., & Brezhnieva, O. H. (2015). Teoriia i metodyka lohiko-matematychnoho rozvytku
ditei doshkilnoho viku [Theory and methodology of logical-mathematical development of preschool
children]. Teaching guide, Melitopol, 200 p. [in Ukrainian].